أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۷۹۶۳۳
زمان انتشار: ۰۹:۱۵     ۰۱ آبان ۱۳۹۹
جزئیات طرح بسته هوشمند معیشتی مجلس با حضور رئیس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما بررسی شد.
به گزارش پایگاه 598، آقای حمیدرضا حاجی بابایی گفت: در پی آن بودیم که مجلس به همراه دولت در موقعیت حساس کنونی گرانی اجناس و کالاهای اساسی و تورم، اقدامی را انجام دهند که بر اساس آن بتوانیم مشکل اقشار مختلف جامعه در تامین کالاهای اساسی را برطرف کنیم.

Remaining Time -4:52

وی ادامه داد: در انجام این طرح, چند مولفه مهم بود از جمله اینکه باید کاری کنیم که این اقدام ما موجب تورم جدید نشود و منابع جدید را تزریق نکنیم و شورای نگهبان هم آن را تائید کند یعنی سقف بودجه را بالاتر نبرد.
آقای حاجی بابایی اضافه کرد: جلسات گوناگونی را با وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تعاون, کار و رفاه اجتماعی برگزار و کالاهای اساسی و جامعه هدف را تعیین کردیم.
وی با بیان اینکه بر اساس تبصره 14 ماده 31، شصت میلیون نفر شامل طرح معیشتی هستند که دولت به آنها یارانه می دهد, گفت: تعدادی هم در کشور, معترض هستند که به رغم مشمول بودن در لیست نیستند و این موضوع جداگانه پیگیری می شود.
آقای حاجی بابایی افزود: از این 60 میلیون نفر حدود 20 تا 21 میلیون نفر شامل 7 میلیون نفر مشمولان کمیته امداد و حدود 4 میلیون نفر مشمولان تحت پوشش بهزیستی هستند و 7 میلیون نفر هم تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند.
وی اضافه کرد: در سال 1395, سبد کالایی را تعریف کردند که در آن زمان قیمت تمام شده این سبد ,50 هزار تومان بود اماامسال قیمت آن, 120 هزار تومان تمام می شود.
آقای حاجی بابایی ادامه داد: قرار است بر اساس این طرح به این 20 میلیون نفر از ابتدای مهر امسال، هر ماه به هر نفر 120 هزار تومان کارت اعتباری بدهیم که از طریق آن فقط می تواند کالاهای اساسی را دریافت کند و این مبالغ, جدای از یارانه ماهانه و کارت بنزین و دیگر طرح های حمایتی مانند اختصاص ارز 4 هزار و 200 تومانی به کالاهای اساسی است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس این طرح برای خانواده 5 نفره, 600 هزار تومان در ماه در کارت اعتباری آن ها شارژ می شود که از طریق آن می توانند کالاهای اساسی را بخرند.
آقای حاجی بابایی اضافه کرد: وزارت صمت را هم مکلف کردیم که شرایط لازم برای عرضه ارزان تر این کالاها به این مشمولان را فراهم کند.
وی گفت: برای 40 میلیون بقیه مشمولان این طرح هم مقرر شده است که این سبد کالا را دریافت کنند اما نصف پول را دولت می پردازد و نصف دیگر یعنی 60 هزار تومان را خودشان پرداخت می کنند.
آقای حاجی بابایی افزود: مجموعه بودجه لازم برای اجرای این طرح برای 6 ماه حدود 30 هزار میلیارد تومان است.
وی گفت: در تبصره 14 ،31 بند داریم و پیش بینی ما تحقق 250 هزار میلیارد تومان است که در این 31 بند هزینه می شود که البته شخصا معتقدم این رقم, 300 هزار میلیارد تومان است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: فقط برای فروردین و اردیبهشت, مشکل داشتیم و به جز این دو ماه در بقیه ماه ها, درآمدها نسبت به پیش بینی ها افزایش دارد.
آقای حاجی بابایی اضافه کرد: بر اساس گزارش 5 ماهه دولت, 46 هزار میلیارد تومان در این 5 ماه کسری وجود دارد در صورتی که به نظر من حتما تا پایان اسفند رقم 250 هزار میلیارد تومان محقق می شود.
آقای رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم گفت: از 30 هزار میلیارد تومان پولی که برای طرح بسته هوشمند معیشتی در نظر گرفته می شود, 15 هزار میلیارد تومان از بند «و» تبصره 2 و 15 هزار ميليارد تومان هم از طریق تبصره 4 تامین می شود .
وی افزود: معیشت مردم از دغدغه های رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.
آقای زارع تاکید کرد: در اصل اجرای طرح بسته هوشمند معیشتی, شکی وجود ندارد و همه موافق اصل اجرای این طرح هستند و فقط در نحوه تامین منابع و اجرای آن بحث وجود دارد، البته دولت حتما باید پای کار بیاید تا این طرح اجرا شود.

Remaining Time -1:59
اصل بر همراهی بین دولت و مجلس است
     
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت:براساس دیدگاه مجلس باید به 60 میلیون نفر کالا برگ پرداخت شود و 213 نفر از نمایندگان مجلس به این طرح رای دادند.

 آقای حمید رضا حاجی بابایی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: درحال حاضر در بند «و» تبصره دو، 50 هزار میلیارد تومان وجود دارد که 17 هزار میلیارد تومان برای تامین اجتماعی و 18 هزارمیلیارد تومان آن برای بازنشستگان لشکری و کشوری است و 15 هزار میلیارد تومان آن مطالبات است و به بازنشستگان اختصاص ندارد و مجلس این 15 هزار میلیارد تومان را برای کالاهای اساسی در نظر گرفته است.
آقای رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم در ادامه این برنامه گفت: مجلس باید بین تامین اجتماعی و دولت اصلاحی برقرار کند تا مبلغ 10 هزار میلیارد تومان که توسط تامین اجتماعی در این طرح پرداخت می شود دولت از منبع دیگری برای تامین اجتماعی جبران کند.
وی افزود: مجلس باید امتیازاتی را برای تامین اجتماعی در نظر بگیرد تا این سازمان مبلغ مورد نظر در این طرح را پرداخت کند ولی از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی کم نشود.
عضوکمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: در صورت نپذیرفتن کل طرح توسط دولت ، حداقل در گام اول 20 میلیون نفر را پرداخت کنیم و برای 40 میلیون نفر بقیه طرح دیگری ارائه دهیم.
وی تصریح کرد: این طرح بدون توافق با دولت قابلیت اجرایی ندارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها