کد خبر: ۴۷۴۷۹
زمان انتشار: ۱۲:۰۸     ۱۵ فروردين ۱۳۹۱
پرده برداری روزنامه لبنانی از پیام های محرمانه رهبران عرب:
روزنامه لبنانی السفیر در لابه لای مطلبی تحلیلی از پیام های سری و محرمانه برخی از رهبران کشورهای عربی به مقام های سوریه طی روزها و هفته های گذشته پرده برداشت. در همین راستا، این روزنامه لبنانی می افزاید که امارات عربی متحده هم اخیرا به صورت جدی شروع به اندیشیدن درباره تسهیل میانجیگری میان مقام های سوریه و اپوزیسیوند داخل کرده است. یک مقام اماراتی از فرزندان شیخ زاید رییس سابق امارات هم تاکید کرده که ما درباره محال بودن سرنگون کردن نظام حاکم در سوریه هیچ تردیدی نداریم و عملا خواهان توقف خونریزی ها هستیم.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری 598، روزنامه لبنانی السفیر در لابه لای مطلبی تحلیلی از پیام های سری و محرمانه برخی از رهبران کشورهای عربی به مقام های سوریه طی روزها و هفته های گذشته پرده برداشت.

این روزنامه در مطلبی تحلیلی به قلم سامی کلیب که زمانی در شبکه خبری الجزیره فعالیت می کرد و همسر خانم لونه الشبل یکی از گوینده های سابق این شبکه بوده، آورده است: یک مقام مسئول برجسته عربستانی به طرف های سوری گفته است که ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان از برخی اظهارات سعود الفیصل وزیر خارجه ناخرسند است و گفته می شود که ملک عبدالله از همان ابتدا چندان تمایلی نداشته که این همه در موضوع سوریه وارد شود، هرچند که به مانند برخی از رهبران عرب تمایل فراوان به توقف فوری اقدامات نظامی سوریه دارد.

در بخش دیگری از مطلب سامی کلیب در روزنامه لبنانی السفیر آمده است که بحرین اخیرا پیام ها و سیگنال های مثبتی را به سوریه ارسال کرده و در برخی از آنها تمایلی به همکاری برای آرام کردن اوضاع در اوضاع بحرین دیده می شود، کما اینکه تماس ها و خطوط امنیتی میان منامه و دمشق و سپس تهران برقرار شده است.

السفیر افزوده است که خاندان حاکم در کویت به دمشق این نکته را یادآور شده است که هیچ گاه کمک های حافظ اسد رییس جمهور فقید سوریه در هنگام حمله عراق به کشور را از یاد نمی برد. این علاوه بر آن است که فشارهای گروههای اسلامگرا در کویت مانع از این نشده که برخی از مقام های کویتی اعلام کنند که سرنگون کردن اسد عملا برای آنها هیچ گاه مطرح نبوده است.

در همین راستا، این روزنامه لبنانی می افزاید که امارات عربی متحده هم اخیرا به صورت جدی شروع به اندیشیدن درباره تسهیل میانجیگری میان مقام های سوریه و اپوزیسیوند داخل کرده است.

یک مقام اماراتی از فرزندان شیخ زاید رییس سابق امارات هم تاکید کرده که ما درباره محال بودن سرنگون کردن نظام حاکم در سوریه هیچ تردیدی نداریم و عملا خواهان توقف خونریزی ها هستیم و معتقدیم که هیچ چاره ای جز آغاز گفت وگوی جدی میان نزدیکان اسد و اپوزیسیون داخل وجود ندارد، زیرا این امر سینگال های مهمی را برای داخل و خارج ارسال خواهد کرد و ما آماده به دست گرفتن این نقش هستیم.

 السفیر در حالی پرده از این پیام های محرمانه و سری برمی دارد که یک سایت عربی دیگر از خرسندی مقام های دمشق درباره نشست اخیر سران عرب در بغداد و دریافت پیام هایی از رهبران برخی کشورهای حوزه خلیج فارس خبر داد.

سایت عربی پرس به نقل از منابع آگاه از رویدادهای پشت پرده نشست سران عرب گزارش داد که دمشق بسیار از نشست اخیر سران عرب خرسند بوده و این خرسندی بر این پایه بوده که نشست یاد شده، اگر سود و نفعی برای سوریه نداشته، بی تردید ضرر و زیانی را هم دفع کرده و دست کم غلو و اغراق های برخی از رژیم های حوزه خلیج فارس و به ویژه قطر و عربستان را در جنگ خود علیه سوریه متوقف کرده است.

اما نکته مهم تری که این منابع آگاه از آن پرده برداشتند، دریافت تماس هایی از سوی برخی رهبران کشورهای عربی طی روزهای قبل از برگزاری نشست سران عرب بوده است.

شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت، شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان رییس امارات، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم حاکم امارت دبی، حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحران و سلطان قابوس بن سعید پادشاه عمان همگی در تماس هایی به مقام های سوریه تاکید کرده اند که خواستار قطع روابط با سوریه نیستند اما در عین حال، تمایلی ندارند که در حال حاضر شکافی در کشورهای حوزه خلیج فارس و در نتیجه ایستادن در مقابل عربستان و قطر ندارند و تنها علت این امر هم متعلق به منطقه خلیج فارس است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها