أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۸۵۰۵
زمان انتشار: ۱۰:۲۴     ۰۹ تير ۱۴۰۰
رهبر انقلاب به موضوع تائید صلاحیت‌ها پرداختند و بیان داشتند «البته بنده ممکن است با بعضی از نظرات شورای محترم نگهبان مثلاً در باره یکی دو مورد یا کمتر و بیشتر موافق نباشم اما اعضاء محترم این شورا را افراد متشرع، پرهیزگار و مقید به وظیفه دینی می‌دانم که بر طبق قانون و وظیفه دینی عمل می‌کنند».

به گزارش پایگاه 598، به نقل از الف، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با رئیس و مسئولان قوه قضائیه بار دیگر به موضوع تائیدصلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری اشاره و عنوان داشتند در این دوره از انتخابات به طور بی‌سابقه‌ای تلاش‌هایی توسط رسانه‌های آمریکایی، انگلیسی و برخی کشورهای مرتجع و روسیاه با بکارگیری تعدادی از عناصر خائن ایرانی برای منصرف کردن مردم از حضور در انتخابات در دنیا صورت گرفت.

ایشان در ادامه به موضوع تائید صلاحیت‌ها پرداختند و بیان داشتند«البته بنده ممکن است با بعضی از نظرات شورای محترم نگهبان مثلاً در باره یکی دو مورد یا کمتر و بیشتر موافق نباشم اما اعضاء محترم این شورا را افراد متشرع، پرهیزگار و مقید به وظیفه دینی می‌دانم که بر طبق قانون و وظیفه دینی عمل می‌کنند».

آیت الله خامنه‌ای روز جمعه 14 خردادماه نیز در سخنانی به مناسبت سی و دومین سالروز رحلت امام خمینی(ره) فرموده بودند: به بعضی از افرادی که صلاحیتشان احراز نشد، ظلم وجفا شد و به آنها یا خانواده‌هایشان که خانواده‌های محترم و عفیفی بودند، نسبتهای خلاف واقع داده شد که بعداً  ثابت شد آن گزارشها غلط و خلاف است.

اگرچه همان گونه كه رهبر انقلاب بیان داشته شورای نگهبان بر اساس وظیفه شرعی و قانونی خود عمل كرده است و همه باید به تصمیم آن احترام بگذارند اما برای آنكه در جامعه اجماع عمومی ایجاد شود و در انتخابات نیز مشاركت حداكثری رخ دهد ضرروت دارد این شورا دلایل عدم احراز صلاحیت نامزدها را به آنها ابلاغ نماید. در غیر این صورت مردم تمایلی چندانی به حضور در صحنه نخواهند داشت و از سوی دیگر رسانه‌های معاند نیز می‌توانند از این موضوعات سوءاستفاده كنند و زمینه نارضایتی و ترغیب مردم به عدم شركت در انتخابات را فراهم نمایند.

در دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری به صراحت بسیاری از افرادی كه صلاحیت آنها برای ورود به عرصه رقابت‌های انتخاباتی احراز نشد خواستار بیان دلایل این امر از سوی شورای نگهبان شده بوده‌اند. در حال حاضر با توجه به فضایی كه ایجاد شده و با توجه به صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری، ضرورت این امر چند برابر شده است. بویژه آن كه در بند 2 - 11 سیاست‌های كلی انتخابات مصوب 24/7/1395 ابلاغی رهبر انقلاب اسلامی بر «پاسخگویی مکتوب در خصوص دلایل ابطال انتخابات و رد صلاحیت داوطلبان در صورت درخواست آنان» تأکید شده است.

همچنین قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبین رد صلاحیت شده در انتخابات مختلف مصوب 1378 بیان می‌دارد «کلیه مراجع رسیدگی‌کننده صلاحیت داوطلبان در انتخابات مختلف (به‌استثناء انتخابات خبرگان رهبری که مطابق اصل یک‌صد و هشتم (108) قانون اساسی خواهد بود) موظفند صرفاً بر اساس مواد قانونی و بر اساس دلایل و مدارک معتبر که توسط مراکز مسئول قانونی به مراجع اجرائی و نظارتی ارسال‌شده است، به بررسی صلاحیت داوطلبان بپردازند و چنانچه صلاحیت داوطلبی را رد کردند باید علت رد صلاحیت را ... با ذکر مواد قانونی مورد استناد و دلایل مربوط به داوطلب ابلاغ نمایند».

اگر چه سخنگوی شورای نگهبان پیش از این عنوان داشته بود قانونی برای انتشار عمومی دلایل عدم احراز صلاحیت وجود ندارد اما بسیاری از نامزدها عنوان كرده بودند كه حتی دلایل به خود آنها نیز ابلاغ نشده است. همچنین افرادی مانند علی لاریجانی، مسعود پزشكیان و ... نیز به صراحت درخواست داشتند تا دلایل عدم احرازشان به آنها علنی اعلام شود.

بالطبع در این وضعیت حاجت هیچ استخاره نیست و شورای نگهبان با توجه به شرایط پیش آمده و برای تغییر نگاه جامعه ضرورت دارد تا به صورت علنی دلایل عدم احراز صلاحیت نامزدهایی مانند علی لاریجانی را اعلام نماید.

البته مناظره نامزدهای انتخابات نیز ثابت كرد برخلاف تاكید شورای نگهبان بر برنامه محوری، برخی از كاندیداها هیچ برنامه جدی برای ارائه نداشتند و همین مسئله نیز ابهام چگونگی احراز صلاحیت برخی نامزدها برای افكار عمومی را مضاعف كرده است.

فراموش نشود تا زمانی كه حداقل شفافیت و پاسخگویی در بین نهادها و دستگاه‌های مختلف وجود نداشته باشد انتظار اقناع و رضایت مردم نیز نباید وجود داشته باشد. حتی اگر مسئله تائیدصلاحیت‌ها به روایت برخی نظرسنجی‌ها تاثیر چندانی بر مشاركت مردم نداشته باشد اما رضایت همان درصد اندك نیز حائز اهمیت است و از سوی دیگر برخی جناح‌ها و گروه‌ها نیز همیشه روی این عامل تاكید داشته و به جهت این كه از لحاظ سیاسی خلع سلاح شوند ضرورت دارد مطابق سیاست ها و قوانین رفتار شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها