يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۷۴۴۹
زمان انتشار: ۰۰:۱۸     ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
آیت الله رئیسی در گفت‌وگوی ویژه خبری:
کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مشکلات جوانان اعم از مسکن و ازدواج و اشتغال و گرانی را می‌دانم و رنج جوانان رنج من است؛ راه رفع مشکلات را هموار و تغییر را ایجاد خواهیم کرد.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه امروز چهارشنبه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به سوالات اقتصادی پاسخ گفت و دیدگاه‌های اقتصادی خود را تشریح کرد. محورهای این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

- مشکلات جوانان اعم از مسکن و ازدواج و اشتغال و گرانی را می دانم و رنج جوانان رنج من است و با توکل به خدا و اعتماد به جوانان راه را برای رفع مشکلات هموار می بینم و این راه را هموار خواهیم و تغییر را ایجاد خواهیم کرد.

- یارانه ها مسئله مهمی است و یارانه ها باید برابر قانون پرداخت شود و تصمیم ما این است که یارانه هارا پرداخت کنیم ولی باید  یارانه ها عادلانه پرداخت شود.

- از یارانه های پنهان، افراد خاصی بهره مند می شود در حالی که همه خانواده‌ها خودرو ندارند بعضی خانواده‌ها چند خودرو دارند.

- از محورهای مهم ما احساس عدالت مردم نه در لفظ بلکه در عمل و اختصاص همه ظرفیت های کشور برای همه مردم است.

- درصدی از این صندوق خزانه دوم دولت باید 35درصد به ارتقای بهره وری تولید اختصاص یابد، اما این بخش که باید به تولید اختصاص یابد در اختیار تولید نیست و بنای ما در اختیار تولید قرار دادن این 35 درصد است.

- دخل و خرج یارانه باید شفاف باشد و ما به شفاف سازی در دولت عقیده داریم و دولت باید در پشت ویترین باشد و مردم و نخبگان در جریان باشند.

- بنزین و سوخت مهم است. چطور عده‌ای بالاترین مصرف را دارند ولی عده‌‌ای مصرف نمی‌کنند؟ باید برای این مسئله ساز و کاری داشت و باید در مورد این قضیه تصمیم گرفت.

- طرح جامع مالیاتی برای 15 سال قبل است و در آن طرح قرار بود رضایت مودیان و کاهش هزینه ستاندن مالیات و افزایش آن دیده شود ولی این اتفاق نیفتاد و قانونی که تکلیف می کرد این کار باید نسبت به پایانه‌های فروشگاهی تا بهمن 99 انجام شود،  انجام نشد و سوال اینکه چرا در مسئله شفاف سازی و اجرای عدالت عمل نشد.

- برنامه ما راه اندازی سامانه هوشمند مالیاتی است تا تمام داده‌ها به این سامانه داده شود و فعالیت‌های اقتصادی شفاف و روند کار اقتصادی روشن شود و از فرار مالیاتی جلوگیری شود و این سامانه هوشمند یک عدالت مالیاتی را اجرا کند و تا سامانه مالیاتی اجرا نشود دچار مشکلات زیادی خواهیم بود.

- به میزان مالیات دریافتی فرار مالیاتی داریم و بحث من مربوط به شغل هایی است که بیشترین درآمد و کمترین پرداخت مالیات را دارد. اخیرا دولت مواردی را به قوه قضائیه از فرارهای مالیاتی کلان فرستاده بود.

- باید سازو کار را به نحوی تنطیم کنیم که فرار مالیاتی به صفر برسد. چرا یک کارمند  قبل از دریافت حقوق مالیات پرداخت می کند ولی افرادی که میلیاردی درآمد دارند مالیات پرداخت نمی کنند؟

- اختصاص ارز 4200تومانی به این شکل جای سوال است. اینکه آیا این به سفره مردم رفت یا نه؟ معتقدم به سفره مردم نرفت و بخش عمده این ارز به سفره مردم نرفت و به جیب دلالان رفت چون باید در کنار آن ساز و کار نظارتی جدی تعریف می شد.

- عدم اشراف دولت در پول و کالا باعث شد آنچه نباید واقع بشود واقع شد و آنچه باید واقع شود واقع نشد.

- اختصاص ارز 4200تومانی به افراد باید دقیق می شد ولی نشد و باید بجای اینکه این مبلغ را به وارد کننده دهیم باید به مصرف کننده دهیم تا به نحوی در سفره مردم باشد. ارز 4200تومانی برای دلالی نبود بلکه برای این بود که سر سفره مردم بیاید.

- یا باید نظارت سازمان یافته باشد یا این در اختیار مردم قرار گیرد تا در سفره مردم حس شود. باید مدیریت بر زنجیره تامین و تولید کالاهای اساسی را می داشتیم و این زنجیره الان وجود ندارد.

- از کارهای اولیه دولت ایجاد اشتغال است و اولین راه افزایش تولید است و رشد اقتصادی 5درصدی می تواند برای جوانان اشتغال ایجاد کند. ما می توانیم با افزایش تولید صادرات غیر نفتی‌مان را به 2برابر افزایش دهیم.

- باید اصلاح ساز و کارها و بازار نیروی کار با ایجاد بانک‌های اطلاعاتی کنیم تا بگوید کار کجاست و بیکار کجاست. 

- 40درصد ظرفیت تولید کشور معطل است و اولین نشست من در استان‌ها با تولیدکنندگان و کارآفرینان و کارگران و سرمایه گزاران است و واقعا مشکل دارند و گرفتارند.

- بانک های زیادی کارخانه‌های زیادی را تملک کرده‌ و درش را بسته اند تا برای بانک به عنوان سرمایه محفوظ بماند ولی کجاست کارگر، تجهیزات کارخانه، تولید و خط تولید؟ اینها مسئله اصلی ماست و سوال از دولت اینکه چرا در این مورد حساس نیست و اقدام نمی کند و اینجا حوزه اقدام و عمل است.

- اینکه اعلام کردیم 21هزار کارخانه را رفع مشکل کرده ایم حداقلی بود و بسیار می توان در این زمینه فعال شد.

- 70درصد ظرفیت اقتصادی کشور ما ظرفیت ایجاد اشتغال برای جوانان دارد و می توان برای تحصیل کرده ها کار کرد و می توان بیکاری 43درصدی را در زمان کوتاهی به 15درصد کاهش داد.

- اشکالی که در بورس بود اینکه آگاهی بخشیدن به مردم با یک مدیریت جدی انجام نشد و وقتی مردم با تاکید دولت به بورس آمدند کارهایی که باید انجام نشد. ساز وکار نظارتی بورس درست عمل نکرد و صندوق توسعه و تتبیت از نوسانات جلوگیری نکرد.

- حقوقی های بورس که حضورشان مثل بچه پولدار است و باید کنترل می شدند. بازار بورس رها نیست و کنترل شده است و مردم به کنترل دولت اعتماد کردند.

- بورس و بانکها یکی از منابع تامین تولید در کشور هستند و اگر این پول سمت تولید می‌رفت این نوسانات را نداشتیم.

- بورس جای جبران کسری بودجه دولت نیست و باید اجازه داد حقوقی ها آن را دچار نوسان کنند.

- باید صندوق جبران خسارت برای کسانی که بسیار هستند فعال شود تا مردم اعتماد کنند و منابع صندوق قابل تامین است و اولا صندوق تثبیت در بورس هست و این مبلغ قابل تامین برای دولت است. تضمین خسارت هم با صندوق توسعه و هم صندوق تثبیت و هم با صندوق جبران خسارت قابل تامین است.

- در قوه قضائیه مبارزه با فساد را آغاز کردیم و در مبارزه با فساد خط قرمز نشناختیم و به همه اعلام کردیم.

- یک روز مسئولین عالی کشور از من پرسیدند که راهبردت در حوزه اقتصاد چیست؟ و من گفتم راهبرد من این است که هر پرونده‌ای روی میز باشد نسبت به هرکسی و مقامی و وابسته به هر قدرتی بدون چشم‌پوشی رسیدگی شود و بعد رسیدگی به صورت شفاف به اطلاع مردم برسد. هیچ وابستگی و پیوستگی و حزبی و جناحی و گروهی نداشتیم و معلوم شد می شود اجرای عدالت کرد. 

- مشکل کشور رودربایستی و جناح بازی و حزب بازی است و ما در کشورداری جدیت می خواهیم  و اگر جدیت باشد بسیاری از امور در جای خود خواهد رفت و دستگاه قضایی در مرحله آخر است.

- صرف رسیدگی به پرونده ها فساد را حل نمی کند و باید ساز و کار هایش در دولت شخص شود و بسترهای تولید فساد را حل کنیم. حتما به رانت و فساد خاتمه خواهیم  داد و باید تمام دولت حس مبارزه با فساد بگیرد و این جدیت می‌خواهد.

- همه قراردادهای دولتی باید پشت ویترین بیاید و محرمانگی را قبول نداریم. ظرف چند ماه درآمد و هزینه حساب خاص قوه قضائیه را پشت ویترین گذاشتم. تمام حساب های اقتصادی آستان قدس پشت ویترین رفت.

- کاهش هزینه مردم در گرو کاهش هزینه مردم در مسکن است. تا 50 درصد هزینه مردم مسکن است و باید حل کنیم و در سال امکان ساخت یک میلیون مسکن وجود دارد و در 4سال حداقل 4میلیون مسکن ساخته خواهد شد و در روز اول دولت ساخت مسکن را اعلام خواهیم کرد. اگر در سال یک میلیون مسکن نسازیم عقبیم و باید عقب ماندگی را جبران کنیم.

- رفع فقر مطلق از اولویت های مهم دولت خواهد بود و راه آن هم حمایت از سازمان هایی است که مبارزه با فقر می‌کنند تا زمینه ایجاد درآمد برای این قشر را فراهم کنند.

- در مدت کوتاه می‌توانیم ریشه‌کنی فقر مطلق را اعلام کنیم. باید هزینه مسکن و سلامت را کاهش دهیم و فضای کسب و کار مردم مهم است و باید اشتغال ایجاد کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها