کد خبر: ۴۸۵۹۳۹
زمان انتشار: ۱۳:۱۱     ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا؛
یکی از مسائلی که نگران کننده است وجود مترو و حمل و نقل عمومی است که باعث انتقال بیماری می‌شود به خصوص اینکه در این فضا‌ها فاصله گذاری وجود ندارد. امیدواریم این تصمیم به خصوص در کلانشهر تهران تا حدی کمک کند که شیوع بیماری کم شود. این هفته طرح ترافیک برداشته می‌شود و برای ادامه آن در هفته‌های بعد تصمیم گیری خواهد شد.
به گزارش پایگاه 598، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، ضمن تشریح وضعیت بیماری کرونا در کشور، در خصوص وضعیت جدید رنگ بندی شهر‌ها و همچنین برنامه واکسیناسیون، توضیحاتی ارائه داد.

تداوم تعطیلی‌ها تا پایان هفته جاری/ روند بیماری در ۲۵ استان «صعودی» و «به شدت صعودی» است/ لغو طرح ترافیک در تهران از فردا/ تصمیم گیری درباره نحوه برگزاری مراسم شب‌های قدر/ هشدار درباره ویروس جهش یافته هندیعلیرضا رییسی در پایان جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، به ارائه گزارشی از نشست امروز ستاد پرداخت و در مورد وضعیت بیماری کووید19 در کشورمان گفت: روند بیماری همچنان صعودی است به این صورت که در ۱۸ استان کشور همچنان صعودی است و در ۷ استان تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، لرستان و همدان روند شیوع کرونا به شدت صعودی است.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه «۲۵ استان وضعیت خوبی ندارند»، گفت: در تعدادی از استان‌ها به اوج کرونا رسیده‌ایم و در استان‌هایی مانند مازندران، خوزستان، قزوین، فارس، اردبیل، یزد و کردستان روند نسبتاً ملایمی طی می‌شود و تعدادی از استان‌ها نیز روند نزولی کرونا شروع شده است.

وی افزود: با نگاه دقیق‌تر می‌بینیم که متأسفانه وضعیت پروتکل‌ها خیلی افزایش پیدا نکرده است. بعد از دو هفته که محدودیت‌ها را اعلام کرده ایم، به ۶۱ درصد رسیده‌ایم و این اصلاً خوب نیست. از ۱۴ تا ۳۱ فروردین، ۵۶ درصد رشد تردد‌ها داشته‌ایم و این در حالی است که اکنون ۳۰۱ شهر قرمز، ۹۵شهر نارنجی، ۴۵ شهر زرد و ۷ شهر آبی داریم. این افزایش تردد‌ها نوعی پروتکل شکنی است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ماسک زدن در اماکن عمومی به ۶۳ درصد رسیده است. سوپرمارکت‌ها، خواروبارفروشی‌ها، رستوران‌ها، بانک‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای جزو مشاغلی هستند که کمترین میزان رعایت پروتکل‌ها در آنجا انجام می‌شود. با توجه به اینکه این مشاغل سطح یک هستند نیاز است پروتکل‌ها را بهتر اجرا کنند.
 
وی تاکید کرد: میانگین تمکین مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری در خصوص تعطیلی دو هفته قبل ۷۷ درصد بوده است، همچنین این میزان رعایت در اصناف فعال ۸۰ درصد عنوان شده است. طی این مدت ۹۸ هزار تذکر و اخطار داده شده که در نهایت ۵۸۰۰ مورد نیز پلمب صورت گرفته است. استان‌های زنجان، کرمان و خراسان جنوبی بیشترین رعایت پروتکل‌ها را داشتند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه تعطیلی تا پایان این هفته نیز ادامه پیدا می‌کند، گفت: طی دو هفته گذشته آنطور که باید پروتکل‌ها رعایت نشد به همین دلیل تا پایان هفته تعطیلی‌ها تمدید شده است.
 
وی همچنین از لغو طرح ترافیک در تهران از روز یکشنبه پنجم اردیبهشت ۱۴۰۰ تا اطلاع ثانوی خبر داد و گفت: لغو طرح ترافیک در تهران، یکی از مصوبات امروز ستاد بوده است. یکی از مسائلی که نگران کننده است وجود مترو و حمل و نقل عمومی است که باعث انتقال بیماری می‌شود به خصوص اینکه در این فضا‌ها فاصله گذاری وجود ندارد. امیدواریم این تصمیم به خصوص در کلانشهر تهران تا حدی کمک کند که شیوع بیماری کم شود. این هفته طرح ترافیک برداشته می‌شود و برای ادامه آن در هفته‌های بعد تصمیم گیری خواهد شد.
 
رئیسی با تاکید بر اینکه ویروس انگلیسی باید جدی گرفته شود گفت: موضوع دیگری که با آن مواجه هستیم ویروس جدید جهش یافته هندوستان است که به شدت مسیری و میزان تلفات بالاتری دارد حتی از دیگر ویروس‌های انگلیسی و آفریقایی شدیدتر است؛ بنابراین استان‌هایی که در مرز شرقی قرار دارند و در همسایگی پاکستان و افغانستان هستند باید مراقبت بیشتری کنند و پروتکل‌ها را به شدت رعایت کنند و توصیه‌هایی در این خصوص به استانداران داده شده است.
 
وی درباره مراسم ماه رمضان نیز گفت: از جمله مصوبات این جلسه این بود که مراسم شب‌های قدر و احیا از جمله نماز عید فطر در ماه رمضان در شهر‌های زرد و آبی با رعایت پروتکل‌ها برگزار شود و در شهر‌های قرمز و نارنجی حتما مراسم شب‌های احیا و نماز‌ها باید فضای باز برگزار شود، مدت مجاز برگزاری این مراسم حداکثر دو ساعت و برای نماز‌ها نیم ساعت است. ممنوعیت تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا ۳ شب نیز فقط در شب‌های قدر برداشته می‌شود.
 
رئیسی در خاتمه گفت: امیدوارم پروتکل‌ها به دقت رعایت شود. اکنون بیمارستان‌ها حجم زیادی از بیماران را پذیرش می‌کنند و ظرفیت تخت‌ها در حال افزایش است. گرچه بر اساس تمهیدات تخت‌های زیادی برای بیماران تخلیه شده، اما باید هشدار داد و ورودی بیمارستان‌ها را با رعایت پروتکل‌ها کاهش دهیم. امروز هم قرار شد جلسه قرارگاه تشکیل شود تا برای نظارت بر پروتکل‌ها تصمیمات جدید گرفته شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها