يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۹۲۵۸
زمان انتشار: ۰۹:۰۲     ۲۳ تير ۱۴۰۰
مسئول بسیج کارگران و کارخانجات کشور گفت: با اقداماتی که بسیج کارخانجات در سال گذشته انجام داد، از تعطیلی ۶۴۰ کارخانه در کشور جلوگیری شد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، علی حسین رعیتی‌فرد در مورد مهم‌ترین مشکلاتی که کارخانجات و بنگاه‌های تولیدی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت: مهم‌ترین مشکل از نظر ما تأمین سرمایه در گردش برای کارخانه‌ها است که آن هم عمدتاً به این علت ایجاد شده است با توجه به افزایش بی‌رویه نرخ ارز نیاز به منابع مالی برای تأمین مواد اولیه در همان مقدار سابق با ریال بیشتری فراهم می‌شود که کارخانه‌ها معمولاً نمی‌توانند این افزایش هزینه را جبران کنند.

وی افزود: بسیج کارخانجات با کارهای تسهیل‌گری و ارتباطاتی که دارد به قول خودمان با ریش‌سفیدی مشکلات و موانع تولید را حل می‌کند و جریان تولید در کارخانه‌ها متوقف نمی‌شود.

به گفته مسئول بسیج کارگران و کارخانجات کشور، عمده کارخانه‌هایی که در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند با توجه به اینکه در همه شهرک‌های صنعتی بسیج کارگری هم وجود دارد مشکلات این بنگاه‌ها توسط بسیج و با استفاده از ظرفیت و توانمندی‌های دستگاه‌های اجرایی مرتبط حل می‌شود.

* رفع مشکل کارخانه‌ها با تسهیل‌گری

رعیتی‌فرد مهم‌ترین مشکلات کارخانه‌های تولیدی را تأمین سرمایه در گردش برای تهیه مواد اولیه، استمهال وام‌های بانکی و حل مشکلات کارخانه‌ها با دستگاه‌های خدمت‌رسان مانند شرکت گاز، اداره برق یا سازمان آب و سازمان تأمین اجتماعی و سازمان مالیاتی است که عمده این مشکلات با کارهای تسهیل‌گری و ریش‌سفیدی و با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های همکار قابل حل است. برخی از این مشکلات نیز در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید قابلیت حل شدن دارد که ما هم به عنوان بسیج کارگران و کارخانجات عضو آن ستاد هستیم و با کمک شرکایی اجتماعی شامل کارفرمایان، تشکل‌های کارگری و دستگاه‌های اجرایی بسیاری از مشکلات را حل می‌کنیم و نمی‌گذاریم جریان تولید در بنگاه‌های تولیدی متوقف شود.

وی افزود: برخی از مشکلات کارخانه‌ها با دستگاه‌های خدمت‌رسان مانند اداره برق یا شرکت گاز یا سازمان آب است که در بسیج کارگری رأساً به تسهیل‌گری می‌پردازیم و از همکاری سازمانی استفاده می‌کنیم و معمولاً بدهی این کارخانه‌ها تقسیط می‌کنیم که هم طلب این دستگاه‌های خدمت‌رسان وصول شود و هم جریان تولید در کارخانه متوقف نشود در واقع با تسهیل‌گری و ریش‌سفیدی و تقسیط کردنی بدهی این مشکل را حل می‌کنیم.

مسئول بسیج کارگران و کارخانجات کشور اظهار داشت: ما تاکنون ۶۰ مصداق از مشکلات و موانع را شناسایی کرده‌ایم و در جهت رفع آنها گام برمی‌داریم که عمده این مشکلات تأمین سرمایه در گردش و مسائل مالی است که برای تهیه مواد اولیه استفاده می‌شود. همچنین کمک به تقسیط هزینه‌های آب، برق و گاز انجام می‌دهیم و برخی از مشکلات نیز ناشی از اختلافی است که بین شرکای یک کارخانه پیش می‌آید و مسائل به دادگاه کشیده می‌شود و ما در بسیج کارگری و کارخانجات این مشکلات را حل می‌کنیم.

* جلوگیری از تعطیلی ۶۴۰ کارخانه

رعیتی‌فرد گفت: سال گذشته حدود ۶۴۰ کارخانه دارای مشکل بودند که با کمک بسیج کارگری و کارخانجات حل شد و جلوی توقف تولید در این کارخانه‌ها گرفته شد و ما اجازه ندادیم هیچ کارخانه‌ای متوقف شود. در واقع به تثبیت شغل کمک کردیم و ما رأساً‌ نمی‌توانیم شغل جدید ایجاد کنیم. البته وقتی یک کارخانه به تولید ادامه دهد و موانع آن رفع شود در مرحله بعدی توسعه پیدا می‌کند و ظرفیت اشتغال جدید هم ایجاد می‌شود.

وی عنوان کرد: در سال گذشته با رفع موانع در کارخانه‌ها به تثبیت ۵۰ هزار و ۷۲۶ شغل کمک کردیم و حتی سازمان بسیج سازندگی هم این مسئله را رصد کرده و مورد راستی‌آزمایی قرار داده است و کمک ما فقط تسهیل‌گری و رفع موانع بوده و به هیچ‌وجه کمک مالی نکرده‌ایم. 

مسئول بسیج کارگران و کارخانجات کشور در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین مشکل تولید ما چیست، گفت: مهم‌ترین مشکل سرمایه در گردش است چون تفاوت نرخ ارز وقتی اتفاق می‌افتد یک واحد تولیدی برای تهیه مواد اولیه خود نیاز به نقدینگی بیشتری دارد. مثلاً کارخانه‌ای که قبلاً برای مواد اولیه ۳۰۰ میلیون تومان نیاز داشت به یکباره این رقم به یک میلیارد  تومان می‌رسد که نمی‌تواند آن را تأمین کند.

رعیتی‌فرد خاطرنشان کرد: امسال هم طرح رفع موانع تولید و جلوگیری از توقف جریان تولید در کارخانه‌ها را با شدت و قوت ادامه می‌دهیم؛ چون امسال سال پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید است، از ظرفیت قانونی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استفاده می‌کنیم و تعداد کارخانه‌های بیشتری را رصد می‌کنیم.

وی افزود: کارخانه‌هایی که در شهرک صنعتی هستند از طریق حوزه بسیج مشکلات آنها رفع می‌شود و بعضی از کارخانه‌ها نیز به بسیج مراجعه می‌کنند و مشکلات آنها با تسهیل‌گری حل می‌شود.

* می‌خواهند پلی‌اکریل را بر خلاف گزارش سازمان بازرسی به هیات مدیره غیرمنتخب تحویل دهند

مسئول بسیج کارگران و کارخانجات کشور در مورد اینکه آیا همه کارخانه‌ها در مقیاس کوچک بودند، گفت: کارخانه‌هایی که دارای مشکل بودند در همه مقیاس‌ها هستند از جمله شرکت پلی‌اکریل که بخشی از مشکلات آنها را حل کردیم اما متأسفانه هم‌اکنون هیأت حمایت از صنایع برخلاف گزارش سازمان بازرسی تسلیم خواسته هیأت مدیره شده و می‌خواهند کارخانه را تحویل هیأت‌ مدیره‌ای بدهند که این هیأت مدیره منتخب همه سهامداران نیست و سازمان بازرسی هم بر انتخاب آنها اشکال گرفته است.

رعیتی‌فرد گفت: امسال پیش‌بینی می‌کنیم رفع موانع از تولید در کارخانجات با ضریب ۱.۲ برابر بیشتر شود و در نظر داریم، حداقل مشکل ۸۰۰ کارخانه را حل کنیم و باعث تثبیت اشتغال ۷۵ هزار نفر در این کارخانه‌ها بشویم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها