کد خبر: ۴۷۵۷۶۲
زمان انتشار: ۱۰:۱۳     ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
بانک ملی ایران نیز همواره به پیروی از مکتب اسلام بر حمایت و ترویج فرهنگ و سنت نیکوی قرض‌الحسنه به عنوان یکی از احکام دین مبین اسلام تاکید دارد؛ بر این اساس تلاش شده است با سیاست‌گذاری مقتضی و ایجاد زمینه و زیرساخت‌های لازم، گسترش و توسعه تسهیلات قرض الحسنه به عنوان یکی از اهداف و مسئولیت‌های بزرگ‌ترین بانک ایرانی که در قانون عملیات بانکی بدون ربا نیز بر آن تاکید شده، جامعه عمل بپوشاند. در حال حاضر و در اجرای تکالیف و مسئولیت های یادشده بخش قابل توجهی از تسهیلات شبکه بانکی به قرض‌الحسنه اعطایی برای تامین نیازها و حوائج ضروری اقشار مختلف جامعه از جمله ازدواج، اشتغال، درمان و جبران خسارت حوادث طبیعی اختصاص می یابد.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، قرض الحسنه در مکتب اسلام جایگاهی مخصوص دارد و تاکید اسلام برای کمک به فقرا و مستمندان به معنی پذیرفتن فقر نیست بلکه تلاشی برای برکندن فقر از زندگی بشری است. وام بی بهره و غیر ربوی، یکی از اعمال مستحب اسلام است که از آن به قرض‌الحسنه (وام نیکو) یاد می‌شود؛ چرا که آثار و برکات آن بر فرد و جامعه، چنان است که خداوند آن را در ردیف دو واجب اصلی اسلام یعنی نماز و زکات مطرح کرده و خواهان عمل به این رفتار اقتصادی، اخلاقی و اجتماعی از سوی مؤمنان شده و بدان تشویق و ترغیب می‌کند.

بانک ملی ایران نیز همواره به پیروی از مکتب اسلام بر حمایت و ترویج فرهنگ و سنت نیکوی قرض‌الحسنه به عنوان یکی از احکام دین مبین اسلام تاکید دارد؛ بر این اساس تلاش شده است با سیاست‌گذاری مقتضی و ایجاد زمینه و زیرساخت‌های لازم، گسترش و توسعه تسهیلات قرض الحسنه به عنوان یکی از اهداف و مسئولیت‌های بزرگ‌ترین بانک ایرانی که در قانون عملیات بانکی بدون ربا نیز بر آن تاکید شده، جامعه عمل بپوشاند. در حال حاضر و در اجرای تکالیف و مسئولیت های یادشده بخش قابل توجهی از تسهیلات شبکه بانکی به قرض‌الحسنه اعطایی برای تامین نیازها و حوائج ضروری اقشار مختلف جامعه از جمله ازدواج، اشتغال، درمان و جبران خسارت حوادث طبیعی اختصاص می یابد که در ادامه به معرفی انواع آن میپردازیم.

تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج و تهيه جهيزيه

شبکه بانکی در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۲۶۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات ازدواج به حدود ۸۴۳ هزار نفر اعطا کرده است که این میزان نسبت به مبلغ تسهیلات مشابه اعطایی در سال ۱۳۹۷ بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است.

در سه ماهه ابتدایی امسال نیز تعداد 92 هزار و 450 فقره تسهیلات ازدواج به ارزش بالغ بر ۴۷ هزار میلیارد ریال در شبکه بانکی پرداخت شده است که از این تعداد 33 هزار و 764 فقره معادل 36.52 درصد را بانک ملی ایران پرداخت کرده است.

ارزش این تسهیلات 17 هزار و 637 میلیارد و 710 میلیون ریال می باشد.

گفتنی است بانک ملی ایران یکی از مهم‌ترین سیاست‌های اعتباری خود را در راستای مساعدت به امر ازدواج و تسهیل ازدواج جوانان با تخصیص تسهیلات قرض‌الحسنه قرار داده است و همانطور که مشاهده می کنیم بیش از یک سوم وام های پرداختی از مجموع وام‌های ازدواج پرداختی از تمام بانک‌ها را بانک ملی ایران پرداخت کرده است.

تسهيلات قرض‌الحسنه تعمیر و تأمین مسكن

خرید خانه یکی از رؤیاهای دوردست خانواده‌ها و جوانان ایرانی است، آرزویی که با افزایش قیمت و تورم رفته‌رفته قد کشیده و دیوارش بلندتر می‌شود تا آنجا که برخی قید صاحب خانه شدن را می‌زنند. در همین راستا بانک ملی ایران کماکان مشتریان خود را تنها نگذاشته و با ارائه سیاست‌های مالی سعی بر این دارد که بخشی از هزینه تأمین مسکن را با ارائه تسهیلاتی بر دوش بگیرد تا خانواده‌ها در کنار پس‌اندازشان بتوانند خانه‌ای را برای خود فراهم کنند.

در همین خصوص نگاهی به آمارتسهیلات پرداختی بانک‌ها طی سه ماهه ابتدای سال 1399 به بخش‌های اقتصادی میاندازیم:

در بخش اقتصاد مبلغ 2247.8 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ 754 هزار ميليارد ريال (معادل 50.5 درصد) افزايش داشته است.

ملاحظه می‌شود از 136.450 هزارميليارد ريال تسهيلات پرداختی در بخش مسکن و ساختمان معادل 23.6 درصد آن (مبلغ 32 هزار 230 ميليارد ريال) در تعمیر و 31.2 درصد(مبلغ 42.567 هزار میلیارد ریال) در بخش خرید مسکن پرداخت شده که بيانگر توجه و اولويت‌دهی به تأمين مسکن خانواده ها برای اين بخش توسط بانک‌ها در سال جاری است.

گفتنی است در چهار ماه ابتدای امسال مبلغ هشت میلیارد و 530 میلیون ریال وام قرض الحسنه تعمیر مسکن معادل یک چهارم از مجموع تسهیلات پرداختی در بخش مسکن و ساختمان تمامی بانک ها را به تنهایی بانک ملی ایران پرداخت کرده است.

روش‌های تأمین مالی خرید و ساخت مسکن در بانک ملی ایران آن قدر متنوع است که تقریباً همه می‌توانند بدون محدودیتی خاص از آن استفاده کنند. تسهیلات مسکن بانک ملی ایران به خوبی توانسته میان متقاضیان خرید و ساخت مسکن جای خود را باز کند، به طوری که اکنون هزاران حساب از این نوع در شعب بانک افتتاح شده است.

تسهيلات قرض‌الحسنه رفع احتياجات ضروري

بانک ملی ایران به ‌منظور رفع احتیاجات ضروری مشتریان از محل منابع قرض‌الحسنه تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت می‌کند. تسهیلات قرض‌الحسنه با کمترین کارمزد برای رفع احتیاجات ضروری خانواده‌ها راهی است تا بانک در مواقع ضروری مانند هزینه درمانی، کمک هزینه تحصیلی، تعمیر مسکن و... در کنار مشتریان ارجمند خود باشد.

یکی از مواقع ضروری که ممکن است برای هر خانواده‌ای پیش بیاید هزینه درمان بیماری است. بدون شک کاهش هزینه‌های درمانی باید از اولویت‌ها و اهداف دولت‌ها باشد و خانواده‌ها نباید علاوه بر درگیری با یک بیماری نگران هزینه‌های بالای درمان بیمار خود باشند، اما بعضی مواقع برخی از بیماری‌ها با هزینه‌های زیادی همراه است و خانواده‌ها از تأمین هزینه‌های آن عاجز می‌شوند. در همین خصوص بانک ملی ایران یکی از سیاست‌های اعتباری خود را در راستای کمک به جبران هزینه‌های درمان بیماری در قالب "تسهیلات قرض‌الحسنه تأمین رفع احتیاجات ضروری" قرار داده است که بیمارانی که بضاعت مالی ندارند می‌توانند از این تسهیلات با سود 4 درصد استفاده کنند.

همچنین برخی از خانواده‌ها برای تحصیل فرزندان خود ممکن است با مشکلات مالی روبرو باشند که این مشکلات ممکن است باعث شود فرزندان از تحصیل باز بمانند. بانک ملی ایران در این زمینه نیز مشتریان را تنها نگذاشته و با ارائه تسهیلاتی از منابع قرض‌الحسنه از آینده فرزندان ایران زمین حمایت می‌کند.

این بانک در دو ماهه ابتدای امسال دو هزار و 600 فقره وام رفع احتیاجات ضروری به مشتریان خود پرداخت کرده است که این تعداد در چهار ماهه ابتدای امسال با رشد سه برابری به هشت هزار و 675 فقره رسیده است.


همانطور که مشاهده می شود این بانک در چهار ماه نخست امسال 411 میلیارد و 801 میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه رفع احتیاجات ضروری اعطا کرده است که این مبلغ در دو ماهه ابتدایی 131 میلیارد و 816 میلیون ریال بوده است.

سهم تسهیلات رفع احتیاجات ضروری این بانک از مجموع تسهیلات پرداختی قرض الحسنه در سال 98 بالغ بر دو هزار و 595 میلیارد و 808 میلیون ریال بوده است.

این بانک در سال 97 نیز بیش از 67 هزار فقره وام قرض الحسنه رفع احتیاجات ضروری تخصیص داد که ارزش ریالی آن به یک هزار و 987 میلیارد و 283 ریال می رسد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها