يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۸۱۴۶
زمان انتشار: ۱۳:۰۷     ۰۵ مهر ۱۳۹۹
یادداشت/
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی
ویروس منحوس کرونا ،تمام کشورها وتمامی ملتهارامستقیماً درگیر خود نموده وفرهنگ ورسوم جهانیان را نیز تحت تاثیر خود قرارداده است .برخی تاثیراتاجتماعی از لحاظ بهداشتیناگزیر بوده ولی موارد با رعایت دستور العمل های بهداشتی ( پروتکلها ) قابل تداوم می باشد . لکن در برخی موارد نیز افراد یا جریاناتی باسو استفاده از وضعیت پیش آمده ، عقده های خود را نثارآفرهنگ ورسوم مذهبی کرده اندو با نزدیک شدن به ایام ماه محرم و عزای حوادث غمبارنهضت عاشورا ، موج عملیات روانی مبنی بر عدم برگزاری آن به بهانه ویروس کرونا درکشورمان شکل گرفت ، که حجم آن نسبت به سایر مسایل اجتماعی مانند ازدحام در پارکهای شهری ویا سفرهای شمال کشور ، بی سابقه وغیرطبیعی بود. فشار سنگین عملیات روانی برخی افراد و جریانهای مسأله داربرای به تعطیلی کشاندن هیئات صورت گرفت وحتی ستادملی کرونا نیز رفتار نادرستی را درروزهای پایانی منتهیبه محرم 99 در پیش گرفت .

این جریانات مساله دار هوچی گر ،بی توجه به اینکه هر جامعه‌ای اصولی در زندگی اجتماعی دارد که تخطی از آن اصول باعث لطمه خوردن قوام آن جامعه می‌شود و بخشی از این اصول در مناسک و مراسم اجتماعی مذهبی بروز کرده است.وبخصوص مراسم باشکوه عاشورای حسینی که پیشینه ای طولانی داشته وبا اعتقادات وزندگی اکثریت مردم ایران عجین شده است.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان درعید قربان 99 به مسئله عزاداری در محرم اشاره و تأکید کردند: در عزاردای‌ها معیار آن چیزی است که ستاد ملی کرونا اعلام می‌کند. بنده هر چه آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه و تأکید من به همه عزاداران، هیئات، منبری‌ها و مداحان نیز این است که ضوابط ستاد ملی کرونا باید رعایت شود، چرا که اگر همین مقدار مراقبت و کنترل هم سست شود، فاجعه‌ای بزرگ پدید خواهد آمد.

برخی از اقدامات انجام شده توسط مساجد وهیات های مذهبیدر ماههای اخیر ،بصورت اجمال چنین بوده است :

1) رعایت دستورالعمل های بهداشتی براساس تکلیف شرعی وعقلی با موارد زیر : تعطیل بودن در ایام وضعیت قرمز – ودر سایر ایام : برگزاری در ایام غیر قرمزبا راعایت نظم وفاصله اجتماعی ،ماسک زدن، ضد عفونی کردن محیط ، عدم دست دادن بایکدیگرو مصاحفه، استفاده از وسایل شخصی ،برگزاری مراسم در صحن مساجد ویا خیابان ویا میادین ،توزیع غذای بسته بندی بصورت بیرون بردرموارد نذری وغیره

2) برگزاری مراسم عزاداری سیارویادرکوچه ومحله وعزاداری محدودعزاداری درمنازل با شعار هرخانه یک حسینیه

3) کمک هایامدادی درپاکسازی وزدودن آلودگی هادرمعابرعمومی با مواد ضد عفونی کننده

4) کمک های معین درمانیدرمراکزدرمانی ویا تدفین اموات که مواقعی که با کمبود کارکنان مواجه می باشند.

5) تولید اقلام بهداشتی مورد نیازجامعه با ایجادکارگاه های تولیدی درمساجدوحسینیه ها

6) توزیع انبوه اقلام بهداشتی میان نیازمندان (با هدایت کمک های مادی خیرین به اقلام بهداشتی و نذرماسک و...)

7) انجام مرحله اول کمکهای مومنانه معیشتی درماه مبارک رمضان ،با اهدای سبد روزه داری،به خانوارهای کمتربرخوردار

8) انجام مرحله دوم کمکهای مومنانه درایام عید غدیر، باسبدعیدانهبه خانوارهای کمتربرخوردار

9) انجام مرحله سوم کمکهای مومنانه درماه محرم با اهدای سبد نذری متبرک مجلس عزای امام حسین ع) به خانوارهای کمتربرخوردار

10) عزاداریدربیت رهبری در ایام کرونا،با رعایت دستورالعملهای بهداشتی ،الگویی برای هیئاتونهادها بوده وهمچنین هییات مسلمانایران میتواند الگویی باشد برای جهانیان دررعایت اصول بهداشتی ونیز نهضت خدمت رسانی در شرایط بحران

11) مساجد و هیات های مذهبی در بحران کرونا ، عزای امام حسینی نیکویی برپا داشتند

12) نظم ، رعایت دستورالعملهای بهدشتی،مراسم درشان، زیبایی های ما زمین الا جمیلا

13) بیشترین رعایت اصول بهداشتی توسط بچه هیاتی ها صورت گرفته است. وبیشترین کمک های ملی و مردمی در کرونا و خدمت رسانی ها با عنوان کمکهای مومنانهتوسط بچه هیاتی ها صورت گرفته است.

14) ملت مسلمان ایران باجلوه دیگری از ایثار وفداکاری خود همچون دوران دفاع مقدس ، به دنیا نشان دادند که فرهنگ غنی ایرانی همچنان زبانزد خاص و عام است

15) وموارد دیگر

ای قلمها و کی برد ها بشکنید اگر این حقایق شیرینومهم راننویسید.نسل هایبعد بایدبدانندکه درچنین شرایط سخت بحرانی و نیز تهاجم جریانات مساله دار، وعلیرغم تلاش بدخواهان ومغرضان برای به تعطیلی کشاندن و کم رونق شدن آن،با عمل به بیان رهبر معظم انقلاب مبنی برکمک های مومنانه به اقشاراسیب پذیر و رعایت کردن دستورالعمل های ستاد مقابله با کرونا ،مراسم ماه رمضان وعزاداری محرم امسال که بسیارمتفاوت با سال‌های قبل بود، آزمون سرافرازی مساجد و هیاتهای مذهبی دربحران کرونا را بخصوص در تمسک به این سخن حضرت امام( ره)که: « ما هر چه داریم از محرم و صفر داریم»به همراه داشت.ونتیجه آن این شد که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند:" از ملت عزیز ایران تشکر می‌کنم به خاطر حسن رفتارشان در دهه‌ی عاشورا که واقعاً امسال را به عنوان یک پدیده در تاریخ کشور ماندگار کرد."

در این صحنه جهانی، درشرایط که کشورهای متکبر غربی با سرقت انبوه لوازم بهداشتی درمانی دیگر کشورها بروز یافت،اوج ایثار در شرایط بحرانی در کشور ایران با بسیج ملی باسابقه پشتیبانی در دوران دفاع مقدس و محور مقاومت تجلی یافت ، این نشانه دیگری بود از پوشالی بودن قدرت‌های سلطه‌گر و تهی بودن تمدن پرزرق‌وبرق و غیرقابل اتکا بودن آنان و از سوی دیگر بیانگر ظرفیت های والا و جهانی اسلام ناب و همچنین معطوف شدن توجه جهانیان به موضوع و معضل واحد و انتظار واحد برای گشایش معضل فلج‌کننده جهانی، شرایطی که باعث خواهد شد مردم جهان منجی عالم را بجویند، بخوانند و بخواهند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها