کد خبر: ۴۸۰۳۱۵
زمان انتشار: ۱۰:۱۹     ۱۷ آبان ۱۳۹۹
دانشمندان معتقدند قرار گرفتن در معرض نور آفتاب سبب تولید ویتامین D در بدن از طریق پوست می‌شود. این ویتامین به سلامت عمومی بدن و پیشگیری از عفونت‌ها کمک شایانی می نماید. اگرچه شواهدی در دست نیست که این ویتامین خطر آلودگی و ابتلا به کرونا را کاهش دهد اما متخصصان معتقدند که خوردن این ویتامین در زمان همه‌گیری می‌تواند فواید زیادی در بر داشته باشد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارماکالا، پاندمی کرونا در تمام دنیا با سرعتی باور نکردنی حتی کارشناسان را نیز غافلگیر نموده و علت آن هنوز ناشناخته می باشد. پژوهشگران معتقدند که علاوه بر جهش ویروس و ایجاد گونه‌های جدیدی از آن، سرعت انتقال ویروس از راه هوا نقش زیادی در همه گیری آن دارد. یافته های جدید حاکی از نقش موثر ویتامین های C و D در تقویت سیستم ایمنی و ایجاد مقاومت در برابر هجوم ویروس کرونا دارد. در این مقاله با جدیدترین یافته در خصوص تقویت سیستم ایمنی در برابر بیماری کرونا در خدمت شما عزیزان هستیم.

 
دلایل شیوع گسترده ویروس کرونا
در آغاز پاندمی کرونا، تمرکز متخصصان بر روی آلودگی‌های تماسی بیش از انتقال آلودگی از طریق هوا بود. به همین دلیل توصیه می‌شد دست‌ها به خوبی و به صورت مکرر شسته شوند؛ اما تحقیقات آتی نشان داد که مسئله انتقال ذرات ویروس از طریق هوا بسیار حائز اهمیت می باشد.

به گفته آندرآس برگتالر از مرکز پژوهشی پزشکی مولکولی وین، دینامیسم (بخوانید قدرت تحرک) آلودگی ویروس کووید۱۹ بسیار بالا می باشد. این دینامیسم به عامل‌های زیادی وابسته است که دانشمندان هنوز قادر به درک جزئیات آن نیستند.

با توجه به یافته های اخیر، دانشمندان بر این باورند که انتقال ویروس نه فقط از طریق انتقال قطره‌ای ترشحات بینی و دهان، بلکه از راه ترکیبی از ذرات جامد و مایع معلق در فضا نیز صورت می‌گیرد، به ویژه در فضاهای بسته‌ای که در فصل سرما اغلب در آن به سر می‌بریم. از این رو وجود جریان هوای تازه در مکان‌های بسته از اهمیت بسیار برخوردار است و تنها رعایت فاصله‌ اجتماعی حداقل یک متر و زدن ماسک کفایت نمی نماید.

 
لذا، با توجه به قدرت بالای انتقال ویروس کرونا بین افراد جامعه و نیز ریسک بالای بیماری برای گروه های حساس، بایستی پیش از مبتلا شدن به این ویروس خطرناک خود را مهیا نماییم.

راه های ایجاد مقاومت در بدن در برابر تهاجم ویروس
بدن ما علاوه بر منابع انرژی، به ویتامین ها و املاح معدنی (مینرال ها) برای فعالیت بهتر مکانیزم های داخلی نیاز دارد. برخی از ویتامین های مورد نیاز بدن تاثیر مستقیمی بر عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا دو نمونه از این ویتامین ها و مکانیزم تاثیر آنها بر بدن را مورد بررسی قرار دهیم.

مصرف ویتامین D
دانشمندان معتقدند قرار گرفتن در معرض نور آفتاب سبب تولید ویتامین D در بدن از طریق پوست می‌شود. این ویتامین به سلامت عمومی بدن و پیشگیری از عفونت‌ها کمک شایانی می نماید. اگرچه شواهدی در دست نیست که این ویتامین خطر آلودگی و ابتلا به کرونا را کاهش دهد اما متخصصان معتقدند که خوردن این ویتامین در زمان همه‌گیری می‌تواند فواید زیادی در بر داشته باشد.



در دوران همه‌گیری کرونا که از مردم خواسته میشود تا در خانه بمانند؛ این بدان معنی است که دریافت ویتامین D مورد نیاز بدن از طریق تابش نور مستقیم آفتاب ممکن نخواهد بود. بنابراین اداره بهداشت عمومی بریتانیا خوردن مکمل ویتامین D را در تمام فصول جهت تامین مقادیر مورد نیاز بدن در سطح طبیعی، به مردم توصیه نموده است. همچنین، مصرف ویتامین D برای سالمندان و افرادی که پوست تیره ‌تر دارند به واسطه آنکه ممکن است حتی بیرون از خانه و زیر نور آفتاب هم این ویتامین را به میزان کافی دریافت نکنند، بیشتر توصیه می شود.

مشاهدات جدید حاکی از پایین بودن سطح ویتامین D در خون افرادی است که به شدت با بیماری کووید ۱۹ درگیر شده اند. از اینرو بررسی تاثیر سطح ویتامین D در بدن بر شدت تهاجم ویروس کرونا در دستور کار پزشکان قرار گرفته است. برخی محققان بر این باورند که در صورت ابتلا به کرونا، پایین بودن سطح ویتامین D ممکن است تاثیر مستقیم بر تشدید بیماری بگذارد. به گفته پرفسور جون رودز ویتامین D اثر ضد التهابی دارد و باعث به وجود آمدن پروتئینی می‌شود که باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین می‌برد. همچنین تحقیقات پیشین نشان داده‌اند که مقدار کافی ویتامین D در بدن ریسک عفونت دستگاه تنفسی مانند گریپ را کاهش می‌دهد.
بررسی داوید ملتزر از دانشگاه شیکاگو و همکارانش نشان داد، کسانی که به میزان کافی ویتامین D در بدنشان نبوده، دو برابر بیشتر از کسانی که این ویتامین را به حد کافی داشته‌اند در خطر عفونت قرار دارند. بعلاوه، تحقیقی در دانشگاه هوهن‌هایم آلمان نیز نشان می‌دهد که ارتباطی میان کمبود ویتامین D و بیماری‌های زمینه ای مشخص  در افرادی که به سختی به کوید ۱۹ مبتلا شده اند، وجود دارد.  در نتیجه این تحقیق آمده است که بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر مانند اختلالات فشار خون، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی با کمبود ویتامین D در ارتباط هستند. این به اصطلاح چند ابتلایی که اغلب با کمبود ویتامین D در ارتباط است، خطر شدت و وخامت بیماری کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد.

بنابراین بیمارانی که از سطوح کافی ویتامین D برخوردارند، احتمال دارد کمتر حالت وخیم و مرگ‌آور کووید-۱۹ را تجربه نمایند. دکتر مایکل هولیک (Michael Holick) از دانشگاه بوستون در تحقیقات خود به این نتیجه رسید که افرادی که به اندازه کافی ویتامین D مصرف می نمایند، خطر ابتلایشان به ویروس کرونا به میزان ۵۴ درصد کاهش می‌یابد. بنابراین دانشمندان از افراد می‌خواهند مکمل‌های ویتامین D را بصورت منظم مصرف نمایند تا خطر ابتلای وخیم به این ویروس را کاهش دهند.



مصرف ویتامین C
در فصل زمستان و به هنگام سرماخوردگی بسیاری از افراد به مصرف مکمل های ویتامین C که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند، روی می آورند. محبوبیت این ویتامین به دلیل تقویت سیستم ایمنی و توانایی آن در بهبود مقاومت عمومی بدن در مقابل بیماری های ویروسی و سرماخوردگی می باشد. در واقع این ویتامین بدن را به تولید گلبول های سفید خون که وظیفه مبارزه با بیماری را به عهده دارند، تشویق می نماید. گلبول های سفید خود را به میکروب ها و ویروس ها متصل کرده و آنها را از بین می برند. همچنین این ویتامین، رشد و گسترش لنفوسیت ها که می توانند به مواد خارجی موجود در خون حمله کنند را افزایش می دهد.


تحقیقات نشان داده است که خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی با مصرف ویتامین C کاهش پیدا نمی‌کند، اما این ویتامین در کوتاه کردن دوره بیماری تاثیر مثبت دارد. محققان کشور چین به دنبال بررسی میزان اثربخشی ویتامین C بر ویروس کرونا و نحوه تزریق وریدی ویتامین ث به بدن هستند. ویتامین C از ترکیبات محلول در آب می باشد که بدن بصورت طبیعی قادر به تولید و ذخیره کردن آن نمی باشد؛ لذا بایستی این ویتامین به صورت منظم توسط مواد غذایی و مکمل ها دریافت گردد.

تحقیقات نشان میدهد مصرف ویتامین C توسط بیماران دچار بیماری‌های زمینه ای و بحرانی نیز مفید می باشد. ویتامین C دارای اثر ضد التهابی است و موجب افزایش ایمنی سلولی و یکپارچگی عروقی می شود. ویتامین C در درمان بیماران مبتلا به ذات‌الریه که حالت شدید بیماری کووید-۱۹ را تجربه می‌کنند، اثرات مفیدی به همراه داشته است. توصیه می شود این بیماران روزانه ویتامین C را به صورت مکمل و یا بصورت رژیم غذایی مصرف نمایند.

کلام پایانی
با توجه به پاندمی بیماری کرونا به دلیل جهش ویروس و انتقال آن از راه هوا، توجه همگان به مصرف مکمل های غذایی جهت تقویت سیستم ایمنی بدن جلب شده است. در این میان از انواع مختلف ویتامین ها، تاثیر ویتامین C و D بیشتر مورد تایید محققان قرار گرفته است.

ویتامین C با خاصیت آنتی اکسیدانی و پادتنی خود سیستم ایمنی بدن را در مقابل بیماری های ویروسی از جمله کرونا افزایش میدهد. از آنجایی که این ویتامین در بدن ذخیره نمیشود لازم است به صورت روزانه توسط مواد غذایی یا مکمل ها دریافت گردد. همچنین، تحقیقات متعددی نشان داده اند، بیمارانی که از سطوح کافی ویتامین D برخوردارند، احتمال کمتری دارد که حالت وخیم و مرگ‌آور کووید-۱۹ را تجربه نمایند.

بعلاوه، دسترسی آسان به این مکمل ها با توجه به لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی مسئله حائز اهمیتی می باشد. یکی از راه های ایمن تهیه انواع مختلف مکمل، خرید از داروخانه های آنلاین می باشد. داروخانه آنلاین فارماکالا بعنوان یک مرکز پیشرو در ارائه خدمات مشاوره و فروش محصولات مکمل غذایی و زیبایی، آماده خدمات رسانی جهت تسهیل فرایند دسترسی به محصولات سلامت محور می باشد.


تیم مشاوره فارماکالا شامل متخصصین داروساز و مشاوران زیبایی، در تمامی ساعات روز آماده پاسخگویی به سوالات کاربران محترم در خصوص انواع مکمل ها و محصولات آرایشی بهداشتی می باشتد. همشهریان محترم بدون نیاز به مراجعه به اماکن پر ازدحام مثل داروخانه، می توانند محصولات مورد نیاز خود را بصورت آنلاین سفارش داده و بسته خود را همان روز درب منزل تحویل بگیرند. همکاران ما در داروخانه آنلاین فارماکالا با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، تمام تلاش خود را برای خدمت رسانی هر چه بهتر به شما عزیزان به خرج می دهند. امیدواریم با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، شرایط سلامتی عمومی به جامعه باز گردد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها