کد خبر: ۴۸۳۸۰۹
زمان انتشار: ۱۱:۵۸     ۲۱ بهمن ۱۳۹۹

تامین گرمایش منزل و آب گرم مصرفی موضوعی است که سالیان است با ورود پکیج‌ها به زندگی ما رفع شده است. حسن و مزیت های پکیج‌ به اندازه ای ثابت شده است که روز به روز به کاربران آن افزوده می‌گردد و تفاوتی ندارد که برند ایرانی مانند ایران رادیاتور و بوتان باشد یا برند خارجی مانند آریستون و بوش ، البته به شرطیکه از آن بدرستی استفاده و نگهداری شود. در این متن به زبان ساده میگوییم چرا انتخاب و راه‌اندازی صحیح پکیج اهمیت دارد،‌ با ما همراه باشید تا به برخی از آنها بپردازیم.

همانطور که اشاره کردیم پکیج ها یکی از اصلی‌ترین لوازم گرمایشی هر منزلی است که کارایی‌شان تنها محدود به فصل پاییز و زمستان نیست. در بهار و تابستان وظیفه گرم کردن آب را برعهده دارند و در فصل پاییز و زمستان علاوه بر تامین آب گرم، وظیفه گرم کردن رادیاتورها و فضای داخلی منزل را نیز برعهده دارند. بدیهی است که به دلیل میزان مصرف بالای آنها،‌ رسیدگی و نگهداری از پکیج در فاصله زمانی مشخص اهمیت دارد.

پیش از هر چیز لازم است تاکید کنیم که قبل از خرید پکیج دیواری، رعایت و در نظر گرفتن یک سری نکات ضروری است. نکته اول اینکه انتخاب پکیج باید با توجه به میزان استفاده، منطقه سکونت، متراژ محیط، خدمات پس از فروش و ... انجام شود. به طور مثال اگر در منطقه سکونت شما رطوبت بسیار زیاد است یا فشار آب و گاز کم است، خرید پکیج انتخاب مناسبی برای شما نیست و می توانید برای کارایی بهتر، از سایر تجهیزات گرمایشی استفاده کنید. مهمتر از آن اگر فضای منزل شما کمتر از 60 متر است یا فضای مناسب برای نصب وجود ندارد، پکیج انتخاب خوبی برای شما نیست.

نکته مهم بعدی،‌ رعایت نکات ایمنی در زمان راه‌اندازی و استفاده از پکیج است. بارها دیده شده راه‌اندازی نادرست و غیر اصولی پکیج  موجب نشت گاز یا دود به داخل منزل شده است. سالیانه اخبار خفگی، آتش سوزی یا انفجار در برخی از این منازل را میشنویم که موجب مرگ ساکنین آن منزل شده است.

داستان پکیج از این قرار است که پکیج ها برای فعالیت و کارکردنشان،‌ نیاز به انرژی محرکه ای چون گاز دارند تا از طریق سوختن گاز به انرژی گرمایی تبدیل شوند. در فرایند سوختن گاز نیاز به اکسیژن است،‌ آنهم به مقدار کافی تا این ترکیب شیمیایی به درستی صورت گیرد. اگر اکسیژن کافی برای این ترکیب وجود نداشته باشد، گاز در حین سوختن کمبود اکسیژن خود را از اکسیژن موجود در محیط تامین می‌کند. در نتیجه اکسیژن فضا کم شده و منوکسید کربن افزایش پیدا می‌کند و در پی این اتفاق مرگ خاموش و خفگی ساکنین رخ میدهد. در نظر داشته باشید گاز گرفتگی تنها مختص به فصل زمستان نیست اما با توجه به اینکه در فصل سرد زمستان، کلیه درز‌ها و پنجره‌ها پوشیده می‌شوند، گاز گرفتگی قربانیان بیشتری میدهد. بنابراین تنها راه برای جلوگیری از این اتفاقات تلخ،‌ اقدامات اصولی در نصب پکیج هاست که الزامی است توسط سرویسکاران مجاز انجام شود.

اغلب نشت گاز و دود در پکیج با علائمی همراه هستند، به طور مثال اگر در کنار پکیج، بوی گاز یا  تخم مرغ یا دود احساس کنید، می‌تواند نشان دهنده نشت گاز یا دود از پکیج باشد. همچنین اگر پکیج به تازگی نصب شده باشد ممکن است نشت دود و گاز بدلیل تراز نبودن آن و درست نصب نشدن شلنگ گاز و دودکش ها باشد. ولی اگر مدت زیادی است که از نصب  و استفاده پکیج میگذرد و نشتی گاز رخ میدهد،‌ این موضوع میتواند بدلیل فرسوده شدن یا خرابی شلنگ‌های گاز باشد. نشت دود هم می‌تواند به دلیل مسدود شدن لوله های دودکش باشد. در صورتی که متوجه این ایرادها در پکیج شدید، سریعا گاز را قطع کرده و پنجره ها را باز کنید تا هوای تازه در محیط جریان پیدا کند و با تعمیرکار فنی برای رفع مشکل تماس بگیرید.

فرقی ندارد که پکیج دیواری شما از چه برندی است، حجم آن چقدر است و برای چه مکانی از آن استفاده می‌کنید. پکیج دستگاه پرمصرفی است و تقریبا در تمام فصول سال از آن استفاده می‌شود. در ماه‌های گرم سال برای تولید آب گرم مصرفی و در فصول سرد برای گرمایش رادیاتور و شوفاژ و گرم کردن محیط از پکیج استفاده می‌شود. این استفاده مداوم باعث می‌شود که به مرور عمر پکیج دیواری کوتاه تر شود و بیشتر به سرویس و تعمیر پکیج نیاز داشته باشد. همچنین وجود رسوبات و مواد معدنی محلول در آب باعث ایجاد رسوبات در سیستم لوله کشی پکیج می‌شود و کم کم دستگاه را از کار خواهد انداخت. برای نگهداری صحیح و طولانی مدت از این دستگاه باید به صورت دوره‌ای پکیج را سرویس کنید.

در این مطلب سعی کردیم که شما را با عوارض و خطرات ناشی از رعایت نکردن قواعد نصب پکیج آشنا کنیم. البته اضافه میکنیم که همچنان مزایای استفاده از پکیج به خطرات احتمالی آن که قابل پیشگیری است میارزد. تنها کافی است کار را به کاردان سپرد تا با رعایت نکات ایمنی چون نصب اصولی و سرویس پکیج به شکل دوره ای مشکلات و خطرات پکیج را به حداقل‌ترین حالت ممکن برساند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها