کد خبر: ۴۸۸۹۷۷
زمان انتشار: ۱۳:۵۸     ۱۹ تير ۱۴۰۰
دلشاد اظهار اینکه ۳۰ میلیون نفر از ایرانیان بالغ، مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند گفت: تعداد افراد چاق در سال ۱۳۵۹ فقط ۲ میلیون نفر بود، اما این تعداد در سال ۱۳۹۴ به ۱۱ میلیون نفر افزایش پیدا کرد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از خبرگزاری دانشجو حسین دلشاد فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دبیر چهارمین کنگره بین المللی جراحی‌های چاقی و متابولیک با برنامه «گفتگوی علمی» درمورد شیوه‌های غیرعلمی درمان چاقی گفتگو کرد.

دلشاد با بیان اینکه معیار تشخیص چاقی افراد BMI است گفت: چاقی معمولاً به انباشتگی و تجمع بیش از حد چربی در بدن اطلاق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مقدار چربی بدن در آقایان بین ۱۲ تا ۱۸ درصد است و در خانم‌ها نیز مقدار چربی به طور طبیعی ۲۰ تا ۳۰ درصد وزن بدن را تشکیل می‌دهد گفت: اگر این مقدار در بدن آقایان به بیشتر از ۲۲ درصد و در بدن خانم‌ها نیز به بیشتر از ۳۲ درصد برسد یعنی فرد دچار چاقی است.

* BMI؛ متداول‌ترین روش اندازه گیری چاقی
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: از آنجایی که اندازه گیری دقیق چاقی بدن تقریباً کار غیرممکنی است بنابراین معمولاً از روش‌های غیرمستقیم استفاده می‌شود که متداول‌ترین روش غیرمستقیم هم اندازه گیری نمایه توده بدن (BMI) است.

دلشاد عوامل ژنتیکی را از مهم‌ترین عوامل چاقی دانست و افزود: مجموعه‌ای از عوامل محیطی، فرهنگی، رفتاری، اقتصادی اجتماعی و عوامل روانی و متابولیک در چاقی افراد نقش دارند، اما هیچ یک از این عوامل به تنهایی باعث چاقی نمی‌شوند و بلکه تجمیع چندین عامل منجر به چاقی افراد خواهندشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه مصرف بیش از حد مواد قندی و مصرف مداوم فست فود‌ها باعث افزایش انرژی دریافتی و نهایتاً چاقی می‌شود افزود: برخی دارو‌ها نیز ممکن است باعث چاقی شوند.

*۳۰ میلیون ایرانی اضافه وزن دارند
دلشاد با اظهار اینکه ۳۰ میلیون نفر از ایرانیان بالغ، مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند گفت: تعداد افراد چاق در سال ۱۳۵۹ فقط ۲ میلیون نفر بود، اما این تعداد در سال ۱۳۹۴ به ۱۱ میلیون نفر افزایش پیدا کرد.

وی شیوع انواع سرطان‌ها را از جمله عوارض چاقی برشمرد و گفت: امکان ابتلای افراد چاق به ویژه آقایان به سرطان روده بزرگ و سرطان پروستات و همچنین خانم به سرطان پستان بالاتر است.

*پنج روش علمی برای درمان چاقی
دلشاد با اشاره به پنج استراتژی علمی برای درمان چاقی اظهارکرد: اولین قدم، رعایت رژیم غذایی سالم و دومین قدم هم فعالیت فیزیکی مناسب است. شیوه علمی سوم برای درمان چاقی، «رفتار درمانی» برای افرادی است که دچار اختلال روانی پرخوری و کم تحرکی هستند.

وی افزود: اگر فرد چاق با این سه شیوه به وزن متعادل نرسد باید به شکل محدود «دارو درمانی» شود و نهایتاً نیاز به عمل جراحی چاقی پیدا خواهدکرد.

دلشاد با تصریح بر اینکه بیشتر شیوه‌های فعلی درمان چاقی، علمی و مورد تأیید جامعه پزشکی نیستند گفت: برخی، ادرارآور‌ها و مصرف ملین‌ها و استفاده از هورمون‌های تیروئید را تجویز می‌کنند که یک روش غیرعلمی است. همچنین روش‌هایی مانند ماساژدرمانی، کمربند لاغری، گوشواره لاغری و طب سوزنی و کرم و ژل‌ها نیز از دیگر روش‌های غیرعلمی هستند که متاسفانه در جامعه شیوع پیدا کردند.

*دارو‌های ضد اشتها مورد تأیید جوامع علمی نیستند
وی با بیان اینکه هیچ یک از دارو‌های ضد اشتها در ایران که مورد تجویز قرار می‌گیرند مبنای علمی ندارند و مورد تأیید جوامع علمی نیستند عنوان کرد: تنها دارویی که در دنیا مورد تأیید است و باعث کاهش اشتهای افراد چاق می‌شود دارویی به نام «بِلویک» است که ما در ایران چنین دارویی نداریم.

دلشاد ۹۵ درصد علت چاقی‌ها را ناشی از پرخوری و عدم تحرک دانست و تأکیدکرد: افراد مصرف غذا‌های پرکالری و حاوی مواد قندی و چربی زیاد و میزان استرس‌ها را به حدأقل رسانده و از مواد کم کالری به ویژه سبزیجات و میوه‌ها استفاده بیشتری کنند و خواب مناسبی داشته باشند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها