کد خبر: ۴۷۳۶۵
زمان انتشار: ۱۴:۰۴     ۱۲ فروردين ۱۳۹۱
کمبود سرعت اینترنت در ایران با چه توجیهی
سایت"نت ایندکس" به ارائه گزارشی راجع به پهنای باند اینترنت و سرعت دانلود در میان 168 کشور جهان پرداخت.این بررسی که در یک بازه زمانی 6 ماه و از تاریخ 8 نوامبر 2010 تا 8 می 2011 به طول انجامید ایران با متوسط سرعت دانلود 480 کیلو بایت بر ثانیه در جایگاه 167 جهان قرار گرفت و تنها کشور افریقایی مالی بعد از ایران و در جایگاه آخر جای خوش کرد.در این تقسیم بندی و جدول بین المللی کشور افغانستان با میانگین سرعت دانلود 1440 کیلو باید بر ثانیه بالاتر از کشور ایران قرار گرفت.
پایگاه 598- رضا حیدری/ اینترنت و اهمیت فضای وب بر کسی پوشیده نیست و این فضا در حال حاضر به قدری دارای اعتبار است که در شاخص توسعه اقتصادی در عرصه بین الملل مورد ارزیابی قرار می گیرد و یکی از فاکتورهای اصلی توسعه یافتگی اقتصادی محسوب می گردد.

به همین دلیل است که تمامی سیاست مداران و دولت مداران جهان در صدد ارتقا سطح اینترنت و گسترش آن در کشور های خود هستند.

بر اساس گزارشی که سایت مرجع " internet word state " در خصوص کابران اینترنت منتشر کرده است جمهوری اسلامی ایران با داشتن سی شش میلیون و پانصد هزار کاربر اینترنتی و با میانگین 47 درصد کل جمعیت خود در جایگاه سیزدهم جهان در خصوص استفاده از فضای وب قرار گرفت.

این گزارش از یک سو و هم چنین ضریب بالای نفوذ اینترنت از سوی دیگر نشان از پتانسیل بالای این فضا در کشور است و می طلبد تا سرمایه گزاری بیشتری در این زمینه انجام گیرد که متاسفانه از سوی تمامی مسئولین با بی دقتی و سهل انگاری مواجهه گشته است.

ناگفته نماند که مسئولین ذیل ربط برای محاسبه ضریب نفوذ اینترنت در کشور اتصال از طریق diul up را هم محسوب می کنند و این در حالی است که در کشورهای نظیر  کره جنوبی پایه محاسبه ضریب نفوذ اینترنت را 20mb بر ثانیه قرار می دهند.

متاسفانه و چنانچه که اشاره شد اکثر کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته به سرعت در حال افزایش پهنای باند اینترنت خود هستند و در همین کشورهای حاشیه و همسایه ارتقا سرعت 50mb به 100mb را دنبال می کنند ولی  مردم در کشور ما هنوز محدودیت اینترنت 128kb را تجربه می کنند.

چندی پیش نیز سایت"نت ایندکس"  به ارائه گزارشی راجع به پهنای باند اینترنت و سرعت دانلود در میان 168 کشور جهان پرداخت.این بررسی که در یک بازه زمانی 6 ماه و از تاریخ 8 نوامبر 2010 تا 8 می 2011 به طول انجامید ایران با متوسط سرعت دانلود 480 کیلو بایت بر ثانیه در جایگاه 167 جهان قرار گرفت و تنها کشور افریقایی مالی بعد از ایران و در جایگاه آخر جای خوش کرد.در این تقسیم بندی و جدول بین المللی کشور افغانستان با میانگین سرعت دانلود 1440 کیلو باید بر ثانیه بالاتر از کشور ایران قرار گرفت.

محدودیت های مختلفی که در خصوص اینترنت در ایران وجود دارد از قبیل گرانی تعرفه های adsl و gprs،کمبود سرعت کافی،استفاده از سیستم diul up ( هشتاد درصد کابران اینترنت در ایران از این طرق به فضای وب متصل می شوند!)عدم پشتیبانی همگانی و...  موجب شده است که علاقه و اطمینان مردم در خصوص استفاده از اینترنت کاهش یابد .این قبیل مشکلات از یک سو و عدم همت کافی از سوی مسئولین نیز از سوی دیگر موجب شده است تا هم چنان این عدم اطمینان پا بر جا بماند.

حرکت به سمت دولت الکترونیک که از سوی سیاست مداران به درستی اتخاذ شده است با وجود چالش ها و نقد های فراوانی که به آن وارده است تا زمانی که زمینه های مناسب اجرای آن به وجود نیاید هزگز محقق نخواهد شد.

الکترونیکی کردن بسیاری از خدمات ارگان های دولتی و خصوصی،بانکداری الکترونیک،آموزشگاه های مجازی و هوشمند،خرید و فروش کالاهای کلان در فضای  که در راستای طرح  دولت الکترونیک به وجود آمده و در حال حاضر به شدت نیز رو به گسترش هستند آیا یا وجود پهنای باند فعلی و مشکلات ریز و درشت دیگر(از قبیل لنگر خوردن کابل اینترنت ایران!) می توان امید وار بود که همه برنامه های آن محقق گردد و فضای موجود می تواند پاسخ گویی نیاز عظیم شهروندان ایرانی باشد. چرا که نباید این نکته را فراموش کرد که 47 درصد مردم کشور از کاربران فضای وب هستند.

هر چند که حرکت های مفیدی نیز در این زمینه صورت گرفته است،بحث اینترنت ملی و یا شبکه مجازی سراسری ایران از این قبیل از امور بوده که موجب می گردد تا سطح بسیار بالایی امنیت اطلاعات موجود در این فضا ارتقا یابد.هر چند که بحث در خصوص فضای ملی اینترنت و تحلیل باید و نباید های آن خود مقاله ای مبسوط می طلبد.

به هر صورت گویا پای چوبین و عقل محافظه کار برخی آقایان موجب شده تا پتانسیل عظیم  کشور در خصوص استفاده از  این فضا  امکان مدیریت آن که بسیار حائز اهمیت است است از بین برود.

در آخر تنها راهی را که شاید بتوان برای حل این معضل مطرح کرد و امیدوار بود که سرعت اینترنت در ایران حل شود این است که جناب وزیر و مسئولین ذیل ربط با سرعت DIUL UP  چرخی در فضای وب بزنند و یکی از  فیلم های هزاران سخنرانی خود را هم با همان سرعت دانلود کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲۲
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
علی اصغر کوثری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۶ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۱
۳
۳
مشکل ما کمبود سرعت است یا مدیریت فرهنگی؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۴۲ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۱
جفتش!!!
محمد
UNITED STATES
۱۸:۳۴ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۱
۱۰
۱
مشکل ما کمبود سرعت است
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۴۳ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۱
۸
۰
عالی بود 598.حرف دل ما رو زدی.دمتون گرم
پاسخ
کرمانشاهی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۲ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۱
۱
۱۸
ببینید، آقای کوثری درست می فرمایند. در یک نگاه کلان، باید دید عموم دانلودهای حجم بالای ایران به چه مواردی تعلق دارد؟ این یعنی مدیریت فرهنگی. حال وقتی می بینیم دانلودها به فیلم ها و سریال های آمریکایی تعلق می گیرد، بجاست که سرعت دانلود را پایین نگه داریم.
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۲۵ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۱
چرا قضیه رو می پیچونی یکدفعه بگو ما هم مثل کره شمالی اینترنت کلا قطع کنیم اینجوری هم خیال شما راحت میشه هم ما تکلیفمون روشن میشه در ضمن آقا جون من تو خونه خودم هر چیزی رو که دلم بخواد می خواهم دانلود کنم به هیچ احدی هم مربوط نمیشه مگه همه باید برای دانلودشون از شما اجازه بگیرند
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۹ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۱
۷
۰
هنر داری محتوی بگذار.همین سایت یوتیوب که فیلتر شده،یعنی واقا همه محتواش مستهجن بوده؟من با کلی دردسر و سایت واسطه از همین یوتیوب 200 مگ ویدئو دانلود کردم در مورد آبیاری تحت فشار و دادم به استاد درس ابیاری (رشته من کشاورزیه) به عنوان تحقیق پایان ترم.حدودا 30 تا ویدئو می شد.استاد بنده از این ویدئو ها بسیار شگفت زده شد و نمره کامل واحد عملی رو به من داد.خوب شما محتوی گذاشتی که از دانلود سریال و فیلم شاکی هستی؟با وجود این همه محدودیت اینترنتی و باز هم دانلود بالای فیلم و کلیپ خارجی، نشانگر غلط بودن رویه کنونی سازمان تنظیم ارتباطات نیست؟آقایون مسئول ایا اقدامات مثبت صورت گرفته با اینترنت رو درک می کنن؟این همه سایت ارزشی رو نمی بینید که با همین امکانات محدود چقدر درخشان فعالیت می کنن؟آیا فکر کردید با افزایش سرعت اینترنت چقدر دست اینگونه سایت ها برای خدمات متنوع باز میشه؟آیا می دونید که با این سرعت افتضاح اینترنت عملا از ایمیل هم نمیشه استفاده کرد؟آیا می دونید طراحیه غالب سایت ها به سمت سه بعدی شدن داره میره و سایتی که مثلا صفحه اولش فقط 3 مگ حجم داره باز کردنش با اینترنت نفتیه ما چقدر طول میکشه؟آیا میدونید حتی اینترنت پر سرعت هم عملا با محدودیت حجمیش بسیار کاربر رو با محدودیت رو به رو می کنه؟ آیا از شیوع نگران کننده استفاده از vpn و اینترنت افلاین فاقد هر گونه کنترل با استفاده از دیش ماهواره آگاهید؟ایا سرانجام میخواهید از ترس مرگ خودکشی کنید و کلا اینترنت رو قطع کنید؟(اگر چه وضع حاضر با قطعی اینترنت چندان توفیری نداره!)آیا می خواهید با دست خود،کشور را منزوی کنید؟آیا گزارشی از عملکرد خود در راستای حمایت از تولید محتوی سالم در اینترنت دارید؟ایا یک سایت علمی با محتوی مالتی مدیای در خور ،موجود است؟آیا توانسته اید جایگزینی برای سایت هایی مثل یوتیوب بیابید؟آیا به جای این همه محدودیت اینترنتی به فکر آموزش نرم افزارهای کنترل اینترنت ویژه خانواده ها بوده اید؟آیا فکر می کنید با این حجم وسیع برنامه های ناسالم ماهواره،فیلم فروش های کنار خیابان که هر فیلم رو با تصاویر مبتذل و عریان وقیحانه میفروشند و ... واقعا دانلود فیلم از اینترنت جایگزین ساده ای است؟شما که در فیلترینگ و سوزاندن ترو خشک سنگ تمام گذاشتید پس چرا هنوز هم کمیتتان لنگ است؟
پاسخ
برگزیده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۱ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۱
۶
۱
اینکه سرعت پایینه ربطی به این نداره که بگیم دولت محافظه کاری میکنه...وقتی فیلترینگ درست و بجا و قوی داشته باشیم،از طرفی سرعت بالا هم داشته باشیم خب مشکلی نداره!اونوقت این دوست عزیزمون هم هر چیزی رو که بخواد میتونه تو خونشون دانلود کنه و به هیچ احدی هم ربط نداشته باشه!
598 جان! من هنوز هم نمیتونم منفی مثبت بدم!!!بابا یه فکری به حال ما بکن،مرورگرم هم موزیلائه!
پاسخ
مدیر پایگاه
سلام آقای "برگزیده"
حتما بررسی می کنم و اگر ایمیلتون رو بفرمایید از طریق ایمیلتون اطلاع می دهم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۴ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۱
۲
۵
سرعت را بذارن 2 مگ و پهنای باند همینی که الان هست باشه. اینطوری دیگه فیلم نمیشه دانلود کرد ولی کار 99% مردم با همین راه میفته
پاسخ
mahmood
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۷ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۱
۶
۰
باید فیلترینگ درست انجام بشه
مثلا کلی سایت علمی هست که به خاطر داشتن بخشی قابل فیلتر کل سایت مسدود میشه!!
تازه میخوان اینترنت ملی هم را بندازن که به نظر من اینکار در صورتی میتونه مفید باشه که کل نیازهای یک ایرانی رو تامین کنه
که مطمئنا در توان کنونی ایران نیست
پس لطفا فعلا بی خیال اینترنت ملی بشید
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۶ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۱
۲
۲
متوجه نشدم چی به چی هست ،فقط خیلی باسرعت نباشه که اعمال قانون بشیم.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۶ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۱
۳
۰
دوستان، من يكبار هم در خبر فيلترينگ مديافاير عرض كردم...
اگه دولت ايران فيلترنت بجاي اينترنت راه بندازه باور كنيد اين ايراني كه من ميشناسم به هر طريقي فيلمشو واسه ديدن پيدا ميكنه!! دوباره راه هاي قاچاق فيلم از سيستان هم راه ميفته.(هيچكي هم نميتونه جلوشو بگيره، من به شخصه چندين سال پيش رفتم ديدم، يكي دوسال پيش هم رفتم ديدم؛ وضع بهتر نشده كه هيچ بدتر هم شده! منتها واسه قاچاقچيان نميصرفه كه فيلم وارد كنن چون همه توي نت هستن!)
مسئله دانلود كردن فيلم نيست، مسئله چيز ديگري است كه آقايون رو به فكر فيلترينگ شديد و ارائه ندادن سرعت بالاي اينترنت ، پهناي باند بيشتر و .. انداخته است! اونم سياسيه باور كنيد

جواب گفته هاي بعضي از دوستان:

-مشكل كمبود سرعت مي باشد مديريت فرهنگي هم مي باشد! اما هر دوي آن بيشتر به دولتمردان بر ميگردد( خودتون ميدونيد چرا!)
-آقاي كرمانشاهي، من ميخوام يك ديدار فوتبال رو دانلود كنم كه مثلا از سرور مديافاير مي باشد و هم فيلتر است و هم سرعت كم، اما آيا ميدانيد كه مثلا فلان ديدار فوتبال چقد براي شغل بنده مهم است؟؟ پس.. همه جوانب رو در نظر بگيريد

- من كاملا با آقاي حميد موافقم اما متاسفانه فيلترنته ديگه!

-آقاي ناشناسي كه ميگين سرعت رو بذارن 2 مگ و پهناي باند همين باشه...گويا شما شركت ارائه اينترنت داريد؟ هركسي به فكر خويش است؟؟ شما هم حرف اون بنده خدايي ميزنيد كه ميگفت: واسه ايراني ها همان dial up هم زياد است !

-آقا محمود، آره بايد درست انجام بشه ولي آيا اينهايي كه در گروه شريف فيلترينگ خدمت ميكنند، سواد كافي دارند؟؟؟ جدأ دارند؟
شب خوابيدن..صبح با لنگ كفش خانومشون بيدار ميشن..خانمه ميگه: چرا اين فلان چيز توي اينترنت اينجوريه...يالا قفلش كن و... (اين يه مثال بود، منظورم اينه كه اينا همينجوري فيلتر ميكنن اصلا كارشون قاعده خاصي نداره، درسته كه بعضي سايتهاي مستهجن بايد فيلتر بشن اما يه سايتي كه موضوع آن آناتومي انسان است چرا؟؟؟؟ اينجوري يه دانشجو چجوري حداقل يه تحقيقشو كامل كنه؟ ديگه چه برسه به پايان نامه)
اميدوارم روزي برسه كه مشكل اساسي ممكلت ايران ما، فقط و فقط و فقط اينترنت نباشه...
پاسخ
Noman Mubasher
AFGHANISTAN
۰۹:۰۴ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۱
۱
۳
بابا اينقدر كه هم ميگوييد سرعتي اينترنت در ايران كم نيست و ما اميد وار هستيم كه در چندين ماه آينده سرعت بالا برود در خصوصي كشوري افغانستان كه بنده يه مدت در سفارت ايران در كابل كار ميكردم ميخواهم بگويم كه در آنجا انترنت خيلي قيمتش گران است نسبت به ايران و اكثرا از انترنت ماهواراي استفاده ميكنند بالاي سرعت انترنت خود شكر بكشيدددد
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۶ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۱
خاک بر سر ما!!!شما توی افغانستان از اینترنت ماهواره ای استفاده می کنید حالا این اینترنت ماهواره ای چی هست؟!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۵ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۱
به نظر شما آيا مقايسه درستي انجام داديد؟ما با افغانستان؟جمعيت ما برابر آنهاست؟فرهنگ ما يكي است؟امكانات دو طرف با هم برابر است؟
مي توانيد بگوييد از چه نظر با هم مقايسه كرديد؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۷ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۱
598 اگر نامه به وزارت اطلاعات داده بودم زودتر درج مي شد.مگه براي پاسخ دادن به يك دوست مراحل تاييد امنيتي بايد طي بشود و شما پاسخ را در سايت بگذاريد؟
مدیر پایگاه
سلام بازدید کننده گرامی
حجم بالای نظرات باعث این تاخیر گشته . پیشاپیش از صبری که می کنید ممنونیم.
علي.ك
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۳۵ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۱
دوست عزيز چرا خاك؟!!
درسته ما نميتونيم از اينترنت ماهواره اي استفاده كنيم ولي اينترنت هندلي كه داريم!
اينترنت ماهواره اي مال مناطقيه كه ارائه اينترنت كابلي به هيچ وجه ميسر نيست!!!
اما سرعت و.. در اينترنت ماهواره اي ، ماهواره ايه!
بهنام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۳۴ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۱
۰
۰
به نظرمن این آمار زیاد واقعی نیست. چون میانگین سرعت در ایران اینقدر نیست، خیلی پایین تر از 480کیلو بایته.
پاسخ
علي.ك
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۳۷ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۱
۰
۰
598 عزيز در پاراگرف 6 ؛ خط آخر نوشته : ....دنبال می کنند ولی مردم در کشور ما هنوز محدودیت اینترنت 126kb را تجربه می کنند.
اين 126 كيلوبايت يعني چي!!!؟
منظور 128 ه ديگه!
پاسخ
مدیر پایگاه
سلام .ممنون از تذکرتون . اصلاح شد.
حسینم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۲ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۱
۰
۰
انگاری من دیر جواب دادم من با اقای ناشناس کلا موافقم همونی که - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵ تو این تاریخ نظر داده

والا چه عرض کنم اخه اینم شد سرعت؟؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۶:۵۷ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۱
۰
۱
عزیزان! کمی سرعت اینترنت عمدی و به جهت مبارزه با تهاجمات فرهنگی است.
پاسخ
نا آشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۹ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۲
۰
۰
واقعآ متاسفام اول برای خودم دوم برای همه ایرانیها همین والسلام
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها