‏تَرْمِيهِمْ بِحِجَارَةٍ مِنْ سِجِّيلٍ *** بر آنان سنگ‌هایی از نوع سنگ گِل می‌افكندند...

      

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۵۱۷۹
زمان انتشار: ۱۶:۰۱     ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
سریال افزایش قیمت لبنیات طی سال گذشته بدون وقفه ادامه داشت و حتی در یک‌ماه پایانی سال نیز با وجود تأکید مسئولان بر تثبیت قیمت‌ها در آستانه عید، شاهد افزایش قیمت بعضی از محصولات لبنی ازجمله ماست بودیم.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از روزنامه همشهری: سریال افزایش قیمت لبنیات طی سال گذشته بدون وقفه ادامه داشت و حتی در یک‌ماه پایانی سال نیز با وجود تأکید مسئولان بر تثبیت قیمت‌ها در آستانه عید، شاهد افزایش قیمت بعضی از محصولات لبنی ازجمله ماست بودیم.

مشاهدات خبرنگار نشان می‌دهد که قیمت انواع ماست‌های طعم دار و ماست‌های ساده غیریارانه‌ای طی بهمن و اسفند هم افزایش یافت و به‌طور مثال، ماست پرچرب 500گرمی برند می‌ماس که تا بهمن‌ماه با قیمت 6هزار تومان فروخته می‌شد، اسفندماه با 500تومان افزایش قیمت به 6هزارو500تومان رسید. مقایسه قیمت انواع ماست در اسفندماه با ماه‌های پاییز نشان می‌دهد که بعضی از محصولات در فاصله 4ماه بیش از 5هزار تومان گران شده‌اند به‌طور مثال، ماست 900گرمی لاکتیویای شرکت کاله از 14 هزار و500تومان در پاییز به 20هزار تومان در اسفندماه رسید.

تولیدات دیگر شرکت‌ها نیز رشد قیمتی مشابه ای را تجربه کرده و گاه تا 50درصد گران شده‌اند. کاله، دامداران، چوپان، هراز، میهن، پاک، می‌ماس، پگاه، پاژن، پاکبان، دومینو و ماهشام از معروف‌ترین و پرمصرف‌ترین ماست‌های موجود در بازار هستند که بیشتر محصولات شرکت‌های کاله، پگاه، دامداران و پاک شامل اقلام یارانه‌ای است. نگاهی به قیمت انواع ماست در سوپرمارکت‌ها نشان می‌دهد که هم ‌اکنون قیمت تقریبی هر کیلوگرم ماست از برندهای مختلف بین 16 تا 20هزار تومان متغیر است و ماست‌های دارای افزودنی‌های میوه‌ای و سبزی، قیمت‌های بالاتری دارند. براساس اعلام سازمان حمایت، شرکت‌های صنایع لبنی می‌توانند قیمت انواع محصولات غیریارانه‌ای خود را براساس هزینه تمام‌شده تعیین کنند و این محصولات از نرخ‌گذاری دستوری معاف هستند.

بر همین اساس نیز شرکت‌های تولیدکننده محصولات لبنی که معتقدند قیمت دولتی بیش از 60درصد محصولات یارانه‌ای کفاف هزینه‌های تولید را نمی‌دهد، طی سال گذشته بارها قیمت محصولات غیرحمایتی را افزایش دادند و هربار بین 20تا 30درصد محصولات شان را گران کرده اند تا جایی که قیمت بالای لبنیات به یکی از معضلات بازار محصولات غذایی طی سال گذشته تبدیل شد.

قیمت محصولات یارانه‌ای نیز با مصوبه‌های سازمان حمایت 3بار در سال99 افزایش داشت. گرانی لبنیات ناشی از رشد قیمت شیرخام و دیگر هزینه‌های تولید باعث شده طی 2سال گذشته سرانه مصرف انواع محصولات لبنی را در میان خانوارهای ایرانی بیش از پیش کاهش داده و کارشناسان بهداشتی و حتی بسیاری از دست اندرکاران صنعت لبنیات نسبت به عواقب این افت مصرف هشدار داده اند؛ چیزی که می‌تواند در طولانی مدت برای خود تولیدکنندگان نیز زیانبار باشد.ماست باز هم گران شد
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها