کد خبر: ۴۸۲۱۳۳
زمان انتشار: ۱۳:۱۹     ۰۳ دی ۱۳۹۹
تأملی برنشست مجازی وزرای امور خارجه ایران و اعضای ۱+۴؛
نشست غیررسمی وزرای امور خارجه ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) با حضور «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از حدود دو ساعت و نیم پایان یافت و در پایان آن بیانیه‌ای مشترک صادر شد.
به گزارش پایگاه 598، به نقل از رسالت، نشست غیررسمی وزرای امور خارجه ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) با حضور «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از حدود دو ساعت و نیم   پایان یافت و در پایان آن بیانیه‌ای مشترک صادر شد.در این بیانیه ادعا شده است که  طرف‌های حاضر در برجام،  ضمن تأکید دوباره بر تعهدشان جهت حفظ توافق، تلاش­‌هایشان در این راستا را تصریح کردند. آن‌ها تداوم ضرورت اجرای کامل و مؤثر برجام توسط همه طرف­‌ها و پرداختن به چالش‌های کنونی اجرای [برجام]، ازجمله درزمینه عدم­ اشاعه هسته­‌ای و تعهدات رفع تحریمی را موردبحث و بررسی قرار دادند.

همچنین در بیانیه نهایی آمده است که  وزرا  بر اهمیت نقش آژانس به‌عنوان تنها سازمان بین­‌المللی مستقل و بی‌طرف که از طرف شورای امنیت سازمان ملل متحد مأموریت یافته تا بر اجرای تعهدات عدم­ اشاعه هسته­‌ای ذیل برجام نظارت و آن‌ها را راستی­ آزمایی کند، تأکید کردند. آن‌ها بر اهمیت تداوم همکاری توأم با حسن نیت با آژانس تأکید کردند.در این بیانیه، وزرای  خارجه خاطرنشان کردند: برجام، که توسط قطعنامه ٢٢٣١ (٢٠١۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شده، همچنان به‌عنوان عنصری کلیدی در نظام عدم­ اشاعه هسته­‌ای جهانی و یک دستاورد مهم دیپلماسی چندجانبه است که در صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی نقش دارد. وزرا بار دیگر بر تأسف عمیق خود از خروج ایالات‌متحده از توافق تأکید کردند. آن‌ها تأکید کردند که قطعنامه ٢٢٣١ همچنان کاملا لازم‌الاجرا است.در پایان نیز وزرا توافق کردند  که به گفت‌وگو برای تضمین اجرای کامل برجام توسط تمامی طرف­‌ها ادامه دهند. وزرا دورنمای یک بازگشت محتمل ایالات‌متحده به برجام را موردتوجه قرار دادند و بر آمادگی خود برای پرداختن به این موضوع با نگاهی مثبت و در یک تلاش مشترک تأکید داشتند.

   اروپا سریعا زیر تعهدات خود زد! 
درحالی‌که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حال قرائت بیانیه مشترک وزرای امور خارجه ایران و اعضای ۱+۴ بود، مقامات اروپایی مشغول خط‌ونشان کشیدن جدید خود برای کشورمان بودند!  «هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان بعد از نشست غیررسمی مجازی وزرای خارجه ایران و ۱+۴ (انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه) بدون اشاره به عدم پایبندی کشورهای اروپایی به تعهداتشان ذیل برجام از ایران خواست تا برای حفظ برجام، اقدامی انجام دهد.وزیر خارجه آلمان در این خصوص از ایران درخواست کرد که آخرین فرصت برای نجات برجام را از دست ندهد.

وزیر خارجه آلمان سپس از ایران خواست تا از هرگونه گام‌های تاکتیکی که شرایط را برای جو بایدن به‌منظور لغو تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام سخت می‌کند، بپرهیزد.طبق این گزارش، هایکو ماس با تأکید بر لزوم همکاری ایران برای حفظ برجام، ادامه داد: «به‌منظور امکان‌پذیر شدن روابط حسنه با آمریکا در دوران (ریاست‌جمهوری) بایدن، نباید دیگر شاهد نمایش‌های تاکتیکی این‌چنینی باشیم که اخیرا بارها شاهد آن بوده‌ایم. این فرصت که آخرین شانس است، نباید از دست برود».

هایکو ماس در استمرار مواضع وقیحانه خود،  بار دیگر به اقدام ایران در نصب سانتریفیوژ‌های پیشرفته در نطنز واکنش نشان داد و آن را نشانه‌ای از عدم پایبندی به تعهدات برجامی توصیف کرد.وی در این خصوص گفت: «اقدامات ایران در نطنز نشانه‌ای از عدم پایبندی ایران (به تعهدات برجامی) است و باید ایران نقض تعهداتش را متوقف کرده و به توافق هسته‌ای بازگردد!»

 اروپا همان اروپاست!
مواضع هایکو ماس پس از برگزاری نشست اخیر برجام، به‌وضوح نشان داد که  اروپا  همان اروپاست ! همان اروپای دروغگو و وقیحی که بازی در زمین دولت‌های آمریکایی( اعم از جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها) را نسبت به هر گزینه و مؤلفه دیگری ازجمله حفظ توافقات بین‌المللی ارجحیت می‌دهد. بارها عنوان شده است که نباید در چنین شرایطی فریب شعار دروغین «پایبندی اروپا به برجام» را خورد. بدون شک اگر وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخدهی به وقاحت‌های وزیر خارجه آلمان و دیگر وزرای خارجه اروپایی تعلل کرده و بازخواست از آن‌ها را بابت عدم عمل به تعهدات حداقلی برجامی خود را متوقف کند، شاهد وقاحت بیشتری از سوی بازیگران اروپایی خواهیم بود.

در این میان، باید نسبت به ماهیت و مؤلفه‌های تاکتیکی بازی جدید کشورهای اروپایی در قبال برجام و ایران واقف باشیم. آنچه آمریکا و تروئیکای اروپایی مشترکا به دنبال آن هستند، تظاهر به چینش دوباره صحنه بازی است! به عبارت بهتر، کاخ سفید و کشورهای اروپایی در صدد انتقال این پیام خطرناک و فریبکارانه به ایران هستند که   «دوران ترامپ»  تمام شده و گذشته‌ها را باید به فراموشی سپرد! به‌این‌ترتیب که گویا با شکست ترامپ و خروج وی از کاخ سفید، باید آنچه طی سال‌های اخیر در قبال برجام و ایران به وقوع پیوسته را فراموش کرد و خود را آماده برای«بازی در دوران جدید» کرد! این استراتژی ظاهرا  ایده‌آل گرایانه ، ریشه در همان بازی راهبردی مشترک جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های آمریکا و اتحادیه اروپا که اتفاقا ماهیتی کاملا رئالیستی و واقع‌گرایانه دارد! به عبارت بهتر، بازیگران اروپایی درصدد خلق تصویری کاذب (از جنس تصاویر مجازی و ایده‌آل گرایانه) در قبال دوران ریاست جمهوری بایدن و نقش‌آفرینی جدید خود و آمریکا در برجام هستند که بتوانند با تکیه‌بر آن، افکار عمومی را از واقعیات پشت پرده مربوط به مناسبات برجامی آمریکا ـ اروپا  منحرف سازند.اظهارات وقیحانه اخیر وزیر خارجه آلمان ، ترجمانی از همین مسلک و تاکتیک است.

 اروپا متهم است نه طلبکار! 
بدون شک اتحادیه اروپا و خصوصا تروئیکای اروپایی، در این معادله یک«  متهم تمام‌عیار»  محسوب می‌شوند. آلمان به‌عنوان کشور دنباله‌روی کاخ سفید، در برهه فعلی حکم سخنگوی دولت بایدن را پیدا کرده است! این نقش‌آفرینی در آینده توسط وزرای خارجه فرانسه و انگلیس نیز تکرار خواهد شد! در این بازی تعریف شده ( از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی)،غرب  در وهله اول قصد دارند نقض عهد آشکار خود در برجام را نادیده انگاشته یا حتی نفی کنند و  سپس بر اساس مأموریت محول شده جدید از سوی بایدن، زمینه را برای ظهور و بروز بازی تاکتیکی جدید در تقابل با ایران آماده کنند. فراموش نکنیم که در طول هفته‌های اخیر، مذاکراتی مستقیم میان اعضای تیم سیاست خارجی دولت بایدن و تروئیکای اروپایی بر سر این مسئله صورت گرفته است.این مذاکرات، از سوی آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی پیشنهادی دولت بایدن با بازیگران اروپایی صورت گرفته است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها