امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۸۸۵۱۵
زمان انتشار: ۱۴:۳۵     ۰۹ تير ۱۴۰۰
رئیسی در زمین سوخته؛
در این بررسی نشان می‌دهیم چنانچه با قیمت‌های فعلی، به 8 سال قبل برگردیم چند خودرو می‌توان خریداری کرد.

دولت روحانی قدرت خرید خودرو را چقدر کاهش داد؟ + اینفوگرافیبه گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، خودرو یکی از نیازهای روزمره مردم است که از جهات مختلف به مسائل اقتصادی گره خورده؛ صنعت خودرو و قطعه‌سازی جزو صنایع پیشرفته و پردرآمد محسوب می‌شود و از این جهت در کشورهای پیشرفته به چشم یک پتانسیل قطعی برای ارزآوری به آن نگاه می‌شود، از سوی دیگر خودروسازی مشاغل مختلفی ایجاد می‌کند و رونق یافتن این صنعت به تحرک سایر بخش‌های اقتصادی منتهی خواهد شد.

بازار خرید و فروش خودرو با گردش مالی بالایی در اقتصاد همراه است، تعمیرات خودرو نیز شاخه‌های بسیار متعددی را شامل می‌شود که از لحاظ اشتغالِ ایجادشده در این بخش از اهمیت بسزایی برخوردار است، تاکسیرانی و باربری نیز جزو مشاغل مهم مرتبط با خودرو است که راه درآمد بسیاری از خانواده‌ها از این طریق تامین می‌شود لذا می‌طلبد کنترل بازار خودرو و توجه به رونق یافتن این صنعت جزو یکی از اولویت‌های اقتصادی شمرده شود.

علاوه بر مباحث اقتصادی، خودرو با روابط اجتماعی مردم نیز عجین شده به گونه‌ای که خانواده‌های دارای خودرو امکان بیشتری برای مسافرت رفتن دارند و این موضوع طبیعتا در آرامش روانی خانواده موثر خواهد بود.

علیرغم اهمیت موضوع خودرو، در سال‌های اخیر شاهد بی‌توجهی دولت به این صنعت پرکاربرد بوده‌ایم، حاصل بی‌توجهی دولت را می‌توان از افزایش نجومی قیمت‌ها و نارضایتی مردم نسبت به بازار خودرو مشاهده کرد؛ رها کردن صنعت خودرو و عدم نظارت بر بازار فروش این محصول شرایطی را ایجاد کرده که بخش زیادی از سبد مصرف خانوار به شکل غیرمعمول صرف خرید یا تعمیرات خودرو می‌شود و منافع آن صرفا به جیب دلالان سرازیر می‌شود.

در ادامه مقایسه‌ای خواهیم داشت از میزان افزایش قیمت خودرو در دولت 8 ساله‌ی روحانی؛ در این مقایسه نشان می‌دهیم که چنانچه با قیمت‌های فعلی، به 8 سال قبل برگردیم چند خودرو می‌توان خریداری کرد.

دولت روحانی قدرت خرید خودرو را چقدر کاهش داد؟

مقایسه قیمت خودرو بین 8 سال گذشته نشان می‌دهد به طور نمونه خودروی 206 تیپ 5 از 41 میلیون تومان در سال 1392 به 264 میلیون تومان در پایان دولت روحانی افزایش یافته یا بعبارتی با تورم 544درصدی همراه بوده است.

قیمت خودروی 405 SLX با موتور TU5 از 28 میلیون و 500 هزار تومان در سال 1392 به 226 میلیون تومان در پایان دولت روحانی رسیده که بعبارتی تورم 693درصدی را تحمل کرده است.

قیمت پژو پارس معمولی دوگانه‌سوز از 39 میلیون و 500 هزار تومان در سال 1392 به 259 میلیون تومان در پایان دولت روحانی رسیده که با تورم 555درصدی همراه بوده است.

قیمت سمند سورن ELX از 35 میلیون تومان در سال 1392 به 244 میلیون تومان در پایان دولت روحانی رسیده که رشد 597درصدی را نشان می‌دهد.

قیمت پراید 131 از 17 میلیون تومان در سال 1392 به 123 میلیون تومان در پایان دولت روحانی افزایش یافته که با رشد 623 درصدی همراه بوده است.

قیمت تندر 90 مدل E2 از 38 میلیون و 500 هزارتومان در سال 1392 به 332 میلیون تومان در پایان دولت روحانی افزایش یافته است که با تورم 762 درصدی همراه بوده است.

قیمت تیبا EX از 21 میلیون تومان در سال 1392 به 138 میلیون تومان در پایان دولت روحانی رسیده که تورم 557 درصدی را نشان می‌دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها