أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۷۸۹۱۳
زمان انتشار: ۱۳:۲۰     ۱۹ مهر ۱۳۹۹
احتراماً به اطلاع علاقه مندان به گفتگوهای فقهی الگوی پیشرفت اسلامی می رساند؛ که ساختار نهائی اولین برنامه پیشرفت اسلامی -بر اساس مفاهیم یازده نظریه فقهی نقشه الگوی پیشرفت- تدوین شده است.

به گزارش پایگاه 598، احتراماً به اطلاع علاقه مندان به گفتگوهای فقهی الگوی پیشرفت اسلامی می رساند؛  که ساختار نهائی اولین برنامه پیشرفت اسلامی -بر اساس مفاهیم یازده نظریه فقهی نقشه الگوی پیشرفت- تدوین شده است. این برنامه فقهی در مقایسه با ایده های معیوب سازمان برنامه و بودجه و نظریات توسعه غربی در سه بخش مبانی نظری، ساختار طراحی و احکام اصلی به تبیین اولویت های نظام تدبیر کشور در دهه آینده می پردازد و به فضل الهی زمینه ساز تحول در نظام برنامه ریزی کشور  خواهد بود.

 تدوین این دستاورد بزرگ در حوزه علمیه قم از دو حیث اهمیت دارد. اول اینکه: تدوین این برنامه در شرایطی انجام شده است؛ که جریان توسعه گرای مقلد غرب در ایران در افکار عمومی مردم و نخبگان یک جریان شکست خورده و ناکارامد محسوب می شود. این جریان که از سال ۱۳۲۷ هجری شمسی سکان برنامه ریزی کشور را به عهده داشته و تاکنون ۱۱ برنامه توسعه را به اسم حل مشکلات مردم اجراء کرده است؛ نتایجی مانند: کاهش ارزش پول ملی و ایجاد تورم افسار گسیخته، ایجاد حکومت برای دلار در اقتصاد ملی، افزایش نامتعارف قیمت مسکن و غذا و بالتبع تهدید جدی نهاد خانواده، کاهش چشمگیر رشد جمعیت کشور، آموزش و پرورش مبتنی بر سند ۲۰۳۰ و رشد تهدیدات امنیتی را برای مردم ایجاد کرده است. 

از سوی دیگر تدوین این برنامه فقهیِ کاربردی در شرایطی رقم خورده است که؛ بخشی از روحانیون حوزه علمیه قم - که غالباً در عِداد تایید کنندگان برنامه های توسعه و جریانهای غرب گرا محسوب می شوند- به جای عذر خواهی از امضای برنامه های غربی توسعه و پذیرش فرآیندهای تکامل تفقه، در حال تئوریزه کردن قعود و زمینه سازی ذهنی در جامعه برای پذیرش کامل نظم استکباری مدرنیته و اقتصاد سرمایه داری هستند. این جریان کم دقت به ضعف شدید در موضوع شناسی مبتلا است و تحت عنوان سیره عقلاء به دنبال القای امضائی بزرگتر بر نظریات توسعه غربی در ذهن و قلب مردم است. الحمدلله رب العالمین

علی کشوری؛ مدیر مدرسه هدایت و دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی

چهارشنبه ۱۶ مهر ماه ۱۳۹۹ - حوزه علمیه قم


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها