يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۹۳۰۲
زمان انتشار: ۱۲:۰۸     ۲۳ تير ۱۴۰۰
بازخواني سناريوي كوي دانشگاه تهران؛
در این یادداشت سیر مراحل شکل‌گیری حوادث تیر سال 1378 به‌صورت اجمالی تبیین شده است.

سرویس سیاسی پایگاه 598-دکتر سید جواد هاشمی فشارکی، مؤلف کتاب مدیریت بحران و مدیریت شهری/ پس از سرنگونی نظام وابسته ستم‌شاهی و استقرار نظام مستقل و مقدس جمهوری اسلامی ایران، دشمنی‌های استکبار با ملت مسلمان علنی و گسترش‌یافته است. از 22 بهمن 1357 همواره موردتهاجم و تحریم نظام سلطه جهانی و کشورهای مستکبر سلطه‌گر بوده و یکی از شدیدترین و پیچیده‌ترین آن در فتنه  18 تیر 1378 بروز و ظهور یافت. فرایند شکل‌گیری و تشدید و خاموش شدن آن به‌طور اجمالی بدین قرار بوده است:

  • در انتخابات دوم خرداد 1376 محمد خاتمی روی کار می‌آید و شعار توسعه سیاسی مقدم بر توسعه زیرساخت‌های کشور (نیازهای ضروری کشور) را سر می‌دهد!
  • مطبوعات زنجیری با شعار فریبنده آزادی مطبوعات، از سال 76 جولانگاه همه جور مطالب حتی علیه منافع ملی به‌عنوان لشکر قلم بدست پیاده‌نظام دشمن وارد عمل می‌شوند.
  • مجلس پنجم بر اساس وظایف قانونی خود طرح اصلاح قانون مطبوعات را مطرح و به شور نمایندگان مجلس می‌گذارد.
  • وزیر ارشاد وقت به‌عنوان موضع رسمی دولت موسوم اصلاحات با طرح مجلس به بهانه تحدید آزادی مطبوعات به‌صورت تحریک‌آمیز مخالفت می‌کند.
  • مطبوعات زنجیره‌ای با به راه انداختن جنجال و شانتاژ، سعی در وادار کردن مجلس به عقب‌نشینی از تصمیم خود مبنی بر اصلاح قانون مطبوعات بدان می‌تازند.
  • روزنامه تندروی «سلام» در اقدامی غیرقانونی در تاریخ 15 تیر 1378 دست به انتشار خبری کاملاً سری و محرمانه زد (و اتهام ارتباط طرح با سعید امامی (اسلامی) میزند).
  • این اقدام تحریک‌آمیز بر شدت التهابات و هیجانات سیاسی در کشور افزود.
  • وزارت اطلاعات شکایتی را علیه روزنامه سلام تنظیم و آن را تسلیم قوه قضاییه می‌کند، تا قوه قضاییه عاملان این اقدام غیرقانونی را مورد پیگرد و مجازات قرار دهد.
  • دادگاه ویژه «روحانیت» نیز در پی این شکایت، روزنامه سلام را به جرم انتشار اسناد طبقه‌بندی‌شده توقیف می‌کند.
  • دفتر تحکیم وحدت» 16 تیر 1378 یک تجمع اعتراض‌آمیز غیرقانونی را در دانشگاه تهران برگزار می‌کند.
  • سپس دانشجویان خوابگاه ساعت 11 شب حدود 300 نفر با شعار و سروصدا از کوی دانشگاه خارج‌شده و تا صبح جمعه اقدام به راهپیمایی غیرقانونی می‌کنند.
  • در روز جمعه هجدهم تیر، کوی دانشگاه تهران و خیابان‌های اطراف در وضعیتی کاملاً بحرانی به سرمی برد.
  • ۱۸ تیر دانشجویان در خوابگاه کوی دانشگاه به صحنه درگیری‌های خشونت‌بار تبدیل‌شده ونیز برخی اقدامات نامناسب نیز از سوی نیروهای امنیتی صورت می‌گیرد.
  • از 18 تا 22 تیر خیابان‌ها به صحنه جنگ شهری مبدل شده و تخریب اموال مردم، هتاکی به مقدسات، آتش زدن اتوبوس‌ها، مغازه‌ها، بانک‌ها، تخریب ساختمان‌های دولتی و خصوصی و نیز ضرب مشتم مردم کوچه و خیابان .... از سوی اغتشاش‌گران صورت می‌گیرد.
  • ستاد فرماندهی آشوب‌ها (که یک سران نیز در برخی افراد دوم خردادی دولتی قرار داشت)، فرمان حمله به مراکز حیاتی برای یکسره کردن کار نظام را صادر می‌کند.
  • مردم صحنه‌های آشوب‌ها را در صداوسیما دیده و با شنیدن کشیده شدن آشوب‌ها به سمت مراکز حیاتی بجوش و خروش درامدند.
  • روز 23 تیر 78 (همانند حماسه 9 دی 88) نوبت به قدرت‌نمایی ملت بزرگ ایران در حمایت از نظام و انقلابشان فرا می‌رسد و با راهپیمایی گسترده‌ای صورت می‌گیرد.
  • با روشنگری‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و حضور حماسی ملت بصیر ایران فتنه را خنثی‌شده و بساط آشوب و فتنه انگیزان را به شکست بزرگی مبدل می‌سازند و دشمنان با تمام خساراتی که به کشور زده بودند ناکام می‌مانند.
  • آثار و پیامدهای مثبت و منفی فتنه و حضور حماسی ملت تا سال‌ها باقی می‌ماند و به‌عنوان برگی از صحنه‌های تلخ و شیرین تاریخ ایران ثبت می‌شود.

 

سخن پایانی

حادثه مذکور؛ تاریخ ملت ایران را مجدداً زنده کرد که این مرز و بوم هیچ‌گاه برای مقابله با فتنه‌های براندازی نظام و ارزش‌های دینی بی‌تفاوت نبوده و بپا خواهند خواست.

فتنه و آشوب‌های تیر 78 نشان داد که دشمنان از هر فرصتی برای صدمه زدن به کشور و انقلاب بهره‌برداری خواهند کرد. لذا باید باور داشت که دشمن همواره درصدد یافتن ضعف‌ها و غفلت‌ها برای ضربه زدن به‌نظام و ایجاد ناامنی در کشور بوده و خواهد بود.

حوادث فتنه 78 برای دشمنان تجربه شد، که طرح‌های خود را اصلاح و به‌روز کرده و برای آینده برنامه‌ریزی کرده؛ چنانچه در سال‌های 1388 و 1396 و 1398 دنبال کردند و قطعاً در آینده با شکل نوین آن مواجه خواهیم شد.

بررسی وضعیت فتنه‌های سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۸۸ و... مبین آنست که هر دو را یک جریان منحرف داخلی و با حمایت دشمنان خارجی هدایت و رهبری می‌کردند و خسارات سنگینی را به کشور و ملت بزرگ ایران وارد کردند.

حوادث گذشته نشان داد که آگاهی و بصیرت نقش بسزایی در تشخیص حق و باطل ایفا می‌کند و تجلی بصیرت ملت در مواجه با مکر دشمنان سبب شکست سنگین آنان شده است

پایبندی به ارزش‌های اسلامی و وفاداری به اهداف خون‌های پاکی که نثار انقلاب، استقلال و امنیت کشور شده است، ایثار و فداکاری و نیز امید به آینده‌ای بهتر در گام دوم انقلاب و پیشرفت همه‌جانبه، ساخت تمدن نوین اسلامی و نیز زمینه‌سازی ظهور مهدوی (عج)؛ اهداف پیش روی ملت ایران می‌باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها