يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۹۳۷۰
زمان انتشار: ۱۱:۵۵     ۲۷ مهر ۱۳۹۹
ساختار عرضه دلار در بازار متشکل و قوانین موجود برای عرضه در بازار اسکناس و نقدی، باعث شده تا انگیزه دپوی دلار از سوی دلالان وجود داشته باشد.

به گزارش پایگاه 598، امروز آخرین مهلت عرضه دلارهای خریداری شده در روز 22 مهر ماه است. در آن روز 1.5 میلیون دلار از سوی صرافی‌ها از بانک مرکزی، در بازار متشکل ارزی خریداری شد. در حالیکه رقم عرضه در حدود 78 میلیون دلار اعلام شده بود. اما صرافی‌ها چندان در پوزیشن خرید قرار نگرفتند.

مهلت 3 روز آنها برای فروش در روز جاری به پایان می‌رسد. طبق قرار و مدار بازارساز و صرافان، آنها باید یک درصد بالاتر از آنچه در‌ سه‌شنبه گذشته خرید کرده‌اند، اقدام به فروش کنند. این یعنی قیمت ارز در صرافی هزار تا 2 هزار تومان زیر قیمت بازار ارز است.

دلالان دلار را چند می خرند؟

در چنین حالتی چه رخ می‌دهد؟ بسیاری از دلالان با خرید کارت ملی افراد به قیمت ناچیز، سعی می‌کنند تا سهم 2200 دلاری آنها از دلار صرافی را بدست آورند. در نتیجه دلالان هر دلار را حداقل هزار تومان پایین‌تر می‌خرند.

در چنین وضعیتی، انگیزه دپوی دلار نیز افزایش می‌یابد، چرا که هنگامی که قیمت زیر بازار است، دلالان هم دلیلی برای عجله در فروش ندارند و صبر می‌کنند تا با کاهش عرضه، قیمت بالاتر رود تا دلارهای ارزان را به قیمت بالاتر و با سود بیشتر به فروش رسانند. ضمن اینکه سهمیه 2200 دلاری، تمامی تقاضاهای موجود در بازار را پوشش نمی‌دهد؛ سیاستگذار ارزی باید بپذیرد که تقاضای قاچاق، دانشجویی، حفظ ارزش دارایی و ... در بازار وجود دارد و تمام اینها با سهمیه 2200 دلار پاسخ داده نمی‌شوند. این تقاضاها به سمت بازار غیررسمی می‌رود و همان دلالانی که دلار ارزان را از صرافی تهیه کرده‌اند، قیمت بالاتر را به باقی متقاضیان پیشنهاد می‌دهند.

وقتی قیمت در بازار غیررسمی بالا می‌رود، یعنی تقاضا همچنان در سطح بالایی وجود دارد. اگر قیمت بازارساز هم‌سطح بازار باشد، دیگر انگیزه دپو از بین می‌رود و احتمالا با حجم عرضه پایین‌تر هم، نوسانات بازار مهار می‌شود. پیشنهاد کارشناسان برای عرضه دلار از سوی بازارساز و در مرحله بعدی صرافان، حراج هلندی است، یعنی تزریق از بالای قیمت بازار. در چنین حالتی، هیچ دلالی اقدام به خرید کارت ملی برای بهره‌مندی از دلار ارزان‌تر صرافی نخواهد کرد؛ انگیزه دپو از بین خواهد رفت و عرضه در بازار واقعی می‌شود. اگر هم تمامی تقاضاها از سوی صرافان با قیمت واقعی پاسخ داده شود، بازار به شکل کامل در اختیار بازارساز خواهد افتاد و مزاحمتی از سوی بازارغیررسمی، قیمت دلار را تهدید نخواهد کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها