امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۷۵۸۹۲
زمان انتشار: ۱۲:۳۵     ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
این در حالی است که بنابر آمار رسمی وزارت بهداشت، در مجموع ۶ ماه گذشته، ۳۵۰ هزار و ۲۷۹ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. به این ترتیب، این ارقام نشان می‌دهد که بر اساس آمار رسمی در ایران، نسبت مرگ و میر کرونایی به ابتلا، ۷/ ۵ درصد بوده و تقریبا از هر ۱۰۰ مبتلا به کووید-۱۹ در کشور، حدود ۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند.
به گزارش پایگاه 598، تعداد قربانیان شیوع ویروس کرونا در ایران بر اساس آمار رسمی اعلامی، از مرز ۲۰ هزار نفر گذشت. آماری که نشان می‌دهد با احتساب ۱۵۳ نفر از مبتلایان در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر دیروز، تعداد جان باختگان شیوع کرونا از ابتدای اسفندماه تا دیروز، به ۲۰ هزار و ۱۲۵ نفر رسید.

آمار روزانه وزارت بهداشت نیز می‌گوید در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر دیروز دو هزار و ۴۴۴ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که از این میان، هزار و ۱۳۲ مورد در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور بستری شدند. ارقامی که نشان می‌دهد نسبت بستری به ابتلای روزانه در کشور در بازه زمانی یادشده، بیش از ۴۶ درصد بوده است. همچنین ۳۸۶۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت‌مراقبت قرار دارند.

تداوم وضعیت وخیم در۲۶ استان

از سوی دیگر، وزارت بهداشت اعلام کرده که همچنان ۲۶ استان کشور در وضعیت قرمز یا هشدار کرونا قرار دارند. از این میان ۱۵ استان مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان‌شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان‌رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان‌شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز به‌سر می‌برند و ۱۱ استان فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد نیز در وضعیت هشدار قرار دارند. استان مازندران به استناد آنچه سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده، یکی از استان‌هایی است که در وضعیت وخیم کرونایی قرار دارد و بیش از یک ماه است که قرمز شده است. به گفته سیما سادات لاری، از تیرماه شاهد خیز مجدد این بیماری در استان مازندران هستیم و اکنون به‌جز یک شهر همه شهرهای استان مازندران در وضعیت قرمز است و به‌خصوص شهرهای رامسر، آمل، ساری و قائم‌شهر وضعیت نگران‌کننده‌تری دارند. لاری گفت: گرچه در دو هفته اخیر شاهد کاهش نسبی موارد ابتلا و بستری کرونا در استان مازندران هستیم اما وضعیت این استان همچنان حساس و شکننده است، بنابراین از همه مردم می‌خواهیم از سفر به استان مازندران پرهیز کنند. در حالی که وضعیت مازندران تقریبا دو ماه است که قرمز شده، میزان استفاده از ماسک در ادارات و بانک‌های این استان ۸۲ درصد، در وسایل نقلیه عمومی ۷۰ درصد و در اماکن عمومی حدود ۸۴ درصد است.

آغاز کنکور ۹۹

با وجود آنکه وزارت بهداشت از تداوم وضعیت قرمز و هشدار در ۲۶ استان کشور خبر داده اما کنکور ۹۹ روز گذشته و در موعد اعلام شده برگزار شد؛ آزمونی که در ۴ روز متوالی ۲۹، ۳۰ و ۳۱ مرداد و اول شهریورماه برگزار می‌شود. این دوره از آزمون سراسری متفاوت‌ترین آزمون در دوره‌های اخیر است و با توجه به شیوع کرونا، این آزمون پس از تردیدهای بسیار نسبت به برگزاری یا عدم برگزاری آن در ایام کرونا و حتی تعویق چندباره تاریخ برگزاری، صبح دیروز در زمان مقرر برگزار شد. دیروز داوطلبان گروه آزمایشی هنر در آزمون سراسری شرکت کردند و امروز موعد برگزاری آزمون گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی است. همچنین داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی صبح فردا (جمعه ۳۱ مرداد) و داوطلبان گروه آزمایشی زبان‌های خارجی نیز صبح شنبه یکم شهریورماه در ۳۹۲ شهر و بخش کشور آزمون می‌دهند.

تعداد یک میلیون و ۳۹۱ هزار و ۵۲۴ نفر در کنکور سراسری ۹۹ ثبت‌نام کرده‌اند و تعداد یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۲۳۳ کارت ورود به جلسه برای داوطلبان صادر شده است. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس هم به نمایندگان مجلس ماموریت داد تا بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنکور سراسری ۹۹ نظارت کنند. بر اساس نامه‌ای که قالیباف خطاب به نمایندگان مجلس نوشته، از آنها خواسته شده که از چهارشنبه تا پایان زمان برگزاری کنکور در حوزه‌های انتخابیه خود، نظارت ویژه‌ای بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند. البته سخنگوی وزارت بهداشت هم روز گذشته از حضور ۷۵۰۰ ناظر بهداشت محیط در حوزه‌های کنکور سراسری خبر داد و گفت: زیر ۱۰۰ نفر داوطلب کنکور مبتلا به کرونا هستند که در مکان‌های جداگانه آزمون می‌دهند.

آخرین تصمیم درباره عزاداری محرم

بعد از کنکور سراسری ۹۹، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ستاد ویژه کرونا، برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) در ایام محرم است؛ موضوعی که رسما از سوی رئیس‌جمهوری نیز مطرح شد و بر برگزاری مراسم در چارچوب کامل پروتکل‌های بهداشتی تاکید شده است. دیروز هم سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: طبق آخرین مصوبه ستاد ملی کرونا مقرر شد که برگزاری مراسم‌های مذهبی در فضای بسته ممنوع باشد و در فضای باز نیز برگزاری مراسم‌ها با فاصله انجام شود. سیما سادات لاری افزود: برای هیات‌هایی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، مجازات در نظر گرفته می‌شود و هیات‌هایی که در زمینه رعایت بهداشت تخلف داشته باشند، در مرحله اول اخطار می‌گیرند، در مرحله دوم تسهیلات آنها قطع خواهد شد و در مرحله سوم هیات اجازه ادامه فعالیت ندارد. او همچنین تاکید کرد که نذورات در قالب جیره‌های خشک باشد.

بازگشایی حضوری مدارس قطعی نیست

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین درباره بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور ماه، گفت: در نشست‌هایی که برگزار شد، برنامه‌ریزی‌ها به‌صورت حضوری و غیرحضوری انجام شده و هنوز قطعی نیست که بگوییم دانش‌آموزان در مدارس حضور پیدا می‌کنند. همه‌چیز به شرایط جامعه و بیماری در آن زمان بستگی دارد.

از سوی دیگر محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش‌وپرورش درباره برگزاری کلاس‌های حضوری گفت: اگر اجازه برقراری حضوری کلاس‌های درس داده نشود، طبق پروتکل‌های اعلام‌شده از وزارت بهداشت که حضور دانش‌آموزان را تا ۱۰ نفر در کلاس درس مجاز دانسته است و با در نظر گرفتن شرایط و مساحت کلاس اجازه حضوری بودن را می‌دهد، دانش‌آموزان را در طول هفته توزیع کرده و هرروز هفته تعدادی از دانش‌آموزان را به‌صورت حضوری آموزش خواهیم داد. حاجی‌میرزایی همچنین گفت که زمان کلاس‌های غیرحضوری بسیار کمتر از حضوری و در حدود حداکثر ۳۰ دقیقه تا ۴۵ دقیقه است.

مدارس شهرتهران غیرحضوری است

با این همه دیروز سخنگوی آموزش و پرورش تهران با اشاره به وضعیت قرمز شهر تهران به‌دنبال شیوع ویروس کرونا اعلام کرد: چنانچه تا زمان آغاز سال تحصیلی (۱۵ شهریورماه) تهران در وضعیت قرمز به سر برد، همه کلاس‌ها در تمامی پایه‌های تحصیلی تا اطلاع ثانوی به‌صورت غیر‌حضوری برگزار خواهد شد و مدرسه‌ای باز نمی‌شود که البته در مورد کلاس‌اولی‌ها استثنائاتی لحاظ شده است. مسعود ثقفی در گفت‌وگو با «ایسنا» افزود: دانش‌آموزان پایه اول به‌دلیل اینکه سال اول ورود به مدرسه را در پیش دارند لازم است ارتباطی عاطفی با معلم خود برقرار کنند لذا ممکن است در یکی، دو هفته اول سال تحصیلی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مدرسه بروند تا این ارتباط هرچه بهتر برقرار شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها