يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۳۶۲۵
زمان انتشار: ۱۰:۵۸     ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
ثمره اقتدار؛
روز گذشته خبرگزاری یونهاپ در این رابطه گزارش داد یک مقام دولتی سئول که خواست نامش فاش نشود، مدعی شد پیشرفت درباره آزادسازی اموال بلوکه ایران بر تصمیم تهران جهت آزاد کردن خدمه نفتکش کره‌ای توقیف‌شده در تنگه هرمز تاثیر گذاشته است.
به گزارش پایگاه 598، سئول پس از فشارهای تهران در مسیر تجدیدنظر نسبت به دارایی ارزی بلوکه ایران در کشورش قرار گرفته است. به گزارش «وطن امروز»، پس از اینکه ماموریت دیپلماتیک اواخر دی‌ماه هیات کره‌ای در سفر به تهران برای آزاد‌سازی نفتکش توقیف شده متعلق به این کشور با نام هانکوک چیمی با شکست مواجه شد، یک مقام وزارت خارجه کره‌جنوبی روز چهارشنبه اعلام کرد گفت‌و‌گو‌ها با آمریکا برای آزادسازی اموال بلوکه‌ ایران در بانک‌های این کشور جهت پرداخت بدهی تهران به سازمان ملل در حال نهایی شدن است. 

این در حالی است که طرف کره‌ای که با تصور آزادی فوری نفتکش و خدمه‌اش در قبال چند پیشنهاد محدود مالی درباره استفاده ایران از منابع ارزی مسدود شده راهی تهران شده بود، با پاسخ محکم مسؤولان کشور روبه‌رو شد و مقام کره‌ای در تهران توجیه شد که تکلیف همراهی خود را با واشنگتن نسبت به دارایی‌های بلوکه‌ ایران مشخص کند و این سئول است که در وضعیت اضطرار قرار دارد.

روزنامه «هانکیوره» چاپ سئول در آن ایام نوشت: موضوع نفتکش به مسائل جدی دیگر در روابط بین‌الملل از جمله 7 میلیارد دلار دارایی‌های توقیف‌شده حاصل از فروش نفت ایران در بانک‌های کره‌جنوبی به خاطر تحریم‌های آمریکا مرتبط است. این روزنامه کره‌ای به سئول توصیه کرد هر چه سریع‌تر مذاکرات خود را با مقامات وزارت خارجه و امنیت ملی جو بایدن پیرامون نفتکش توقیف‌شده و دارایی‌های ایران آغاز کند.

روز گذشته خبرگزاری یونهاپ در این رابطه گزارش داد یک مقام دولتی سئول که خواست نامش فاش نشود، مدعی شد پیشرفت درباره آزادسازی اموال بلوکه ایران بر تصمیم تهران جهت آزاد کردن خدمه نفتکش کره‌ای توقیف‌شده در تنگه هرمز تاثیر گذاشته است. وی توضیح داد: «مشکل تقریبا حل شده است. ما گفت‌وگوها [با آمریکا] درباره پرداخت معوقات [ایران] را به پایان رساندیم و لازم است درباره بخش‌های فنی نیز گفت‌و‌گو‌هایی داشته باشیم. پیشرفت قابل توجهی در این حوزه حاصل شده و به نظرم این به عنوان شانسی بود تا [ایران] حسن‌نیت ما را احساس کند».

مقام وزارت خارجه کره‌جنوبی همچنین خبر داد سئول و واشنگتن گفت‌وگو برای توسعه تجارت‌های بشردوستانه با ایران از طریق اموال بلوکه را ادامه می‌دهند.

به نوشته یونهاپ، دیگر مقام وزارت خارجه کره‌جنوبی نیز درباره تعداد خدمه نفتکش توقیفی که قرار است در این شناور باقی بمانند گفت هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.

در همین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه روز سه‌شنبه از اقدام انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران درباره خدمه کشتی کره‌جنوبی خبر داد. سعید خطیب‌زاده در این باره اظهار داشت: به دنبال درخواست دولت کره‌جنوبی و مساعدت قوه محترم قضائیه در چارچوب مقررات قضایی، خدمه کشتی کره‌ای که به اتهام ایجاد آلودگی زیست‌محیطی در خلیج‌فارس توقیف شده است، در یک حرکت انسان‌دوستانه توسط جمهوری اسلامی ایران اجازه خروج از کشور را دریافت کردند. خطیب‌زاده افزود: بررسی قضایی پرونده تخلف کشتی و کاپیتان در چارچوب قوانین ادامه دارد.

گفتنی است ماه گذشته، اتاق بازرگانی ایران رقم منابع ارزی کشورمان که در ۲ بانک کره‌جنوبی نگهداری می‌شوند را ۸ میلیارد و ۵۰۰ هزار دلار اعلام کرد. این در حالی است که سئول طی ۲ سال اخیر علاوه بر خودداری از آزادسازی این منابع مالی، بابت نگهداری آنها پول هم مطالبه کرده است! مقامات سئول علاوه بر این زیاده‌خواهی پس از توقیف نفتکش خود در آب‌های خلیج‌فارس به دلیل آلودگی زیست‌محیطی خبر از اعزام یک واحد نظامی به سمت آب‌های تنگه هرمز برای حفاظت از نفتکش‌های‌شان دادند و وزارت دفاع کره‌جنوبی مدعی رایزنی با «نیروهای دریایی چندملیتی» حاضر در آب‌های مجاور منطقه شد. با این حال پس از شکست دیپلماتیک و هشدارهای محکم در تهران، واحد نظامی خود را از تنگه هرمز دور کرد.

پیش از این نیز منبعی در کره‌جنوبی به خبرگزاری یونهاپ گفته بود ایران با تاکید بر لزوم آزادسازی پول‌های بلوکه، خواستار استفاده از یک میلیارد دلار از این پول‌ها برای خرید تجهیزات پزشکی شده است.

در همین راستا «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه با «چوی جونگ کان» قائم‌مقام وزارت خارجه کره‌جنوبی تلفنی گفت‌وگو کرد. در این گفت‌وگو موضوع آزادسازی هر چه سریع‌تر منابع ارزی ایران در این کشور مطرح شد و طرفین درباره ساز‌و‌کارهای موثر جهت استفاده از این منابع رایزنی کردند.

طرف کره‌ای بر اراده دولت این کشور و تلاش حداکثری برای رفع محدودیت از این منابع در اسرع وقت تاکید کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها