يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۸۸۰۰
زمان انتشار: ۲۲:۲۴     ۱۵ تير ۱۴۰۰
با نگاهی بر عملکرد شورای پنجم؛
علیرغم مشکلاتی که طی دوره فعلی در شهرداری تهران وجود داشت، یک اقدام بسیار مهم در این مجموعه صورت گرفت و آن ایجاد "سامانه شفافیت شهرداری" بود.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، شهرداری‌ها بدلیل وسعت اختیارات و تنوع فعالیت‌هایی که دارند همواره در معرض سوءاستفاده‌های مالی بوده و بنظر می‌رسد زمینه تخلفات اداری در این سازمان دست متخلفین را بیشتر از سایر سازمان‌ها و مراکز اداری باز گذاشته است.

دسترسی به منابع و اطلاعات گسترده در حوزه مدیریت شهری و انعقاد قراردادهای متنوع با بخش‌ خصوصی و دولتی پیچیدگی‌هایی در فرآیند اجرایی و اداری شهرداری‌ها بوجود می‌آورد که درصد خطا و امکان تخلف را افزایش می‌دهد به گونه‌ای که اینک شهرداری‌ها جزو مراکزِ دارای بیشترین تخلفات مالی و سوءاستفاده‌های رانتی به شمار می‌روند.

علیرغم مشکلاتی که طی دوره فعلی در شهرداری تهران وجود داشت، یک اقدام بسیار مهم در این مجموعه صورت گرفت و آن ایجاد "سامانه شفافیت شهرداری" بود که شرایطی را فراهم کرد تا اطلاعات مالی شهرداری بصورت شفاف در اختیار مردم قرار گیرد.

کارنامه شرافتمندانه بهاره آروین، الگویی برای شورای شهر ششم

اینک معاملات متوسط و کلان شهرداری، عملکرد بودجه، اطلاعات شهرسازی، اطلاعات مدیران و کارکنان شهرداری، اطلاعات شرکت‌ها و سازمان‌ها، اطلاعات روزبازارها وکیوسک‌ها، گزارشات مالی شهرداری، اسامی دریافت کنندگان طرح ترافیک خبرنگاری و... بصورت دقیق بر روی سامانه شفافیت تهران قرار می‌گیرد و در فواصل زمانی بروزرسانی می‌شود.

 سامانه شفافیت مثل هزاران ایده‌ی دیگر که در بخش‌های مختلف کشور ناکام مانده ممکن بود به یک اقدام نمایشی ختم شود و راه به جایی نبرد، از سوی دیگر سازمان‌هایی مثل شهرداری معمولا در برابر چنین اقداماتی که برای آنان محدودیت ایجاد می‌کند مقاومت به خرج می‌دهند با اینحال شاهدیم که سامانه شفافیت در شهرداری تهران اجرا شد و از سال 97 تاکنون اطلاعات مالی شهرداری به صورت ماهانه در خروجی سامانه قرار می‌گیرد؛ در این میان بی‌انصافی است اگر نقش کمیته هوشمندسازی شورای شهر و سرکار خانم بهاره آروین را نادیده بگیریم چراکه اگر ممارست و حساسیت خانم آروین نبود بدون شک سامانه شفافیت نیز به این شکل ادامه پیدا نمی‌کرد.

کارنامه شرافتمندانه بهاره آروین، الگویی برای شورای شهر ششم

زمانی که شهرداری تهران اطلاعات ساختمان‌های غیرایمن شهر را از دسترسی عمومی خارج کرد، بهاره آروین بود که به صراحت با این اقدام مخالفت کرد و شخص شهردار را در خصوص این اقدامِ غیرقانونی مورد خطاب قرار داد.

یکی از مشکلات مالی شهرداری به نحوه پرداخت دیون بازمی‌گردد، عدم ردیابی بدهی شرایطی را بوجود می‌آورد که بررسی دقیق میزان بودجه تخصیص داده‌شده به پروژه‌ها امکان‌پذیر نباشد و گزارشات دخل و خرج مالی اگرچه به صورت کلی باهم سازگار است اما از لحاظ نحوه هزینه‌کرد دچار ابهام می‌باشد. بهاره آروین برای حل این مسئله با جدیت تمام پیگیر "سامانه مدیریت بدهی" شد تا به این طریق مشخص شود که چقدر از هزینه‌ها مربوط به عملکرد ردیف بودجه همان سال و چقدر مربوط به دیون سال‌های گذشته بوده است و علاوه بر این بتوان مسیر دیون را ردیابی کرد.

کارنامه شرافتمندانه بهاره آروین، الگویی برای شورای شهر ششم

با پیگیری‌های بهاره آروین منطقه 9 تهران به صورت پایلوت مجری ثبت اطلاعات مالی شد که با موفقیت 90درصدی در ثبت مبالغ هزینه‌ای همراه بود، بر همین مبنا از سایر مناطق شهرداری نیز خواسته شد تا با ثبت اطلاعات مالی در سامانه به ردیابی دیون کمک کنند اما شهرداری با صدور نامه‌ای از این اقدام پا پس کشید؛ بعد از این ماجرا بود که بهاره آروین ضمن انتقاد از عدم همکاری شهرداری با شورای شهر عنوان کرد: «متأسفانه این اتفاقی است که به‌کرّات در شهرداری رخ می‌دهد؛ توافقاتی حاصل می‌شود، صورت‌جلسه می‌شود و حتی تا مرحله‌ای پیش می‌رود اما به یکباره عقبگرد رخ می‌دهد».

بهاره آروین با اقدامات و مصوبات نمایشی در شورای شهر مخالف بود و مخالفتش را صراحتا بیان می‌کرد؛ آروین با تمدید طرح «الزام شهرداری تهران به تهیه و ارائه لایحه نظام‌نامه و برنامه عملیاتی مسئولیت‌پذیری اجتماعی» مخالف بود، وی معتقد بود طرحی که بعد از 5 سال حتی یک بند از آن اجرا نشده است و گزارشی از عملکرد آن در دسترس نیست چرا باید تمدید شود.

شاید این تصور وجود داشته باشد که انتشار اطلاعات مالی شهرداری با میل مدیران این مجموعه صورت می‌گیرد اما واقعیت این است که مدیران شهرداری تهران در بسیاری از موارد با شفافیت مخالف بوده‌اند اما پافشاری اعضای شورای شهر و در راس آن بهاره آروین باعث تثبیت رویه شفاف‌سازی در شهرداری شد.

کارنامه شرافتمندانه بهاره آروین، الگویی برای شورای شهر ششم

به طور مثال در حاشیه جلسه روز 13 تیرماه 1400 و در پی مخالفت مدیران شهرداری از بارگذاری اطلاعات بر روی سامانه شفافیت، خانم آروین بر ادامه شفاف‌سازی و انتشار عمومی اطلاعات مالی شهرداری اصرار کرد و بیان داشت: «متاسفانه اخیرا برخی در شهرداری تهران شبهه کرده‌اند که ضرورتی ندارد این اطلاعات روی شفاف بنشیند، استدلالشان هم این است که قانون گفته به شورای شهر گزارش داده شود نه به مردم. حتی برخی خواستار آن شده‌اند که گزارش‌های قبلی نیز از روی شفاف برداشته شود». وی در همین رابطه ادامه داد: «اینکه قانون گفته گزارش درآمد و هزینه شهرداری باید ماهانه به شورا بیاید به این دلیل است که مردم هم از آن مطلع شوند.چه اشکالی دارد این فایل‌های پی‌دی اف که در صحن ارائه می‌شود با جزئیات بیشتر و به‌صورت داشبورد از سامانه‌ها روی وبسایت شفاف هم فراخوانی شود؟ درخواستم این است که در صحن تصریحی شود بر اینکه از نظر شورای پنجم ارائه گزارش درآمد و هزینه شهرداری در صحن یعنی ارائه آن روی وبسایت شفاف و بنابراین گزارش‌های مربوط به سال ۱۴۰۰ نیر روی وبسایت منتشر شود».

بهاره آروین اجازه نداد بخش‌های سازمانی در تاریکیِ حاصل از عدم شفافیت، تقصیرات خود را به گردن مردم بیاندازند؛ وی دیماه سال گذشته در شرایطی که هوای تهران در اوج آلودگی قرار داشت و وزیر نفت "مردم" را مقصر سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها معرفی می‌کرد، بهاره آروین در برابر این اظهارات ایستاد و بیان داشت: «مردم که باید قضاوت‌گر عملکرد حاکمان و دولتمردان در مدیریت شهری باشند می‌شوند متهم ردیف اول؛ هیچ‌کس نمی‌گوید مصرف‌کنندگان اصلی و بزرگ گاز و برق در کشور صنایع هستند و فیش برق و گاز ساختمان‌های عریض و طویل دولتی چندین برابر فیش‌های خانگی شهروندان است. در تاریکی و تیرگی حاصل از عدم شفافیت، دولت از زیر بار مسئولیت‌های مسلّمش شانه خالی می‌کند و بار حل مسایل به دوش مردم گذاشته می‌شود».

کارنامه شرافتمندانه بهاره آروین، الگویی برای شورای شهر ششم

موضوع دیگری که بهاره آروین با ریزبینی و حساسیت مورد پیگیری قرار داد، عدم انعکاس 85درصدی درآمد و هزینه شرکت برج میلاد بود؛ آروین در این خصوص با خطاب قرار دادن شهردار تهران عنوان کرد: «شرکت برج میلاد به بهانه اینکه با ثبت ۸۵ درصد از درآمد و هزینه در حساب‌های خود، باید بیمه و مالیات قابل توجهی بپردازد، از ثبت اطلاعات مالی در دفاتر خود خودداری می‌کند، به همین دلیل این اعداد و ارقام اگرچه هرساله محقق و هزینه می‌شود اما نه در ترازنامه شهرداری و نه در ترازنامه شرکت نامبرده دیده نمی‌شود و این مصداق عینی پنهان‌کاری است».

کارنامه شرافتمندانه بهاره آروین، الگویی برای شورای شهر ششم

هوشمندسازی صدور پروانه از سوی شهرداری طرح دیگری بود که بهاره آروین برای اجرای آن تلاش فراوانی کرد اما در سیستم بروکراتیک شهرداری تهران چندان به نتیجه‌ی دلخواه دست نیافت؛ آروین معتقد بود برای تسریع فرآیند مجوزدهی می‌بایست سامانه‌ی هوشمند ایجاد کرد تا به این شکل مراجعین برای یک دستور نقشه ساده مجبور نباشند ماه‌های طولانی در پله‌های شهرداری پایین و بالا بروند.

بهاره آروین همچنین هفته گذشته در سیصدوششمین جلسه علنی شورای شهر تهران با یک فوریت لایحه مجوز فروش و تصویب معامله ملک پلاک ثبتی ۱۳۱۲ و ۱۳۱۳.۳ به فدراسیون فوتبال مخالفت کرد، دلیل مخالفت وی این بود که چرا شورای شهر که بسیاری از مصوباتش هنوز اجرا نشده است باید در روزهای پایانی کار خود لایحه‌ای جدید آنهم بدون رعایت تشریفات به تصویب برساند. ایراد دیگری که بهاره آروین مطرح کرد این بود که شهرداری بجای اینکه پروژه‌های نیمه‌تمام خود را تکمیل کند قصد دارد اقداماتی انجام دهد که مجموعه شهرداری تا 4 سال آینده تحت تاثیر تبعات مالی آن قرار می‌گیرد.

شفافیت مالی این امکان را فراهم می‌سازد که کارشناسان، دانشجویان و پژوهشگران در جریان جزئیات و نحوه مدیریت شهر قرار گیرند و به این طریق ایرادات موجود در فرآیندهای اجرایی اصلاح گردد، از سوی دیگر وقتی مدیران شهری بدانند که عملکرد آنان به شکل دقیق توسط مردم کنترل می‌شود با حساسیت و دقت بیشتری عمل خواهند کرد لذا شفافیت صرفا یک امر نمایشی نیست بلکه به طور چشمگیری در اصلاح عملکرد یک مجموعه همچون شهرداری موثر واقع می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها