امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۷۸۰۷۰
زمان انتشار: ۱۲:۴۶     ۰۳ مهر ۱۳۹۹

حرم امام رضا

مشهد یکی از زیباترین شهر‌های مذهبی دنیا محسوب می‌شود. همه مسلمانان از سراسر دنیا برای دیدن حرم مطهر امام رضا به این شهر مقدس سفر می‌کنند. معماری زیبا و آیینه‌کاری‌های داخل حرم همراه با لوستر‌های بزرگ و فرش‌های دست‌بافت پهن‌شده در صحن‌ها و داخل حرم، این مکان را به یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های ایران تبدیل کرده است. همین امر باعث شده که نه فقط زائران حرم، بلکه توریست‌های زیادی برای دیدن حرم و مراسم‌های دیدنی آن به این شهر سفر کنند. ما در این مقاله به زمان برگزاری مراسم داخل حرم، حال‌وهوای حرم در فصول مختلف و مناسبت‌های مذهبی پرداخته‌ایم. پس قبل از رزرو تور مشهد هوایی برای زیارت حرم، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

سفر به مشهد در مناسبت‌های مذهبی

اگر به قصد زیارت به این شهر می‌روید، توصیه می‌کنیم تور مشهد را در بازه مناسبت‌های مذهبی بخرید؛ زیرا این مراسم‌های مذهبی حال‌وهوایی روحانی و زیبا در شهر ایجاد می‌کنند. ما درادامه، به بررسی ابعاد مختلف سفر به مشهد در چند مناسبت‌ مذهبی پرداخته‌ایم.

ماه محرم: بهترین مکان برای یک سفر داخلی و شرکت در مراسم مذهبی، شهر مشهد است. در روز‌های تاسوعا و عاشورا با حضور در حرم مطهر می‌توانید یک سفر معنوی و به‌یادماندنی داشته باشید. با حضور در حرم در شب عاشورا، می‌توانید در مراسم خطبه‌خوانی شرکت کنید. در این مراسم خادمان حرم امام رضا درحالی‌که شمع در دست دارند، دور صحن انقلاب اسلامی می‌چرخند و هم‌زمان خطبه‌ای مختص همین شب را قرائت می‌کنند. همچنین دسته‌هایی که پیاده از اطراف مشهد به‌سمت حرم روانه می‌شوند، شور حسینی را در دل شیعیان به اوج می‌رسانند.

ماه رمضان: یکی از نشانه‌های برجسته سفر به مشهد در این ماه، برگزاری سفره‌های چندین متری افطار در صحن حرم است. مهمانان امام رضا با گرفتن دعوت‌نامه‌هایی برای بازکردن روزه خود مهمان سفره حرم امام رضا می‌شوند. برگزاری مراسم تلاوت قرآن بعد از نماز صبح، تفسیر قرآن، سخنرانی‌های مذهبی و مدیحه‌سرایی از دیگر مراسم‌های مذهبی هستند که در این شهر برگزار می‌شوند. این مراسم‌ها را معمولا در صحن جامع رضوی، صحن امام خمینی یا مسجد گوهرشاد برگزار می‌کنند.

مشهد در فصل‌های مختلف

مشهد در فصل‌های مختلف چهره‌های متفاوتی به خود می‌گیرد و سفر به این شهر در فصل‌های مختلف، تجربه متفاوتی را به مسافران و زائران می‌دهد.

فصل پاییز و زمستان: در فصل پاییز با بازشدن مدارس، قیمت تور مشهد کاهش پیدا می‌کند. از طرفی پاییز در این شهر، باوجود نبود سرمای طاقت‌فرسا می‌تواند زمان مناسبی برای سفر به مشهد با هزینه کم باشد. دمای این شهر کویری، در زمستان به منفی ۲۰ درجه هم می‌رسد. اگر تحمل هوای سرد را دارید، می‌توانید با هزینه کم به این شهر سفر کنید و به دیدن صحن‌های دیدنی حرم مطهر بروید.

فصل بهار و تابستان: فصل  بهار بهترین زمان برای سفر به شهر مشهد و زیارت حرم مطهر است. البته توصیه می‌کنیم از یک تا ۲۰ فروردین به این شهر سفر نکنید؛ زیرا با تعطیلات عید نوروز حجم مسافران و زائران درون شهر، چندین برابر می‌شود. علاوه‌بر شلوغ‌‌شدن همه صحن‌های حرم و خیابان‌های اطراف حرم، قیمت هتل‌ها گران‌تر ‌می‌شود و معمولا به‌سختی می توانید اتاقی برای رزرو پیدا کنید. مشهد در فصل تابستان مانند زمستان‌، دچار تغییر دما شدیدی می‌شود. دمای هوا گاهی به بالا ۴۵ درجه هم می‌رسد. البته در ماه شهریور که دما هوا کمی مناسب‌تر می‌شود، می‌توانید سفری آرام و معنوی را تجربه کنید. 

زیارت حرم امام رضا

زائران مشتاق حرم امام رضا

مسافرانی که قصد زیارت حرم امام رضا را دارند، می‌توانند با رزرو هتل‌های نزدیک حرم در برگزاری مراسم‌های داخل حرم، شرکت کنند.

مراسم نمادین جاروزنی: رفتن به تماشای مراسم نمادین جاروزنی، یکی از بهترین زمان‌ها برای زیارت حرم است. در این مراسم خادمان همراه با جاروی مخصوص خود با دسته‌های سبز‌رنگ، روبه قبله می‌ایستند و یکی از خادمان اشعار زیبایی را می‌خواند. بقیه افراد هم با جانم رضا و ذکر رضا او را همراهی می‌کنند و همراه با آن صحن‌های حرم را جارو می‌زنند. با ایستادن خادمان روبرو ضریح، در صحن آزادی یا انقلاب مراسم به پایان می‌رسد. این مراسم در سه نوبت درطول روز برگزار می‌شود.

مراسم تحویل کشیک: در رواق دارالحکمه حرم مطهر، هر روز یک ساعت بعد از طلوع آفتاب این مراسم را برگزار می‌کنند. این مراسم برای خادمانی برگزار می‌شود که شیفت سرکشیک آن‌ها تمام شده است. در این مراسم باشکوه ابتدا با خطبه‌خوانی مراسم را شروع می‌کنند. سپس با طلب آمرزش برای همه مسلمانان جهان و سجده شکر برای خادمانی که کشیک آن‌ها تمام شده است، مراسم به پایان می‌رسد.

مراسم نقاره‌زنی: به‌غیر از ایام سوگواری و روز‌های تاسوعا و عاشورا این مراسم در بقیه اوقات نیز، در حرم برگزار می‌شود. در روز‌های معمولی، در دو نوبت، ۲۰ دقیقه قبل از اذان صبح و غروب آفتاب و در عید‌ها دو ساعت بعد از غروب آفتاب این مراسم را برگزار می‌کنند.

بیشتر بخوانید : بهترین هتل های مشهد روی نقشه

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با بهترین زمان برای زیارت حرم مطهر و دیدن مراسم‌های مذهبی آن آشنا کنیم. آیا شما تابه‌حال با تور مشهد به این شهر سفر کرده‌اید؟ تجربه شما از زیارت حرم مطهر امام رضا چه بوده است؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما به‌اشتراک بگذارید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها