أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۹۲۴۱
زمان انتشار: ۱۴:۵۴     ۲۲ تير ۱۴۰۰
بررسی آماری یک ادعا:
این جمله روحانی در سال 92 که "با خزانه خالی مواجه هستیم" را همه شنیده‌اند، حال گذشته از تبعاتی که بدنبال داشته، می‌خواهیم کم‌وکیف آن‌را بررسی کنیم.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، حسن روحانی از اولین روزهای حضورش در دولت تمام توان دستگاه‌ اجرایی و تبلیغاتی کشور را برای ترسیم این سناریو متمرکز کرد که وضعیت کشور را فاجعه‌بار نشان دهد؛ هدف دولت این بود که شرایط روانی جامعه را برای شروع مذاکرات و عقب‌نشینی سیاسی در عرصه بین‌الملل مهیا کند.

اینکه یک کشور قبل از شروع مذاکره با سایر کشورها، اوضاع داخلی خود را نابسامان جلوه دهد با هیچ منطقی سازگار نیست، درواقع کشوری که خودش را ضعیف جلوه می‌دهد بدنبال امتیاز گرفتن و احقاق حقوق ملت خود نیست بلکه می‌خواهد با اظهار عجز، شرایطی را ایجاد کند که سایر کشورها نسبت به او احساس ترحم کنند و از روی دلسوزی او را مورد تفقد قرار دهند، دقیقا اتفاقی که در مذاکرات برجام شاهد آن بودیم.

این جمله روحانی که "با خزانه خالی مواجه هستیم" را همه شنیده‌اند و شاید مهم‌ترین عامل تشدید تحریم‌ها در سالهای گذشته و ویران شدن اقتصاد ایران نیز از همین جمله جناب روحانی آغاز شد اما گذشته از تبعاتی که بدنبال داشته است می‌خواهیم راست‌ودروغش را بررسی کنیم.

روحانی دولت قبل از خود را "بدهکارترین دولت" معرفی کرد، استدلال روحانی این بود که دولت نهم و دهم 74 هزار میلیارد تومان به سیستم بانکی کشور بدهکار است (بگذریم که این مبلغ 61 هزار میلیارد تومان بوده است).

روحانی همچنین در گزارش 100روزه خود در تاریخ 6 آذرماه 1392 اعلام کرد که دولت قبل، 60 هزار میلیارد تومان به صندوق تامین اجتماعی و بانشستگی بدهکار است.

خزانه‌ای که روحانی تحویل گرفت و خزانه‌ای که تحویل خواهد داد

اما ببینیم این ارقام در پایان دولت روحانی به چه صورت است، اگر بدهی دولت به سیستم بانکی و صندوق تامین اجتماعی نشان‌دهنده خالی بودن خزانه کشور است باید دید دولت روحانی با خزانه کشور چه کرده است و اگر دولت نهم و دهم بدهکارترین دولت تاریخ بوده‌ است باید دید اینک در چه نقطه‌ای از تاریخ قرار داریم.

افزایش 716 درصدی بدهی دولت به سیستم بانکی

بدهی دولت به سیستم بانکی طبق آخرین گزارش منتشرشده در ماه‌های اخیر به بیش از 530 هزار میلیارد تومان رسیده است، بعبارتی روحانی میزان بدهی دولت به بانک‌ها را 716 درصد افزایش داده است و به زبانی ساده‌تر میزان بدهی دولت به سیستم بانکی در پایان دوره ریاست‌جمهوری روحانی بیش از 7 برابر دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد است. (اگر آمار صحیح بدهی در پایان دولت دهم یعنی 61 هزار میلیارد تومان را مبنا قرار دهیم، میزان افزایش بدهی دولت به بانک‌ها در دولت روحانی با رشد 868 درصدی خواهد بود)

افزایش 600درصدی بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی

و اما میزان بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی نیز (طبق آخرین آماری که از اسفندماه سال گذشته در دست است) به 360 میلیارد تومان رسیده و براساس آنچه رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام کرده به طور متوسط ماهانه ۳۵۰۰ میلیارد تومان بابت عدم پرداخت سهم کارفرمایی دولت به این بدهی افزوده می‌شود؛ حال بدون در نظر گرفتن میزان افزایش بدهی دولت در 4 ماهه 1400 می‌توان دریافت که بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی طی دوره ریاست‌جمهوری روحانی در کمترین حالت ممکن 600 درصد نسبت به سال 1392 افزایش یافته است.

این آمار و ارقام صرفا مربوط به بدهی دولت به سیستم بانکی و صندوق تامین اجتماعی است، وضعیت بدهی دولت به پیمانکاران، شرکت‌های خصوصی، شهرداری‌ها، سپاه و... نیز عموما به همین صورت است؛ حال باید دید دولت روحانی با چه رویی می‌خواهد خزانه کشور را به دولت بعدی تحویل دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها