کد خبر: ۴۸۵۶۸
زمان انتشار: ۱۰:۴۲     ۲۱ فروردين ۱۳۹۱

«آرنون میلچان»، تهیه‌کننده باسابقه سینمای هالیوود که فیلم‌هایی چون «قاتلین بالفطره» و «آقا و خانم اسمیت» را در پرونده کاری خود دارد، بنا به اعتراف مقامات سیاسی اسرائیل، جاسوس این رژیم است.

به گزارش خبرگزاری فارس، اگرچه حضور نیروهای نفوذی و دست نشانده رژیم صهیونیستی در صنعت سینمای هالیوود و عملکرد این سینما براساس سیاست‌های این رژیم، مطلب تازه‌ای نیست ولی اخیرا افشاء ماهیت حقیقی یکی از تهیه‌کنندگان مشهور هالیوود به عنوان جاسوس صهیونیست‌ها و فعالیت‌های پیچیده او در زمینه پیشبرد اهداف جنگ طلبانه اسرائیل در عرصه‌های مختلف از جمله سلاح‌های اتمی، به موضوع جنجالی رسانه‌های غربی تبدیل شده است.
 
البته پیش از این نیز این موضوع به صورت سر‌بسته و غیر رسمی در برخی از محافل مطرح شده بود ولی با انتشار کتاب «محرمانه: زندگی آرنون میلچان مامور مخفی‌ای که به یکی از افراد پولدار و بانفوذ هالیوود تبدیل شد» نوشته «جوزف گلمن» این مطلب علنی و جنجال‌برانگیز شده است.
 
درباره «آرنون میلچان» مطالب جسته و گریخته بسیاری منتشر شده ولی با این وجود هنوز نقاط مبهمی بسیاری در این ارتباط وجود دارد.
 
*«آرنون میلچان» کیست؟
 
«آرنون میلچان»، ۶ دسامبر سال ۱۹۴۴ در تلاویو، فلسطین تحت قیمومیت انگلیس دیده به جهان گشود، پدر او صاحب یک کارخانه تولید کود شیمیایی بود و این مطلب نیز باعث شد تا «میلچان» نیز در تجارت شیمیایی فرد موفقی شود. او در کنار تجارت که سود کلانی را عایدش می‌کرد توانست از دانشکده اقتصاد لندن مدرک بگیرد.
 
میلچان اگرچه در تجارت و سیاست فرد موفقی بوده ولی در زندگی شخصی‌اش چندان موفق نبوده است.«آرنون» که متارکه کرده است، هم‌اکنون صاحب ۴ فرزند است.
 
*دوستی با «شیمون پرز» و مامور مخفی  خرید تجهیزات هسته ای
 
ثروت هنگفت «آرنون میلچان» و دوستانی که در عرصه سیاست داشت، باعث شد تا او در دهه ۶۰، در حالیکه به تازگی ۲۰ سالگی را پشت سر گذاشته بود، با «شیمون پرز» که آن موقع معاون وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بود، آشنا شود. آشنایی آنها در یک جمع دوستانه در یکی از رستوران‌های تلاویو شکل گرفت و  رفته رفته این آشنایی تا آنجا پیش رفت که «پرز» از «میلچان» خواست تا به عنوان یکی از ماموران مخفی سازمان «لاکام» استخدام شود.
 
«لاکام» نام یک بخش محرمانه در وزارت جنگ اسرائیل است که مامور خرید تجهیزات، مواد اولیه و قطعات تکنولوژیکی برای برنامه هسته‌ای این رژیم است.
 
*تماس های مخفی برای تولید سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم
 
«آرنون» فعالیت خود در این سازمان را از اوایل دهه ۷۰ شروع کرد و ماموریت اصلی‌اش این بود که برای پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای اسرائیل دانش روز و ابزارهای لازم را به دست آورد، البته به اعتراف «شیمون پرز»، ماموریت «میلچان»، تنها به برنامه هسته‌ای اسرائیل محدود نشد و توانایی های او باعث شد تا از او در برنامه‌های فوق‌سری دیگری نیز استفاده شود.
 
تاکنون مطالب زیادی در ارتباط با تماس‌های مخفی «میلچان» با کارکنان ارشد شرکت‌های مختلف خارجی از جمله «میلکو» به منظور تولید سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم در رسانه‌های مختلف منتشر شده ولی هیچ‌کس، حتی در یکی دو مورد ماموران اف‌بی‌آی نیز به خاطر روابط فوق‌سری پشت صحنه، نتوانسته‌اند چیزی را به اثبات برسانند.
 
*در ازای این همه خدمت به اسرائیل کمترین پولی دریافت نکرده‌ام
 
در جایی از کتاب «محرمانه: زندگی آرنون میلچان مامور مخفی‌ای که به یکی از افراد پولدار و بانفوذ هالیوود تبدیل شد» نیز به این مطلب اشاره شده  و از زبان خود «میلچان» نوشته شده که «من در ازای این همه سال خدمتی که به اسرائیل کرده‌ام، کمترین پولی دریافت نکرده‌ام و تمام این اینکار‌ها را تنها به خاطر علاقه‌ای که به این کشور دارم، انجام داده‌ام.»
 
در جای دیگری از این کتاب، «شیمون پرز» درباره «آرنون میلچان» می‌گوید: ««آرنون» انسان کاملا خاصی است. من زمانیکه در وزارت دفاع بودم، او را استخدام کردم و آرنون نیز به یکی از بیشمار افرادی تبدیل شد که کارشان با عملیات‌های جاسوسی و خریدهای وزارت دفاع  اسرائیل در ارتباط بود.»
 
«قدرت او در برقراری ارتباط‌ها در بالاترین سطح ممکن بود...فعالیت‌ها او از نظر تکنیکی، دیپلماتیک و همچنین استراتژیک، نفع زیادی را عاید اسرائیل کرد.»
 
*آشنایی با تهیه‌کننده فیلم «قلعه عقاب‌ها» و ورود به هالیوود
 
«میلچان» که روز به روز، فعالیت‌های جاسوسی خود را افزایش می‌داد، در اواسط دهه ۷۰ پس از آشنایی با «الیوت کاستنر»، تهیه‌کننده فیلم‌های «قلعه عقاب‌ها» و «آبگیرهای میسوری» وارد عرصه سینمای هالیوود شد و چند سال بعد در سال ۱۹۹۱ کمپانی تولید فیلم خود تحت عنوان «نیو ریجنسی پروداکشن» را تاسیس کرد و از طریق کمپانی «فوکس قرن بیستم» همکاری خود را با «راپرت مردوخ»، غول رسانه‌ای آمریکا آغاز کرد و خود نیز به مرور وارد عرصه رسانه نیز شد و آنچنان ثروت هنگفتی به دست آورد که در سال ۲۰۱۱، به گفته مجله فوربس، با ثروتی بالغ بر ۴ میلیارد دلار به دویست و شصت و هشتمین فرد ثروتمند سراسر جهان تبدیل شد.
 
البته علاوه برهالیوود، میلچان بخشی از ثروت میلیاردی خود را مدیون انجمن تنیس زنان است که جزء مایملک اوست، همسر سابق او، «آماندا کوئتزر»، نیز مدت‌ها پیش یکی از تنیس‌بازان حرفه‌ای آفریقای جنوبی بوده است.
 
*تهیه کننده فیلم‌های مطرح هالیود/از «پادشاه کمدی» مارتین اسکورسیزی تا «قاتلین بالفطره» الیور استون 
 
«آرنون» طی چند دهه فعالیت در هالیوود فیلم‌های زیادی را تهیه‌کنندگی کرده، از «پادشاه کمدی» «مارتین اسکورسیزی» گرفته تا «قاتلین بالفطره» «الیور استون» و فیلم‌های دیگری چون «جنگ رزها»، «روزی روزگاری در آمریکا»، «آقا و خانم اسمیت»، «زن زیبا»، «در محاصره»، «وکیل مدافع شیطان»، «بی‌وفا» و...، او به زودی تهیه‌کنندگی فیلم «نوح» به کارگردانی «دارن آرنوفسکی» را نیز آغاز خواهد کرد.
 
به گفته «پیتر بارت»، مدیرعامل نشریه سینمایی ورایتی، «آرنون میلچان»، «هنری کسینجر» فیلمسازان است.
 
*«میلچان» صاحب نفوذ در رسانه‌ها
 
«میلچان» در کنار سینما، توانست در عرصه رسانه نیز به یکی از چهره‌های شناخته شده تبدیل شود، او صاحب شبکه‌ای اسرائیلی است که برنامه‌های تلویزیونی اسرائیل را به کشورهای ایالات متحده آمریکا و کانادا ارسال می‌کند.
 
او همچنین یکی از صاحبان کانال خبری ۱۰ اسرائیل است. این شبکه نوامبر ۲۰۰۸ دچار بحران مالی شدیدی شد تا آنجا که می‌خواست با اعلام ورشکستگی، به کار خود پایان دهد ولی «میلچان» با ثروت میلیاردی خود به داد آن رسید و این شد که این شبکه همچنان تا به امروز نه تنها به کار خود ادامه داده بلکه در برخی زمینه‌ها نیز عرصه کاری خود را به اروپا و آمریکای شمالی نیز گسترش داده است.
 
*نقش «میلچان» در هدایت فعالیت‌های هسته‌ای شرکت اسرائیلی «میلکو»
 
مدت‌ها پیش سازمان «اف‌بی‌ای»، طی گزارشی از برخی از فعالیت‌های غیرقانونی «میلچان» پرده برداشت که قرار نبود تا سال ۲۰۳۶ در هیچ‌ کجا از آنها صحبتی به میان آید که از جمله آن‌ها می‌توان به نقش کلیدی او در هدایت شرکت میلکو (Milco) در کالیفرنیا اشاره کرد که وظیفه اصلی آن قاچاق «سوئیچ» بود.
 
سوئیچ‌ها تجهیزاتی هستند که می‌توانند هم برای مصارف پزشکی و هم ساخت تسلیحات هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرند.
 
پس از فاش شدن این موضوع «ریچارد کلی اسمیت»، مدیرعامل این شرکت دستگیر شد و سپس به قید وثیقه آزاد گردید، اما بلافاصله پس از آزادی از آمریکا گریخت و به اسرائیل پناهنده شد و مورد حمایت رژیم صهیونیستی قرار گرفت.
 
اسمیت در سال 2001 در اسپانیا دستگیر شد و به آمریکا بازگردانده و سپس محاکمه و زندانی شد. اف‌بی‌آی که به مدارکی مبنی بر فعالیت «اسمیت» زیر نظر «میلچان» دست یافته بود، تلاش کرد تا میلچان را به دام اندازد ولی هرگز نتوانستند اتهامات او را به اثبات برسانند.
 
بنا به نوشته کتاب «محرمانه: زندگی آرنون میلچان مامور مخفی‌ای که به یکی از افراد پولدار و بانفوذ هالیوود تبدیل شد»، تماس «شیمون پرز» با «رونالد ریگان»، رییس جمهور اسبق آمریکا و رایزنی‌های مداوم آنها باعث، فرار میلچان از این پرونده شد.
 
 
 
*نقش «آقای اسرائیل» در وقوع حادثه ۱۱ سپتامبر
 
در پشت پرده فیلم‌های جذاب سینمای هالیوود و در لایه‌های زیرین پچ‌پچ‌هایی که وجود دارد، عده‌ نه چندان زیادی از مردم آمریکا هستند که به خوبی به نقش «آرنون میلچان» در تامین نیازهای تسلیحاتی رژیم صهیونیستی واقفند، تا آنجا که «سامنر ردستون»، رییس کمپانی «ویاکوم» و یکی از اعضای هیئت مدیره تشکل یهودیان در بوستون، درباره «میلچان» می‌گوید: «آرنون» آقای اسرائیل است.
 
اگرچه پیش از این نیز فرضیه سازمان‌دهی واقعه ۱۱ سپتامبر توسط اسرائیلی‌ها، بسیار مطرح شده ولی نویسندگان کتاب «محرمانه» نه تنها این موضوع را باور دارند بلکه با استدلال سعی می‌کنند که اثبات کنند که در راس این عملیات تروریستی کسی نیست، مگر شخص «آرنون میلچان»، کسی که در هالیوود به جیمزباند دنیای واقعی معروف است.
 
 
 
*همه خصوصیت‌های «آرنون میلچان»
 
در کتاب «محرمانه»، این مسئله اینگونه عنوان شده است: کسی که این عملیات را هدایت و سازمان‌دهی کرده، کسی است که علاوه بر اینکه با سازمان‌های جاسوسی اسرائیل در ارتباط است، باید با افراد صاحب نفوذ رسانه‌‌ای همچون «مردوخ»، «لوین» و «ایسنر» نیز در ارتباط باشد، و از سویی دیگر در صنعت سینمای هالیوود که نقش‌اش در شکل‌دهی افکار عمومی کمتر از رسانه‌های خبری نیست، نیز صاحب قدرت باشد،  که از یک طرف بتواند چنین عملیات حساب شده و پیچیده را برنامه‌ریزی و اجرا کند و  از طرف دیگر با در دست داشتن بخش وسیعی از اخبار و فیلم‌ها و تبلیغاتی که از این پس ساخته خواهد شد، اذهان عمومی را در ارتباط با این واقعه، آنگونه که برنامه‌ریزی شده، هدایت کرده و شکل دهد.
 
و اما کسی که این همه خصوصیت را با هم دارد، کسی نیست نیست مگر، «آرنون میلچان» معروف.
 

 

 

 

 

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها