امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۸۸۷۸۵
زمان انتشار: ۱۳:۱۷     ۱۵ تير ۱۴۰۰
خشم و خاموشی؛
خاموشی‌‌‌های مکرر و کم‌سابقه‌‌‌ روزهای اخیر در سراسر کشور، نارضایتی‌‌‌های گسترده‌‌‌ای را در آستانه‌‌‌ آغاز به کار دولت جدید به وجود آورده است.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، خاموشی‌‌‌های مکرر و کم‌سابقه‌‌‌ روزهای اخیر در سراسر کشور، در کنار بی‌عملی دولت روحانی در موضوعاتی مثل تامین واکسن و افزایش چند صد درصدی قیمت کالاهای اساسی مردم، نارضایتی‌‌‌های گسترده‌‌‌ای را در آستانه‌‌‌ آغاز به کار دولت جدید به وجود آورده است که لاجرم عملکرد ماه‌‌‌های آغازین دولتمردان بعدی را تحت‌‌‌الشعاع قرار خواهد داد. 
 
به گزارش «وطن‌امروز»، طی هفته اخیر موج جدیدی از قطعی برق در استان‌‌‌های مختلف آغاز شده است. مسؤولان مربوط علت این خاموشی‌‌‌ها را افزایش مصرف به دلیل افزایش زودهنگام دمای هوا و کاهش تولید برق توسط نیروگاه‌های برقابی به تبع کاهش بارش‌‌‌ها عنوان کرده‌‌‌اند. بسیاری از کارشناسان کوتاهی‌‌‌ دولت‌‌‌های یازدهم و دوازدهم در بخش افزایش ظرفیت نیروگاه‌‌‌های تولید برق را علت اصلی تشدید این بحران دانسته‌‌‌اند، به‌‌‌ طوری که بر اساس برنامه ششم توسعه باید سالانه 5000 مگاوات ظرفیت جدید به شبکه برق اضافه می‌شد و عدد نهایی ظرفیت به 100 هزار مگاوات می‌رسید اما در عمل این اتفاق نیفتاد و امروز ظرفیت کلی چیزی حدود ۶۰ هزار مگاوات تخمین‌ زده می‌شود. با این‌‌‌حال رئیس‌جمهور از عملکرد دولتش در این زمینه دفاع می‌‌‌کند و افزایش 20 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق ظرف 8 سال را -که صراحتا برخلاف برنامه ششم توسعه است- افتخاری برای دولتش می‌‌‌داند. روحانی ۲۳ شهریورماه ۹۹ گفته بود: «علت اینکه مردم به ما اعتماد دارند این است که می‌بینند در شرایط تحریم در تابستان برق‌شان قطع نمی‌شود»!
 
* گذار از مدیریت بد به بی‌مدیریتی
دولت روحانی از روزهای آغازین تصدی مسؤولیت، با پیوند زدن همه امور کشور به مذاکرات، انتقادات زیادی را متوجه خود کرد. انتقادات از ایده پایه‌‌‌ای دولت مبنی بر تفاهم با کشورهای غربی بر سر مسائل چالشی و نحوه‌‌‌ پیشبرد مذاکرات و به نتیجه ‌‌‌رساندن آن شروع شد. در سال ابتدایی، از مسائلی نظیر مدیریت فاجعه‌‌بار در مساله سبد کالا، عملکرد خسارت‌بار وزارت شهرسازی عباس آخوندی در مسائلی همچون تعلل در ساخت مسکن و بروز حادثه‌‌‌ تصادف ۲ قطار مسافری در سمنان گرفته تا نقدهای اساسی بر سر توافق برجام که منتقدان از ابتدا هشدار می‌‌‌دادند ضمانتی برای اجرای کامل آن توسط طرف مقابل وجود ندارد، همه و همه نشان از بدعملی دولت تدبیر و امید در دوره‌‌‌ اول خود داشت. پس از سال 96 و شروع دوره دوم ریاست‌جمهوری روحانی اوضاع به نحوی دیگر رقم خورد و بدعملی‌‌‌ها از این نیز فراتر رفت. خروج ایالات متحده آمریکا از برجام نشان داد دولت مستقر هیچ ایده‌‌‌ جایگزینی به منظور اداره کشور بعد از شکست ایده‌‌‌ اولیه‌‌‌اش نداشته است. ناکارآمدی‌‌‌های دولت در مدیریت بخش‌‌‌های مختلف اقتصاد کشور منجر به به وجود آمدن و تشدید بحران‌‌‌های آتی در کشور شد. تولید نقدینگی بدون ضابطه، در 4 سال اخیر تورمی بی‌سابقه را به وجود آورد که قیمت کالاهای اساسی مردم را در برخی موارد چندین برابر افزایش داد. ارزش پول ملی به پایین‌‌‌ترین مقدار خود رسید و در این مدت تقریبا یک‌دهم شد. کشور در بسیاری از حوزه‌‌‌های علمی نظیر هسته‌‌‌ای، نانو و فضایی نه‌‌‌تنها رشدی را تجربه نکرد، بلکه بعضا پسرفت کرد. در ادامه، افزایش ۳ برابری قیمت بنزین را که یک‌‌‌شبه و بدون اطلاع قبلی صورت گرفت باید نقطه‌‌‌ عطفی در دومینوی ناکارآمدی‌‌‌های دولت دانست. 
 
سلسله‌‌‌ این اتفاقات، به بسیاری از مردم حسی القا کرد که غیر از بحث ناتوانی دولت در حل مشکلات، اساسا عزمی نیز برای برقراری ثبات و آرامش در کشور وجود ندارد. در آن زمان انتقادات به ‌‌‌جای اینکه به عملکرد اشتباه دولت در بخش‌‌‌های مختلف حکمرانی معطوف شود، بر بی‌‌‌عملی آن متمرکز شد. اینک هر چه به پایان دولت نزدیک‌‌‌تر می‌شویم حجم این بی‌عملی و بی‌‌‌توجهی به مسائل و مشکلات مردم بیشتر می‌‌‌شود. 
 
دولت در مدیریت مهم‌‌‌ترین مساله‌‌‌ یک سال و نیم اخیر کشور یعنی همه‌‌‌گیری کرونا نیز قصور بسیاری را از خود نشان داده است که به تبع آن شاهد به وجود آمدن 5 موج شیوع این بیماری بوده‌‌‌ایم. تاکنون 85 هزار نفر از هموطنان‌‌‌مان بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌‌‌اند. طی هفته‌‌‌های اخیر با شروع واکسیناسیون کرونا برگی دیگر از کتاب بی‌تدبیری‌‌‌های دولت تدبیر ورق خورد. سرعت پایین واکسیناسیون و عدم بهره‌‌‌گیری صحیح از واکسن‌‌‌های تولید داخل و عدم اطلاع‌‌‌رسانی صحیح از نوبت‌‌‌های دریافت واکسن باعث شد این روند با اختلال‌‌‌هایی همراه باشد. به طور مثال در روزهای گذشته اخبار بسیاری مبنی بر شکل‌‌‌گیری صف‌‌‌های طولانی دریافت واکسن که افراد مسن آن را تشکیل می‌‌‌دادند، دریافت شد. 
 
قطعی‌‌‌های سراسری برق نیز آخرین آورده‌‌‌ دولت برای مردم بوده است. با وجود اعلام جدول قطعی برق برای مناطق مختلف، گزارش‌‌‌های متعددی مبنی بر قطع برق خارج از ساعات اعلامی واصل شده است. کافی نبودن توانایی تولید برق در کشور و عدم مدیریت این برق تولیدی اصلی‌‌‌ترین عامل قطعی‌‌‌های اخیر است که در این زمینه نیز مقصر اول را باید دولت دانست. 
 
* میراث نامبارک برای دولت جدید
بی‌عملی دولت در چند سال اخیر و تشدید آن در هفته‌‌‌های پایانی طبیعتا نتیجه‌‌‌ای جز افزایش و انباشت نارضایتی و خشم مردم از شرایط موجود نخواهد داشت. این خشم عمومی در زمانی رقم می‌‌‌خورد که کمتر از یک ماه از عمر دولت فعلی باقی مانده ‌‌‌است و دولت آینده آماده‌‌‌ تحویل گرفتن دولت می‌‌‌شود، بنابراین دولت آینده‌‌‌ میراث‌‌‌دار بی‌عملی دولت فعلی در حوزه‌‌‌های مختلف و مهم‌‌‌تر از آن میراث‌‌‌دار نارضایتی گسترده‌‌‌ مردم از وضع موجود خواهد بود. امیدهای بسیاری به دولت آینده برای تغییر وضعیت فعلی وجود دارد اما باید دقت داشت که با انباشت نارضایتی مردم، دولت آینده کار خود را در میانه‌‌‌ یک بحران تعمیق‌یافته شروع خواهد کرد، بنابراین عملا بخش زیادی از توان دولت آتی در ماه‌‌‌های اولیه باید صرف پر کردن شکاف میان دولت و مردم و ترمیم دیوار فروریخته‌‌‌ اعتماد به قوه‌‌‌ مجریه شود. 
 
قالیباف: مردم از این همه بی‌برنامگی کلافه شده‌اند   
رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: قطعی مکرر برق در سراسر کشور و مختل شدن زندگی و کسب‌و‌کار مردم نیازمند تدبیر و مدیریت است؛ مردم از این همه بی‌برنامگی کلافه شده‌اند. به گزارش مهر، محمدباقر قالیباف در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: قطعی مکرر برق در سراسر کشور و مختل شدن زندگی و کسب‌وکار مردم نیازمند تدبیر و مدیریت است. وی تاکید کرد: اگر افزایش مصرف و مازاد تقاضا به هر دلیلی در کوتاه‌مدت جبران نمی‌شود، لااقل به برنامه اعلام‌شده خاموشی‌ها پایبند باشید تا مردم بتوانند مشکلات را تدبیر کنند. رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان مطلب خود آورده است: مردم از این همه بی‌برنامگی کلافه شده‌اند. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها