أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۸۹۳۶۳
زمان انتشار: ۱۲:۵۳     ۲۶ تير ۱۴۰۰
حسن روحانی در حالی در هشت سال گذشته مدعی پیروی از شعار اعتدال‌گرایی بود و خود را مخالف افراط و تندروی می‌خواند که بیشترین حملات را به منتقدان و مخالفان خود داشت.

به گزارش پایگاه 598، حسن روحانی منتقدان خود را تندرو و افراطی می‌خواند در حالی که پس از انتخابات سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ با سخنان تحریک‌کننده به تعریض علیه رقبای خود و مردمی که به آنان رأی داده بودند می‌پرداخت.

این در حالی است که سید ابراهیم رئیسی پس از پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ در مصاحبه مطبوعاتی و سایر جلساتی که داشته، کاملاً بر هم‌افزایی ملت تمرکز کرده و تاکنون هیچ‌گونه کنایه و تعریضی به جریان رقیب و مردمی که به او رأی ندادند، نزده است.

برای فهم بهتر تفاوت آداب و منش اعتدالی رئیسی با رفتار افراطی حسن روحانی، کافی است نگاهی به سخنان روحانی پس از پیروزی در انتخابات سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ بیندازیم.

سخنان روحانی پس از پیروزی در انتخابات سال ۱۳۹۲

متهم کردن رقبا به افراط و خودمحوری
اعتدال همان مشی و شیوه‌ای است که چه در زمینه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از تندروی افراط‌گرایی و شعارزدگی، خودمحوری و خودشیفتگی دوری کنیم.

 عقلانیت و اعتدال مبتنی بر خرد جمعی و مشورت است. خرد جمعی در برآورد هزینه‌ها و طی کردن مسیر قانونی است.

متهم کردن حامیان جریان رقیب به استخدام‌های اتوبوسی
 اولین قفل باز شد. اولین مسئله سرمایه اجتماعی بود که بحمدالله با حضور مردم محقق شد و ارتقا پیدا کرد چون یکی از مهم‌ترین سرمایه‌ها محسوب می‌شود.

دولت یازدهم با کلید و نه با داس در این انتخابات با رأی مردم پیروز شد.

دولت آینده کارآمدی و شایسته سالاری را مبنای کار خود قرار خواهد داد و در این رابطه از همه کسانی که در این هشت سال شایسته کار کردند، استفاده خواهد کرد. البته اگر کسی اتوبوسی و بدون بلیت وارد دولت شده باشد، کسی مسئول نیست.

ادعای افراط کشور تا قبل از پیروزی روحانی
خدا را شکر می‌کنم که بار دیگر خورشید عقلانیت و اعتدال را بر ایران تاباند.

این پیروزی، پیروزی خرد، پیروزی اعتدال، پیروزی رشد و آگاهی و پیروزی تعهد و تدین بر افراط و بداخلاقی است که از هر گوشهٔ ایران سربلند در همه روستاها و شهرها سر برآورد و ایران و ایرانیان را یک بار دیگر در همه جای جهان سرفراز کرد.
مردم ایران به اعتدال‌گرایی و دوری از افراط و تفریط رأی مثبت داده‌اند.

متهم کردن رقبا به توهم
اعتدال‌گرایی بر اجماع ملی، قانونگرایی و بردباری در تعاملات سیاسی تاکید دارد و بنیان این موضوع را فاصله گرفتن از تخیل، توهم، تمرکز و تفکر، برنامه، شفافیت و استفاده از تخصص‌ها می‌داند.

سخنان روحانی پس از پیروز در انتخابات ۱۳۹۶

تشبیه انتقادات به تهمت
تحمل تهمت و حرف ناروا خیلی سخت و مشکل است، اما ماه رمضان به ما می‌خواهد یاد بدهد که اگر در برابر ناملایمات صبر و تحمل کنیم آن وقت خداوند اجر می‌دهد.

 متهم کردن رقبا به دروغ‌گویی
در این انتخابات صدای مردمی که از دروغ‌ها و تهمت‌ها نالیدند و در برابر مسیرهای فریبکارانه ایستادگی کردند، شنیده شد.

مردم به همه آنها که ما را به بازگشت به گذشته و یا توقف در شرایط فعلی می‌خواندند "نه" گفتند و زمانه را به جلو راندند.

وعده‌های رقبا را تخیلی خواندن
مردمی که دارای مشکلات اقتصادی هستند و در روستاها با مشکلات زندگی می‌کنند، به پول" نه" گفتند و به خوبی اعلام کردند که ما می‌فهمیم آب شور عطش را کم نمی‌کند. مردمی که به فکر اقتصاد بزرگتر هستند به درآمد ملی ۲.۵ برابری تخیلی" نه" گفتند.

رقبا را فریبکار خواندن
"نه" مردم به فریبکاران مهمترین بخش انتخابات ۲۹ اردیبهشت‌ماه بود. دروغ‌ها کارگر نیفتاد، مردم به تخریب و سخنان غیردقیق "نه" و به وحدت، اتحاد، تعادل، تعامل، اعتدال و عقلانیت "آری" گفتند.

تشبیه نگرانی دلسوزان به دروغ‌گویی
برخی تلاش کردند به مردم بگویند دین آنان در خطر است و سند ۲۰۳۰ که ریشه‌اش مربوط به سال ۱۹۹۰ بازمی‌گردد علیه دین مردم است سندی که نه ما بلکه هیچ کشوری آن را امضا نکرده و صرفاً یک توصیه است و دولت یازدهم نیز به صراحت نوشته است ما آن نکاتی را که با دین، فرهنگ و اخلاق ما سازگار نیست، نمی‌پذیریم.

کنایه به ارگان‌های غیردولتی
 مردم ما در این انتخابات به همه نهادها و ارگان‌ها گفتند هر کس به جای خود هرکس بکار خود.

کنایه به نیروهای مسلح
مردم به نیروهای مسلح ما از عمق جان عشق می‌ورزند، مردم ما به رسانه‌ها هم علاقه‌مند هستند، به قوای دیگر هم علاقه‌مند هستند، اما نمی‌پذیرند که یک نهاد ملی و یا حتی به یک معنا فراملی به یک نهاد فرو ملی و به یک جناح تبدیل شود.

مردم پایین آوردن مقام سپاه، بسیج و ارتش و نیروهای مسلح را "نه" گفتند.

تفکیک جامعه به اکثریت و اقلیت
اصولاً انتخابات برای همین است که مردم پای صندوق آراء بگویند در ۴ سال آینده چه راهی را می‌خواهند و همه آن را قبول کردیم... بر این مبناست یعنی باید بر مبنای رأی اکثریت، جامعه اداره شود. البته به منافع اقلیت هم باید توجه شود، اما اداره کشور بر مبنای نظر اکثریتی است که در کشور رأی دادند.

طبق آنچه بر اساس نتیجه آرای ریخته شده در صندوق‌ها به ما می‌گوید، نحوه اداره کشور و مدیریت کشور، بنا به خواست مردم بر عهده و وظیفه اکثریت است. اقلیت حقوق شهروندی‌اش را دارد، اما مردم گفتند این گروه باید مدیریت جامعه را بر عهده بگیرد. ‌

آراء همه مردم برای ما محترم است اما شیوه مدیریت کشور بر مبنای نظر اکثریت خواهد بود.

از ۲۰۳۰ نمی‌گذرم
بسیار متأسف هستم از آنهایی که در انتخابات سوء استفاده کردند. این خیلی بد است من در سخنرانی‌ام گفتم هر چه به شخص من تهمت زدند حاضرم بگذرم و می‌گذرم، به هر حال خداوند از گناه ما می‌گذرد و ما هم باید از غیبت و تهمت دیگران بگذریم. ولی نسبت به تهمت‌هایی که درباره ۲۰۳۰ گفتند، نمی‌گذرم.

ادعای فریب خوردن طلاب
به روستاها، حاشیه شهرها و شهرهای کوچک و بزرگ رفته و در خانه‌ها اعلامیه انداختند و دروغ گفتند، من می‌دانم طلبه‌ها چقدر خوبند من می‌دانم حوزه علمیه یعنی چه، من در حوزه بزرگ شدم، یک عده‌ای رفتند طلبه‌های عزیز ما را تحریک کردند اینها را به عنوان رسالت اسلام فرستادند در روستاها و بلندگو دست‌شان دادند و در روستاها تبلیغ کردند که به این دولت رأی ندهید دین شما از دست می‌رود وا دینا وا اسلاما سر دادند. کار زشت و بدی کردند خدا از گناهشان بگذرد. مردم هم از گناهشان بگذرند، معلمین ما هم خودشان می‌دانند من هم به سهم خودم نمی‌گذرم.

ادامه طعنه‌های مناظراتی
در مناظرات انتخاباتی حرف‌هایی مطرح می‌شود و مطرح شد. نسبت به بنده هم مواردی بود که همانجا اعلام کردم اینها تهمت و ناصحیح است. قضاوت به مردم واگذار شد که مردم قضاوت کنند و قضاوت کردند و بهترین قاضی بعد از خدا، وجدان عمومی مردم و جامعه است.

طعنه موسیقایی به رئیسی
در انتخابات ۹۶ همه با موسیقی صلح کردند. منتها ما خیلی موسیقی‌های سطح پایین را نمی‌پسندیم.

تقبیح شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل
ما دوست داریم در همه شعارها از "زنده باد" استفاده و ان‌شاءالله "مرگ" از شعارهای ما حذف شود. ‌

مقایسه سخنان روحانی و رئیسی پس از پیروزی در انتخابات


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها