أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۴۷۸۳
زمان انتشار: ۱۴:۰۳     ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
پاسخ رستم قاسمی به ادعای جهانگیری:
در روزهای گذشته برخی از دولتمردان ادعا کرده‌اند که کسانی که مدعی دور زدن تحریم بودن نتوانستند نفت بفروشند و به کشور کمک کنند. بنده به این آقایان توصیه می‌کنم که قبل از بررسی آمارها در این حوزه اظهار نظر نکنند.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، رستم قاسمی وزیر سابق نفت در گفتگو با فارس با اشاره به ماجرای مقابله با حریم نفتی و افزایش صادرات نفت ایران گفت: تحریم نفتی به هر حال مشکلاتی را برای فروش نفت و نقل و انتقالات منابع ارزی کشور ایجاد کرده است اما این موضوع به معنای این نیست که ایران نتواندنفت خود را بفروشد. اینکه بتوان صادرات نفت را از رقم فعلی افزایش داد، حتماً کاری شدنی است.
 
وی ادامه داد: در روزهای گذشته برخی از دولتمردان ادعا کرده‌اند که کسانی که مدعی دور زدن تحریم بودن نتوانستند نفت بفروشند و به کشور کمک کنند. بنده به این آقایان توصیه می‌کنم که قبل از بررسی آمارها در این حوزه اظهار نظر نکنند. کافی است آنها به برخی از این وزارتخانه‌ها، مخصوصا وزارت نفت مراجعه کنند تا ببینند فروش نفت در تحریم توسط همین مدعیان دور زدن تحریم در حال انجام است.
 
قاسمی اظهار داشت: حرف زدن و ادعا کردن که کار ساده‌ای است اما شاید بهتر باشد این دولتمردان کمی هم آمار و ارقام بگیرند که اتفاقا در همین دوران نیز نفت کشور توسط همین مدعیان دور زدن تحریم دارد صادر می‌شود. سوال بنده این است که چرا دولت دوباره برای فروش نفت سراغ افرادی رفت که روزی به آنها برچسب کاسبان تحریم می‌زد؟
 
وزیر سابق نفت گفت: آقای جهانگیری گفتند که ما نفت فروختیم بدون اینکه از دل آن یک بابک زنجانی ایجاد شود. عملکرد ۹ ماهه منابع بودجه ۹۹ نشان می‌دهد از بودجه ۵۷۰ هزار میلیارد تومانی امسال، تاکنون فقط ٩ هزار میلیارد تومان آن از درآمد نفت بوده است و خود آقای جهانگیری هم به این رقم اشاره کرده‌اند.
 
وی افزود: حال سوال اساسی این است که آیا درآمد 9 هزار میلیارد تومانی در مقیاس فروش نفت عدد بزرگی است یا نه؟ شما فکر می‌کنید 9 هزار میلیارد تومان معادل چند تا کشتی نفت است؟ اگر آمار دولتی‌ها درباره این 9 هزار میلیارد تومان در آمد حاصل از فروش نفت درست باشد، یعنی دولت به میزان کمتر از 10 کشتی نفت فروخته است. واقعا فروش نفت به اندازه 10 کشتی افتخار دارد؟
 
تلاش آمریکایی‌ها برای شناسایی همه افراد فعال در فروش نفت ایران در شبکه RG
 
این اظهارات رستم قاسمی وزیر سابق نفت درحالی مطرح شد که در هفته جاری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و علی ربیعی سخنگوی دولت نسبت به فروش نفت در دوران تحریم اظهارنظر کرده بودند.
 
اسحاق جهانگیری در این باره گفته بود: «به هرکسی ادعایی داشت مجوز فروش نفت دادیم اما این پرمدعاها حتی یک بشکه هم نتوانستند بفروشند. ما در حد ممکن با کمک برخی نهادها نفت را غیررسمی می‌فروختیم و پولش را با ده‌ها ریسک و خطر به‌دست می‌آوردیم. با قاطعیت می‌گویم یک دلار نفت هم تلف نشد و یک بابک زنجانی کوچک هم به ‌وجود نیامد».
 
همچنین علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در این باره گفته بود: «وزارت نفت اعلام کرد هرکس مدعی است می‌تواند نفت بفروشد بیاید و قرارداد ببندد و هر میزان نفت که می‌خواهد ببرد. پس از این اعلام آمادگی وزارت نفت، مدعیان یکی پس از دیگری جا زدند».
 
این اظهار نظر مسئولین دولتی درباره فروش نفت درحالی است که با توجه به افزایش رقم صادرات نفت ایران در ماه‌های گذشته اخیرا آمریکایی‌ها به دنبال شناسایی و تحریم افراد فعال در شبکه RG (مخفف رستم قاسمی) هستند. وزیر سابق نفت پیش از این در این باره گفته بود: «بنده الان در فروش نفت ایران کمک می‌کنم و این معامله را نیز از کانالی انجام می‌دهم که آمریکایی‌ها اصلا از آن خبر ندارند».
 
وی همچنین اظهار داشت: «اتفاقا جالب است بدانید که عکس بنده را مدتی در رسانه‌های اسرائیلی و غربی زده بودند و عکس چند نفر از خارجی‌هایی که با بنده کار می‌کردند را نیز منتشر کرده‌اند که این افراد با کانال RG (مخفف رستم قاسمی) کار می‌کنند. آمریکایی تلاش می‌کنند که هر کسی که با این شبکه که خودشان RG نامیده‌اند همکاری می‌کند را تحریم کنند».
 
بالاترین رقم فروش نفت در دوران تحریم‌های نفتی فلج‌کننده آمریکا رقم خورد
 
تجربه موفق ایران در دور زدن تحریم‌های نفتی آمریکا تنها به دوران فعلی مربوط نمی‌شود. شایان ذکر است در سال‌های 90-91 که ایران به طور همزمان تحت تحریم‌های سازمان ملل و اروپا و تحریم‌های فلج‌کننده توسط آمریکا بود، توانست با تعاملات و مذاکراتی که با کشورهای مختلف انجام شد، 158 میلیارد دلار نفت صادر کند که این رقم بالاترین میزان فروش نفت در تاریخ صد ساله ایران بوده است.
 
خبرگزاری فارس در مصاحبه‌ای با عنوان «ناگفته‌هایی از فروش نفت در دوران تحریم/ تلاش آمریکایی‌ها برای شناسایی همه افراد فعال در شبکه RG» به بررسی ظرفیت‌های ایران برای دور زدن تحریم و فروش نفت و همچنین تجربه دولتمردان دوره اول تحریم‌ها برای صادرات نفت ایران پرداخته است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها