يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۸۷۱۹
زمان انتشار: ۱۴:۳۴     ۱۴ تير ۱۴۰۰
گزارش اقتصادی ۵۹۸؛
عرصه دیجیتال فرصتی را فراهم کرده تا مشتریان بتوانند به طور مستقیم با تولیدکنندگان معامله کنند و در تعامل مشتری و تولیدکننده شاهد یک بازار واقعی باشیم که از ایجاد حباب‌های قیمتی جلوگیری شود.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، یکی از مشکلاتی که در بخش‌های مختلف اقتصادی ریشه دوانده و هزینه‌های گزافی برای مردم و تولیدکنندگان ایجاد کرده مسئله "انحصار" است؛ انحصار در توزیع کالا یکی از این موارد است که با ایجاد فاصله بین تولیدکننده و مصرف‌کننده، هزینه نهایی را برای مردم بالا برده و موجب می‌شود سود حاصل از فروش محصول بجای اینکه به تولیدکننده برسد در جیب دلالان سرازیر شود، در چنین شرایطی امکان رشد و توسعه بخش‌های تولیدی گرفته می‌شود و هزینه‌ی تمام‌شده محصولات نیز برای مردم افزایش خواهد یافت.

انحصار در توزیع کالا بعضا بستری را فراهم می‌کند تا توزیع‌کنندگانِ عمده که انحصار برخی کالاها را در اختیار دارند با "تبانی قیمتی" بازار را به هر سمت و سویی که دوست دارند هدایت کنند، در سالیان گذشته بارها شاهد افزایش حبابی قیمت برخی اجناس بوده‌ایم و بعد از مدتی مشخص شده که کمبودی در زمینه تامین کالا وجود نداشته است، بعبارتی وقتی انحصار توزیع کالا در اختیار عده‌ای محدود قرار گیرد این امکان برای آنان وجود دارد که با دپوی محصولات خود در انبار و القای "کمبود کالا در بازار" تقاضا را بالا برده و قیمت‌ها را افزایش دهند.

عرصه دیجیتال فرصتی را فراهم کرده تا مشتریان بتوانند به طور مستقیم با تولیدکنندگان معامله کنند و در تعامل "مشتری و تولیدکننده" شاهد یک بازار واقعی باشیم که از ایجاد حباب‌های قیمتی جلوگیری شود.

شرکت سرمايه گذاري تامين اجتماعي (شستا) در دو سال گذشته عمده خرید‌ها و فروش‌های شرکت‌های تابعه خود را برای جلوگیری از "رانت" به بورس کالا سوق داده که همین امر عصبانیت بسیاری از جریان‌های انحصارطلب را به دنبال داشته است و سعی کرده‌اند با حاشیه‌سازی این اقدامات را زیر سوال ببرند.

فقط در یک مورد با فروش سیمان کارخانجات وابسته به شستا به صورت متمرکز و مستقیم در سامانه سیمانیاب، دست واسطه‌هایی که سالها از دلالی بین کارخانه و مصرف‌کننده سود می‌بردند قطع شده است.

سامانه سیمانیاب، گامی برای رفع انحصار در توزیع سیمان

طبق آخرین گزاش اعلام شده از سوی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا): تا پیش از راه اندازی سامانه سیمان‌یاب در هلدینگ سیمان تامین از زیرمجموعه‌های شستا کل فروش شرکت‌های سیمانی در اختیار ۵۰۰ مشتری و عاملیت فروش بود و عملاً ۷۰ درصد از حجم فروش در اختیار ۳۰ مشتری قرار می‌گرفت اما با استقرار سامانه سیمان یاب و آنلاین شدن فروش محصول سیمان، تعداد مشتریان به میزان چشم گیری افزایش و به عدد بیش از ۲۴۰۰۰ مشتری رسید.

سامانه سیمان‌یاب اگرچه ممکن است با موانع و ایراداتی همراه باشد اما در مجموع این امکان را فراهم می‌سازد تا انحصار توزیع سیمان در کشور از بین برود و سودجویی دلالان سیمان که در مقاطع مختلف سعی در برهم‌زدن بازار را دارند ناکام بماند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها