أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۸۶۰۲۸
زمان انتشار: ۱۳:۱۴     ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
از زمانی که کرونا به ایران آمد و یک ملت را گرفتار کرد با نام های جدیدی آشنا شدیم، از کیانوش جهانپور و سیما سادات لاری گرفته تا مسعود مردانی و مینو محرز.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از جام جم، محرز در بلوای کرونا در ایران همیشه یکی از افرادی است که نامش در رسانه ها مطرح می شود. این  متخصص بیماری های عفونی در همان روزهای ابتدایی کرونا در ایران جمله ای به زبان آورد که باعث انتقادات زیادی از او شد، جمله ای در رابطه با اینکه قرنطینه هیچ فایده ای ندارد هر چند بعدا به طرق مختلف حرفش را پس گرفت.

چند وقت پیش نیز مینو محرز در گفت و گویی تاکید کرد که اگر قرار باشد واکسن کرونا بزند قطعا نوع ایرانی اش را می زند و این اتفاق واقعا رخ داد.
روز یکشنبه این پزشک سرشناس ایرانی در مرحله سوم آزمایش انسانی واکسن کُوو ایران برکت داوطلبانه این واکسن را تزریق کرد.

او که یکی از اعضای کمیته علمی ستاد مقابله با کروناست عنوان کرد: این واکسن برای من عوارضی نداشت. اتفاقا امروز به بیمارستان رفتم و همه تعجب می کردند که چطور هنوز سرپا هستم! ما این واکسن را به درستی امتحان کردیم و در مرحله اول عارضه ای نشان نداد.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تاکید کرد: من 75 سال دارم و واکسن هیچ عارضه ای برای من نداشته است. در آزمایشات این واکسن برای روی افراد 51 تا 75 سال و 18 تا 50 سال هم هیچ عارضه ای نشان نداده است. 280 نفر بعدی هم که در دومین نوبت آزمایش این واکسن را تزریق کردند باز هم عوارضی نشان ندادند. در شروع فاز سوم هم سه نفر زدند که یکی از آنها من بودم و خدا را شکر عارضه ای نداشت.
 محرز گفت: من قبلا هم اعلام کرده بودم به محض اینکه از ایمن بودن واکسن اطمینان پیدا کنم آن را تزریق میکنم. دوست داشتم اولین نفری باشم که این واکسن را می زند. دوز دوم را معمولا دو تا چهار هفته بعد تزریق می کنند و من هم بعد از این مدت قطعا برای تزریق اقدام خواهم کرد.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی اذعان داشت: برخی از واکسن های کرونا هیچ عارضه ای نداشته باشند حداقل تب را دارند. البته اکثر کسانی که واکسن تزریق می کنند فقط تب مختصری دارند. برای خود من تنها عوارضی داشت این بود که در لحظه تزریق موضع تزریقم کمی درد گرفت!

وی یادآور شد: واکسن های روسی و البته واکسن آسترازنکا حاوی آدنوویروس هستند و یا اینکه ویروس دیگری روی اسپایک آنها سوار شده است بنابراین این نوع واکسن ها بسیار موجب تب می شوند. اما واکسن کُوو ایران برکت دارای ویروس کشته شده است و عوارضی ندارد. البته تب بسیار مختصر در برخی از بیماران مشاهده شده وگرنه عوارض شایعی از خود نشان نمی دهد.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا بیان داشت: برای اینکه این واکسن هر چه سریع تر به مرحله واکسیناسیون همگانی برسد به صورت تمام وقت همه دست اندرکاران کار می کنند. من به عنوان یک ایرانی بسیار خوشحالم که تشکیلات بزرگی برای ساخت واکسن وجود دارد. ما اکنون از سایت عظیم واکسن سازی برخوردار هستیم تا از این پس بتوانیم واکسن های مورد نیاز را خودمان تهیه کنیم.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: آخرین بازدیدی که من داشتم مربوط به سه هفته پیش می شود. اگر قسمت صنعتی این سایت مشغول به کار شود توانایی این را دارد که ماهیانه چندین میلیون دوز تولید کند. در قسمت نیمه صنعتی این سایت واکسن های مورد نیاز برای کارآزمایی بالینی تولید می شود. 
محرز گفت: بنابراین ما از دو سایت ساخت واکسن برخوردار هستیم. سایت اصلی برای تولید انبوه حداکثر تا آخر اردیبهشت ماه راه می افتد تا ماهیانه میلیون ها دوز واکسن تولید کند.

وی در رابطه با درصد اثربخشی واکسن کوو ایران برکت نیز اظهار داشت: فاز دوم آزمایشات به زودی نتایج را مشخص می کند. فاز سوم هم بر روی 20 هزار نفر خواهد بود. اما من تخمین می زنم درصد اثرگذاری این واکسن برای مبارزه با بیماری کرونا بیش از 70 درصد باشد. 42 روز بعد از اولین تزریق نتایج منتشر خواهد شد ولی به هر حال نتایج مرحله اولیه حاکی از آن بود که بیش از 70 درصد اثربخشی دارد. برای واکسن های خارجی که اعلام شد بیش از 90 درصد اثربخشی دارند قطعا مطالعات بالینی انجام شده بود.

محرز گفت: مرحله دوم برای تاثیرپذیری واکسن بود و مرحله سوم برای نتایج قطعی. در مرحله سوم است که اعلام می شود مثلا واکسن 70 الی 90 درصد اثربخشی دارد. مطالعات اولیه نشان داده است که اثربخشی واکسن کوو ایران برکت زیر 70 درصد نیست.

مینو محرز در پایان در رابطه با اینکه «کوو ایران برکت» توانایی این را دارد که برای کل ایران واکسن تولید کند یا خیر گفت: این ظرفیت وجود دارد که ماهیانه 15 میلیون دوز واکسن تولید شود. اگر از منابع دیگر نتوان واکسن را تهیه کرد می توان امیدوار بود که کوو ایران برکت به سرعت تامین کننده حجم مورد نیاز برای واکسیناسیون همگانی باشد. البته نباید فراموش کرد که شرکت های دیگر نیز در حال تهیه واکسن هستند. باید ببینیم آنها چه کار می کنند ولی در رابطه با واکسنی که من تزریق کردم باید بگویم قدرت تولید بالایی دارند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها