أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۴۹۲۵
زمان انتشار: ۱۱:۳۹     ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
بمناسبت ۲۵ اسفند سالروز حمله شیمیایی حلبچه:
آلمان در طول پنج دهه گذشته، در مسائل ایران نقش منفی و موزیانه ای داشته است. که در این نوشتار به چند مورد مهم آن پرداخته شده است. مشارکت آلمان در تسلیح عراق و حمایتهای سیاسی اقتصادی ازصدام جنایتکار، اتهام زنی به ایران، شانتاژ و فشار سیاسی علیه حکم شرعی امام خمینی مبنی بر ارتداد سلمان رشدی، مشارکت در اشوبها، نقش در برجام و برجام اروپایی و تلاش آلمان برای تحمیل برجام خطرناک‌تر همه مبین ماهیت دشمنی المان با ملت و کشور ایران می‌باشد.
سرویس سیاسی پایگاه 598؛ آلمان در طول پنج دهه گذشته، در مسائل ایران نقش منفی و موزیانه ای داشته است. که در این نوشتار به چند مورد مهم آن پرداخته شده است.

آلمان کشوری در قاره اروپا با پایتخت برلین است. مساحت آن ۳۵۷٬۳۸۶ کیلومتر مربع است و جمعیت آن حدود 84 میلیون نفر است. آلمان در دو جنگ جهانی اول و دوم نقش برجسته‌ای داشت و در چند دهه اخیر؛ نقش زیادی در فتنه آفرینی علیه کشورهای مختلف؛ از جمله ایران داشته است. که در ادامه چند اهم آن نسبت به جمهوری اسلامی ایران تبیین شده است:

پرده اول آلمان: نقش آلمان در تسلیح شیمیایی رژیم صدام و شراکت در جنایت صدام

1. شریک جرم جنایات جنگی: از عمده‌ترین جنایات جنگی حکومت عراق در دوران جنگ با ایران کاربرد تسلیحات شیمیایی و در مواردی میکروبی علیه نظامیان و غیرنظامیان ایران و عراق است. این حکومت دامنه جنایات خود را از آغاز ۶۶ در مناطق غیرنظامی در بیش از ۲۰۰ روستا و اکثر شهرهای استان‌های مرزی گسترش داد و زنان و کودکان بسیاری را قربانی حملات خود کرد. که متأسفانه در مجامع بین المللی بعلت سلطه حامیان و پشتیبانان عراق از جمله المان، پس از وقوع، هیچ‌گونه واکنشی صورت نگرفت.

2. مصادیق شریک جرم بودن المان‌ها: بمباران شیمیایی از «سردشت» تا «فاو»: عراق در طول جنگ ۳۵۰۰ بار به ایران حمله شیمیاییاهدایی المان‌ها کرد که سیموردازآن‌هادرمناطقمسکونی بوده است.

3. بمباران شیمیایی سردشت: بزرگ‌ترین ووحشیانه ترین و غیرانسانی‌ترین اقدام نظامی رژیم بعث عراق در جنگ تحمیلی استفاده از سلاح کشتار جمعی به ویژه سلاح شیمیایی بود؛ در یکی از این حمله‌ها نیروی هوایی عراق در هفتم تیر سال ۱۳۶۶ با استفاده از سلاح شیمیایی در چهار منطقه کردنشین سردشت از توابع آذربایجان غربی، هزاران مصدوم بر جای گذاشت تا از شهری که ۱۲ هزار تن جمعیت داشت طبق آمار رسمی هشت هزار و ۲۵ تن مصدوم و از این تعداد ۱۳۰ تن در همان لحظات اولیه شهید شدند. سردشت نخستین شهری بود که پس از جنگ جهانی دوم در دنیا بمباران شیمیایی شد.

4. بمباران شیمیایی حلبچه: در ۲۵ اسفند ۱۳۶۶ توسط نیروی هواییحکومت بعث عراق به‌نام عملیات انفال بر ضد ساکنان مناطق کردنشین عراق انجام گرفت. در پی این حمله حدود پنج هزار تن از مردم حلبچه که غیرنظامی بودند کشته شدند. و نزدیک به ۷۰۰۰ هزار تا ۱۰۰۰۰ هزار نفر را زخمی کرد که اکثراً از غیرنظامیان بودند؛ صدها تن دیگر بر اثر عواقب، بیماری‌ها و نقص جسم در هنگام تولد در سال‌ها پس از حمله کشته شدند. حادثه‌ای که به صورت رسمی به عنوان نسل‌کشی مردم کرد عراق شناخته شد و هنوز به عنوان بزرگترین حمله شیمیایی مستقیم به یک منطقه شهرنشین در تاریخ باقی‌ مانده‌ است.

5. نام دولت آلمان در فهرست حامیان تسلیحاتی و شیمیایی صدام جنایتکار، برجسته است؛ آلمان سهم ویژه‌ای در تجهیز زرادخانه صدام متجاوز داشت و به همراه آمریکا، از بزرگ‌ترین تأمین کنندگان تسلیحات شیمیایی و بیولوژیک صدام بود.

6. اعتراف دیر هنگام: چند سال پس از پایان جنگ تحمیلی، یک موسسه مرتبط با مسائل نظامی خاورمیانه در پاریس با نام «وزینتال» طی گزارش مبسوطی اعلام کرد که از ۲۰۷ شرکت طرف قرارداد با رژیم صدام برای تسلیح شیمیایی ارتش بعثی عراق، ۸۶ شرکت آلمانی بودند. (خبرگزاری میزان، ۲۹ دی ۱۳۹۸)

7. مستند دیگر: همچنین در اسفند سال ۱۳۶۵ در میانه‌های جنگ، یک نشریه آلمانی با نام «اشترن» گزارشی از تسلیحات شیمیایی عراق و کارخانه صنایع شیمیایی این کشور در ۱۲۰ کیلومتری شمال بغداد، منتشر کرد. کارخانه‌ای به وسعت ۲۵ کیلومترمربع که در آن دو ردیف سیم خاردار بلند نصب شده و به وسیله موشک‌های زمین به هوا محافظت می‌شد. (عصر قانون، 26 آذر 1399)

پرونده دوم آلمان: اتهام زنی به ایران

ماجرای قتلی در رستوران آلمانی «میکونوس» هم دومین حادثه‌ای است که در تاریخ انقلاب، به قطع روابط دیپلماتیک انجامیده است.

یکم فروردین سال ۱۳۶۷ دادگاهی در آلمان در حکمی قتل «صادق شرفکندی» رهبر حزب منحله دموکرات کردستان ایران و سه دستیار او را به ایراننسبت داد. این دادگاه تحت فشار آمریکا و صهیونیست‌ها بدون اینکهادله ای داشته باشد و بدون آنکه از شخص خاصی نام ببرد مقامات بالای جمهوری اسلامی ایران را به طراحی قتل این چهار تن متهم کرد.

پرونده سوم آلمان: شانتاژ و فشار سیاسی علیه حکم امام

پس از اعلام حکم ارتدادسلمان رشدی از سوی حکم فقهی امام خمینی در ابتدای سال 1367، بلافاصله کشورهای اروپایی، سفرای ایرانی را فراخواندند.

مجلس شورای اسلامی هم آن زمان اولین واکنش اعتراضی را در برابر این اقدام انجام می‌دهد. در آن زمان سطح روابط اقتصادی اروپا با ایران به پایین‌ترین حد خود کاهش داده شد و در ابتدای اسفند ۶۷، سفرای ۱۲ کشور اروپایی به کشورهای خود فرا خوانده شدند و هرگونه تماس در سطح بالا با دولت ایران را لغو کردند.

پرونده چهارم آلمان: شرارت در برجام

برجام[1]در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ (چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا وایالات متحده آمریکا به علاوه آلمان) درخصوص مسائل صنعت صلح آمیزهسته‌ای ایران بسته شد. در طول مذاکرات برجامی نقش آلمان درپختن آش برجام یک نقش یک سویه به سود منافع غربیها و بر ضرر ایران بوده است.

چنانچه این اعتراف دیر هنگام مبین آن است:

اعتراف رییس جمهور: حسن روحانی در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷ در دیدار،" سایمون کاوونی" وزیر امور خارجه ایرلند چنین گفت: " جمهوری اسلامی ایران متعهد به برجام و حفظ آن بوده و تنها طرفی است که برای آن هزینه پرداخته است اما این وضع نمی‌تواند به همین شکل تداوم یابد و برای حفظ و احیاء برجام اجرای کامل قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل از سوی همه اعضای برجام ضروری است." (پایگاه وزارت خارجه ج. ا. ا)

پرونده پنجم آلمان: برجام اروپایی

آمریکا پس از تحمیل برجام و نابودی صنعت هسته‌ای ایران ف در روز ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ رسماً از برجام خارج شد. پس از پالس جسن روحانی، سران سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه‌ای مشترک، بیان کردند که همچنان به عنوان «چارچوب قانونی بین‌المللی برای حل اختلاف» باقی خواهند ماند. ودر تمام این مدت بجز وقت کشی، هیچ اقدام مقابلی را انجام ندادند. ومشخص گردید که کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان مجری دستورات آمریکا در قبال برجام بوده و هستند.

پرونده ششم آلمان: مشارکت در آشوب‌های دی 98

بدنبال سو مدیریت دولت 11 و 12 در گرانی یکباره سه برابری بنزین و شروعاعتراضات مردمی نسبت به آن، فتنه کشورهای غربی با سوءاستفاده از آن؛ کشور را به آشوب کشاندند ونتیجهآن میلیاردها تومان به اموال مردم وکشور خسارت وارد شد.

دراین خصوص جانشین سپاه پاسداران چنین گفت: آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و عربستان در خباثت‌های فتنه و آشوب‌های دی ماه سال 98 در ایران دست داشتند (میزان، جانشین سپاه، ۰۳ آذر ۱۳۹۸)

پرونده هفتم آلمان: فتنه آلمان در تحمیل برجام خطرناک‌تر

وزیر امور خارجه آلمان،"هایکو ماس" در گفتگو با سایت رادیو آلمان تاکید کرد: "من اعتقاد دارم توافق هسته‌ای باید با مسائلی از جمله نقش منطقه‌ای و برنامه‌های موشکی ایران تکمیل شود." (تسنیم، ۱۷ آذر ۱۳۹۹) این اظهارات وزیر خارجه آلمان نشانه جدید فریبکاری و عدم پایبندی اروپایی به ضد توافق با ایران است. وی حتییک جمله هم درباره تعهدات نقض‌شده آمریکا و اروپا دربرداشتن تحریم‌ها نگفته است. ولی درعوض منافع اسراییل را دارد دنبال می‌کند. چنانچه وی گفت: " این مسئله باید برای آلمان نگرانی بزرگی ایجاد کند، چراکه امنیت اسرائیل برای ما بسیار مهم است." (مشرق، ۴ دی ۱۳۹۹)


این موضع آلمان کاملاً منافقانه است، زیرا نه تنها به تعهدات برجامی خود عمل نکرده؛ بلکه بدنبال گرفتن امتیازاتجدید از ایران می‌باشد و درعین حال، روز ۳ دسامبر نخستین فروند از چهار ناو جنگی پیشرفته را به اسرائیلغاصب نیز تحویل داده است.

هشدارهایی که مورد توحه قرار نگرفت

روز ۱۹ اردیبهشت ۹۷، یعنی فردای خروج آمریکا از برجام و وعده اروپایی‌ها به ایران، مقام معظم رهبری در دیدار هزاران نفر از دانشجویان و معلمان در دانشگاه فرهنگیان، فرمودند: ":بارها گفته بودیم، به آمریکا اعتماد نکنید، این هم نتیجه‌اش. درباره مذاکره با سه کشور اروپایی هم می‌گوییم به این‌ها هم نباید اعتماد کرد و برای هر قرارداد باید تضمین‌های واقعی و عملی بگیرید وگرنه نمی‌شود به این شکل حرکت را ادامه داد.

مقام معظم رهبری درخطبه‌های نماز جمعه ۲۷ دی 1398، ضمن اشاره به تلاش اروپایی‌ها برای تحت‌الشعاع قراردادن حماسه آفرینی‌های اخیر مردم ایران و سپاه پاسداران در تشییع پیکر مطهر حاج قاسم و در هم کوبیدن عین‌الاسد، با فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران، گفتند:"یکی از کارهای دیگری که برای تحت‌الشّعاع قرار دادنِ این حوادث بزرگ انجام دادند، همین کاری است که این سه دولت اروپایی کردند؛ دولت خبیث انگلیس، دولت فرانسه، و دولت آلمان؛ تهدید ایران که ما مسئلهٔ هسته‌ای را بار دیگر به شورای امنیّت می‌بریم؛ ... این سه کشور همان سه کشوری هستند که در دوران جنگ تحمیلیِ به ما، تا توانستند، به صدّام‌حسین کمک کردند؛ دولت آلمان، ابزار، وسایل شیمیایی و سلاح شیمیایی را در اختیار صدّام‌حسین گذاشت که شهرها و جبهه‌ها را با آن سلاح هدف قرار بدهد، که هنوز آثارش در بین رزمندگان قدیمی ما وجود دارد؛ ...... در خدمت دشمنان ما بود، در خدمت صدّام بود. این‌ها این جوری‌اند، سوابقشان این است، امروز هم این جوری دارند عمل می‌کنند."

سخن پایانی

مشارکت آلمان در تسلیح عراق و حمایتهای سیاسی اقتصادی ازصدام جنایتکار، اتهام زنی به ایران، شانتاژ و فشار سیاسی علیه حکم شرعی امام خمینی مبنی بر ارتداد سلمان رشدی، مشارکت در اشوبها، نقش در برجام و برجام اروپایی و تلاش آلمان برای تحمیل برجام خطرناک‌تر همه مبین ماهیت دشمنی المان با ملت و کشور ایران می‌باشد.

طی حدود ۴3 سال اخیر اینآلمان بهمراه انگلیس مکار و فرانسه تروریستپروردر معیت آمریکایجنایتکار جنگی، به انواع و اقسام اقدامات ضدایرانی مبادرت ورزیده؛ وهمچنان ادامه دارد.

اروپایی‌ها واز جمله آلمان در قضیه برجام نشان دادند که مانند آمریکا، به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند، بلکه به نیابت از طرف آمریکا به دنبال سنگ اندازی، دردسرسازی، تداوم بخشی واثر بخشی تحریمهای ظالمانه علیه ایران و فشار بر ایران وامتیاز گیری می‌باشند. لذا به هیچ وجه نبایستی به آنان اعتماد کرد.

آیا با وجود این همه خیانت آلمانها، می‌توان تصور کرد که دولت آلمان اندکی برای تأمین حقوق مشروع و منافع ایران دلسوز باشند؟ وآیا گزیدن چند باره از سوراخ آلمانها و غربیها برای دیپلماتهای دولت 11 و 12 کافی نبوده؟ و اینان در برابر این همه وادادگی مسول نیستند؟ ونبایستی مورد مواخذه قرار گیرند؟

[1]برجام برنامه جامع اقدام مشترک (Joint Comprehensive Plan of Action)




* دکتر سید جواد هاشمی فشارکی، پژوهشگر و مولف کتاب ماهیت جنگهای ترکیبی و راهکارهای دفاعی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها