أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۸۵۶۷۰
زمان انتشار: ۱۵:۳۳     ۲۷ فروردين ۱۴۰۰

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، شب گذشته در شبکه اجتماعی کلاب هاوس، رومی با حضور فعالان سیاسی و رسانه ای اصلاح طلب برگزار شد.

هدف از تشکیل این روم بررسی گزینه‌های نهایی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بود و افرادی همچون محمود صادقی، محمدعلی وکیلی، بهروز نعمتی، فرج کمیجانی، حسن رسولی و صفر اسلامی به اظهار نظر پرداختند.

در این نشست مجازی، بهروز نعمتی، نماینده سابق تهران در مجلس دهم و از نزدیکان علی لاریجانی، شرایط کشور را به دو مقطع "پیش از 92" و "پیش از 1400" تقسیم بندی کرد تا با تشریح موقعیت اصلاح طلبان در این بازه‌های زمانی، آنها را به معرفی یک گزینه ائتلافی، یعنی علی لاریجانی قانع کند.

نعمتی که در انتخابات مجلس دهم با حضور در لیست امید، توانست وارد مجلس شود، با تاکید بر اینکه مواضع اصلاح طلبان و اصولگرایان میانه رو همچون علی لاریجانی در بسیاری از اوقات شبیه به یکدیگر است، تصریح کرد که در وضعیت کنونی بایست حول مشترکات با یکدیگر اجماع کنیم تا دولت نیز همچون مجلس در اختیار جناح رقیب قرار نگیرد.

علی رغم تلاش های بهروز نعمتی برای پرزنت کردن علی لاریجانی در میان اصلاح طلبان، اما فعالان سیاسی اصلاح طلب، روی خوش به لاریحانی نشان ندادند و تعدادی از اعضای نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان -که وظیفه معرفی کندیدای نهایی اصلاحات در انتخابات 1400 را بر عهده دارند- با صراحت از عدم معرفی لاریجانی به عنوان گزینه نهایی سخن گفتند.

فرج کمیجانی، از اعضای نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان در این نشست مجازی قویا اعلام کرد که نام علی لاریجانی در هیچ جمع اصلاح طلبی به عنوان گزینه نهایی اصلاح طلبان در انتخابات 1400 مطرح نیست.

علی خامسیان، مشاور رسانه ای محمدرضا عارف نیز با انتقاد شدید از ائتلاف اصلاح طلبان با اصولگرایان میانه رو در انتخابات مجلس عنوان کرد که اصلاح طلبان در مجلس دهم از روسپی‌های سیاسی ضربه خورد.

صفر اسلامی، دیگر عضو نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان با صراحت عنوان کرد که لاریجانی در چارچوب اصلاح طلبی نمی گنجد و قطعا گزینه اصلاح طلبان نخواهد بود.

اما مصطفی فقیهی، فعال رسانه ای اصلاح طلب و از نزدیکان خاندان هاشمی رفسنجانی به نکته جالب توجهی اشاره کرد که می تواند به سیاست اصلاح طلبان در انتخابات 1400 بدل شود. فقیهی در این نشست عنوان داشت که لاریجانی می تواند به عنوان کاندیدای پوششی در انتخابات حضور پیدا کند و با گزینه اصلی اصولگرایان وارد درگیری شود، در این صورت نامزد اصلی اصلاح طلبان می تواند از درگیری دو کاندیدا و به تبع آن از ریزش آرای اصولگرایان نهایت استفاده را کرده و پیروز انتخابات لقب گیرد.

موضوع حضور لاریجانی به عنوان کاندیدای پوششی اصلاح طلبان مورد تاکید داوود حشمتی، یکی دیگر از روزنامه نگاران اصلاح طلب نیز قرار گرفت. او با بیان اینکه قطعا نهاد اجماع ساز لاریجانی را به عنوان گزینه خود معرفی نخواهند گرد، افزود: بهتر است که لاریجانی به عنوان یار کمکی کاندیدای اصلی اصلاح طلبان وارد انتخابات شود.

حسن رسولی، دیگر عضو نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان نیز با بیان اینکه احتمال دارد دولت رویه انتخابات مجلس دهم را در پیش گیرد و لاریجانی را به عنوان گزینه نهایی خود معرفی کند، تاکید کرد که لاریجانی به هیچ وجه در سبد انتخابی اصلاح طلبان نیست. او همچنین محسن هاشمی، عارف، جهانگیری، پزشکیان، محمد صدر و کواکبیان را از گزینه های اصلاح طلبان برشمرد.

اما رویگردانی مردم از اصلاح طلبان به واسطه عملکرد بسیار ضعیف دولت روحانی از جمله نگرانی های فعالان سیاسی اصلاح طلب در انتخابات پیش رو بود که توسط محمود صادقی و محمدعلی وکیلی، دو نماینده مجلس دهم به صراحت بیان شد.

محمود صادقی با تاکید بر اینکه لاریجانی در بهترین حالت ادامه حسن روحانی است، به عدم استقبال مردم از اصلاح طلبان اشاره کرد و افزود: براساس تجربه ناموفق دولت روحانی و مجلس دهم و با توجه به آرای ضعیف و منفی، شانسی برای کاندیدای اصلاح طلبان همچون اسحاق جهانگیری و محسن هاشمی قائل نیستم.

محمدعلی وکیلی، مدیر مسئول روزنامه ابتکار و دیگر نماینده اصلاح طلب مجلس دهم نیز به صراحت از عدم استقبال مردمی اصلاح طلبان سخن گفت.

او با بیان اینکه اصلاح طلبان اکنون در موقعیت دو سر باخت قرار دارند، تصریح کرد: امروز هرکس نسبتی با دولت روحانی داشته باشد مورد تنفر عمومی قرار دارد. جهانگیری، محسن هاشمی و سایر گزینه های اصلاح طلبان نه تنها در رقابت با ابراهیم رئیسی، بلکه حتی در رقابت با گزینه های درجه دو و سه اصولگرایان نیز از هیچ شانسی برای پیروزی برخوردار نیستند و تنها در صورت وقوع یک معجزه می توانیم پیروز انتخابات شویم!

نکته جالب سخنان وکیلی، پیش بینی او از تعداد آرای انتخابات 1400 بود؛ این نماینده سابق تهران اظهار داشت: با فرض اینکه یک دو قطبی بین ابراهیم رئیسی و کاندیدای اصلاح طلب همچون عارف و یا جهانگیری شکل گیرد، در بهترین حالت اصلاح طلبان 2 میلیون رای و کاندیدای جناح رقیب 25 میلیون رای خواهد آورد!

در پایان بهروز نعمتی که با استقبال نسبتا سردی مواجه شده بود، بار دیگر از اصلاح طلبان درخواست کرد با توجه به شرایط سال های 92 و 1400، با خرد جمعی تصمیم گیرند چرا که اصلاح طلبی نه با اسم و عنوان، بلکه با عملکرد افراد تعریف می شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها