يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۸۱۳۳
زمان انتشار: ۲۰:۳۹     ۰۱ تير ۱۴۰۰
گزارش المیادین درباره نشست خبری رئیسی؛
در نگاه اول، این سوال عجیب و غیرمعمول به نظر می‌رسد، زیرا با سطح بالای تعامل بین تهران و ریاض مغایرت دارد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری دانشجو، بسیاری از شاهزادگان سعودی و تمام مردم منطقه به این سوال که می‌رسند نمی‌توانند پاسخ منفی بدهند که عربستان سعودی تحت سلطه آمریکا قرار دارد.

نمونه بارز این بی ادبی به مردم عربستان توسط ترامپ صورت گرفت که علناً روبروی بن سلمان نشست و اسحله‌های خودش را به سعودی‌ها فروخت و آن‌ها را گاوشیرده توصیف کرد.

به نوشته شارلی ابونادر، نوسینده و گزارش نویس شبکه خبری المیادین، ترس اصلی حکومت سعودی به ویژه سلمان و پسرش این است که آمریکا به راحتی در دایره قدرت این رژیم قرار دارد و به راحتی می‌تواند یک شبه با نیمه کودتا یا تصمیم حکومت را در عربسستان تغییر دهد، هم اکنون آمریکا عموی بن سلمان را روی نیمکت قرار داده است تا در صورت لزوم به جای بن سلمان به مسند بگمارد.

ترس خانواده سلطنتی از "اسرائیل" نیز، که توانایی نظامی (در مقایسه با توانایی عربستان سعودی) را دارد تا با وجود زرادخانه عظیم اسلحه متعلق به عربستان سعودی، از بین بردن آنچه که می‌خواهد از تأسیسات حیاتی عربستان، به ویژه نفت، و ظرف چند ساعت. عربستان که علی رغم مدرنیته، توسعه و توانایی هایش، فاقد برخی کلید‌های فنی است که آن را از دستیابی به برتری یا تعادل دور می‌کند و در صورت تغییر استثنایی موضع عربستان در برابر تل آویو، از احتمال هدف قرار دادن "اسرائیل" جلوگیری می‌کند.

از این سو اسرائیل و آمریکا از تفاوت دو مذهب شیعه و سنی که ایران از یک سو و آمریکا از طرف دیگر دارند، سوءاستفاده می‌کند و آتش این تفاوت مذهبی را برافروخته و سوریه، عراق و یمن نمونه این بازی آمریکاست.

مطمئناً اگر ایران و عربستان سعودی بتوانند این اختلاف غیرواقعی را بین خود دفن کنند، اعراب و اسلام به طور کلی و به طور خاص عربستان سعودی سود‌های زیادی کسب می‌کنند. نه اسرائیل و نه ایالات متحده آمریکا قادر به انجام کاری برای مقابله با این مسئله نیستند، زیرا تجربه ایران در برابر همه تجاوز‌ها و تلاش‌های آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها بهترین گواه بر عدم توانایی آن‌ها در مقابله با این واقعیت است، اگر این خوب و دوستانه باشد روابط بین عربستان سعودی و ایران حاصل شده است، به ویژه از آنجا که دو کشور دارای پتانسیل هستند.

بسیار بزرگ است، قادر است در صورت اتحاد، یا حداقل از فشار بر دیگری رهایی یابد، یک جبهه قوی و منسجم را تشکیل دهد، از نظر اقتصادی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و در سطح ملی، نمی‌توان با آن مقابله کرد یا تحت تأثیر قرار داد.

حرف‌های دیروز رئیسی در نشست خبری دو پیام برای عربستان داشت، ابتدا اینکه می‌تواند بدون دخالت آمریکا با ایران مذاکره کند و قدم اول آن آتش بس در یمن است و دوم با یک اقدام دیپلماتیک سفارت خود را در تهران باز کرده و دوباره با ایران رابطه سیاسی کامل برقرار کند. این دو نشان می‌دهد رئیسی دوست دارد که عربستان از زیر سلطه سیاسی آمریکا بیرون بیاید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها