يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۹۵۰۸
زمان انتشار: ۱۳:۲۱     ۲۸ تير ۱۴۰۰
بحران میراث روحانی؛
در کنار ناکارآمدی مدیریت، تفکر محروم‌ستیز و حاشیه‌گریز حاکم بر دولت روحانی منجر به تشدید نارضایتی‌ها شده است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از وطن امروز، حوادث روزهای اخیر استان خوزستان و اعتراضات مردمی نسبت به شرایط دشواری که به علت کمبود آب به وجود آمده است به عنوان یکی از آخرین رخدادهای اجتماعی در عصر 8 ساله دولت روحانی واجد بررسی و اهمیت و در نهایت نتیجه‌گیری برای دولت سیزدهم است؛ حوادثی که هر چند اسیر روایت‌های مختلفی شده و بار دیگر فضایی را برای جریانات معاند به وجود آورده تا با غلبه دادن حاشیه بر متن، بستری را برای مطامع سیاسی و ضدملی‌شان به وجود آورند. با این حال آنچه انکارناپذیر به نظر می‌آید، این واقعیت است که دوران زمامداری دولت روحانی در سال‌های 92 تا 1400 با بیشترین اعتراضات در میان حاشیه‌های جغرافیایی و طبقات فرودست جامعه همراه بوده است. از همین رو دولت سیزدهم را باید علاوه بر بحران‌های اقتصادی، میراث‌دار مجموعه‌ای از بحران‌های اجتماعی و امنیتی نیز دانست که بدون تدبیر لازم برای التیام‌بخشی به آنها امکان بهروزی و اصلاح را ندارد.

با این مقدمه مهم‌ترین پرسش درباره این مشکلات این است: چرا طبقات فرودست و حاشیه‌نشینان پس از حوادث دهه70 و ۲ دهه بعد از دولت سازندگی بار دیگر در دولت روحانی تبدیل به نیروی اصلی اعتراضات و شورش‌های خیابانی شدند؟ احتمالا پاسخ مطلوب دولت به این پرسش را پیشاپیش بتوان حدس زد؛ تشدید تحریم‌ها و مضاعف شدن بحران‌های اقتصادی بیشترین ضربه را به معیشت و زندگی روزمره طبقات فرودست و حاشینه‌نشینان وارد کرد و آنها نیز در سایه چنین نارضایتی انباشت‌شده‌ای، خیابان را برای اعتراضات خود انتخاب کردند. این پاسخ هر چند به صورت کلی غلط و مردود نیست اما نادیده گرفتن بخش دیگری از واقعیت است؛ بخشی که هر چند دولت به آن علاقه‌ای نداشته باشد اما انکارپذیر نیست، چرا که فارغ از تحریم‌های اقتصادی و تاثیر آن روی معیشت عموم مردم، اساسا مدیریت روحانی و تفکر حاکم بر دولت، مولد اعتراضات اجتماعی میان فرودستان و حاشیه‌نشینان است.

* توسعه‌طلبی حاشیه‌ستیز
معیار بررسی و تفکیک‌بندی دولت‌ها را می‌توان متاثر از انبوهی از متغیرهای خرد و کلان دانست، با این حال شاید در اختصاری‌ترین شکل ممکن قضاوت پیرامون هر دولتی را بتوان در ۲ سطح مدیریت و گفتمان محدود کرد. ۲ متغیری که البته به شکل موازی روی همدیگر تاثیرگذارند. به بیان ساده‌تر بخشی از قضاوت‌مان پیرامون هر دولت به مدیریت آن دولت به معنای نوع مواجهه با فرصت‌ها و تهدیدها و چگونگی توازن‌‌بخشی میان این دو باز‌می‌گردد و بخش دیگری از قضاوت‌مان به نوع جهان‌بینی دولت و تفسیری که از شرایط خارجی دارد.

بر مبنای این تعریف هر چند مدیریت روحانی و مجموعه دولتمردان در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به اعتراف حتی حامیان دولت نمودی از یک مدیریت ضعیف و ناکارآمد بوده است اما تفکر حاکم بر دولت اساسا تفکر محروم‌ستیز و حاشیه‌ستیز بوده که لاجرم با سیاست‌های تجویز شده برای کشورمان به تقویت نارضایتی‌ها منتهی می‌شود.

خاستگاه سیاسی روحانی و نوع نگاه او به کشورداری از مدت‌ها پیش از انتخابش به عنوان رئیس دولت یازدهم برای عموم نخبگان سیاسی روشن بود. روحانی هر چند در پوشش شعار تعامل با جهان سعی بر آن داشت ایده‌های اقتصادی خود همانند آزادسازی حداکثری اقتصاد بدون داشتن پشتوانه رفاهی را بپوشاند اما از هر نظر افق خود را در تکرار دولت سازندگی جست‌وجو می‌کرد و حتی به رغم فاصله قریب به 20 ساله با دولت مذکور عمده مدیران خود را از تیم نزدیک به مرحوم ‌رفسنجانی انتخاب کرد و از بدو آغاز به کار نیز اهتمام خود را بر آن گمارد تا نمونه برابر اصلی با سیاست‌های تعدیل اقتصادی را در پیش بگیرد؛ سیاست‌هایی که نمود آن را می‌توان در حوزه مسکن، آموزش و مجموعه تدابیر رفاهی مشاهده کرد. در همین راستا دولت در تمام 8 سال گذشته صراحتا اعلام کرده مسؤولیتی برای تامین مسکن ندارد و مردم باید در مصاف با تلاطم‌های ویرانگر بازار خود گلیم‌شان را از آب بیرون بکشند. در حوزه آموزش نیز دولت بارها از ایده‌آل ‌خود یعنی آزادسازی آموزش و به حاشیه رفتن آموزش رایگان سخن گفته است. و در نهایت هر گونه تدابیر حمایتی از مردم فرودست را مساوی با توزیع فقر دانسته تا جایی که اگر مقاومت مجلس یازدهم نبود، در ماه‌های پایانی دولت نیز خبری از همین اندک حمایت‌های دولتی از محرومان نبود.
مجموعه این مصادیق هر چند بارها به تنهایی مورد بحث و ارزیابی قرار گرفته است اما جملگی نشان از یک اصل واحد دارد و آن هم چیزی نیست جز «توسعه‌طلبی حاشیه‌ستیز». دولت روحانی اساسا مسیر توسعه را نه از توانمند کردن محرومان که در تضاد با زیست روزمره آنها جست‌وجو می‌کرده است و در این میان حتی اگر به سخنان رئیس‌جمهور در 8 سال گذشته نگاهی بیندازیم، با کمترین پرداخت به سوژه‌های محرومان مواجه می‌شویم.

* ادبیات دولتی مولد خشم و خشونت
احیای اعتراضات خیابانی از سوی فرودستان و حاشیه‌نشینان در این 8 سال (بویژه 2 سال اخیر) نشان از واکنش رادیکال بخشی از سرخوردگان وضعیت موجود که بزرگ‌ترین قربانیان سیاست‌های دولت بوده‌اند دارد. در این میان فارغ از آنکه گرانی بنزین بهانه اعتراضات بوده یا بحران تامین آب و برق، می‌توان رد سرخوردگی را در سیمای اعتراضات دید. کافی است تنها به نوع مواجهه و ادبیات دولت در برابر اعتراضات سال‌های اخیر نگاهی اجمالی بیندازیم تا پی به این واقعیت ببریم که نه ‌تنها اصل مشکلات فرودستان و حاشیه‌نشینان جایگاهی در اولویت دولتمردان نداشته؛ که آنها حتی اصل این نارضایتی را نیز همواره به سخره گرفته‌اند. کلیدواژه‌هایی همانند «صبح جمعه»، «خودت بمال»، «مسکن مزخرف مهر» و... در بازه‌های زمانی مختلف و از زبان دولتمردان در واکنش به اعتراضات عمومی ظهور و بروز پیدا کرده‌ اما همگی نشان از بی‌مسؤولیتی و عدم به رسمیت شناختن مشکلات مردم دارد که در نهایت به خشم و خشونت منتهی می‌شود. مساله‌ای که در چند ماه اخیر همچنین در حاشیه بحران تامین آب و برق نیز خود را نشان داد، کاملا این ذهنیت را تقویت می‌کند.

* دولت سیزدهم بر لبه تیغ
اعتراضات مردمی روزهای اخیر در خوزستان هر چند درباره موضوع جدیدی نبوده و سالیان سال است ساکنان این استان با این بحران بزرگ دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند اما نشان از خارج ماندن دغدغه این مردم از دایره اولویت‌ها و سیاست‌گذاری‌های دولت دارد. در این میان البته نمی‌توان از تشدید بحران کم‌آبی و تبدیل آن از یک بحران مقطعی به بحرانی حیاتی چشم‌پوشی کرد اما حتی در این موقعیت نیز مدیریت دولتی به مضاعف شدن خشم و نارضایتی عمومی منتهی شده است. با تمام این اوصاف دولت سیزدهم در شرایطی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد که شکاف‌های اجتماعی زیادی ایجاد شده و نارضایتی در میان طبقات محروم و نقاط دور از مرکز در بالاترین سطح خود قرار دارد. در چنین فضایی ادامه رویه مدیریتی مرکزمحور به تشدید بحران‌ها منتهی می‌شود و متقابلا هر قدر دولت سیزدهم دغدغه‌های این بخش از جامعه را در اولویت قرار دهد، بدنه معترض را تبدیل به بدنه اجتماعی رو به تزاید خود خواهد کرد. سیمای بحران‌زده خوزستان شاید نمایان‌ترین تصویر از واقعیت نارضایتی در بخشی از جامعه باشد اما رد آن را می‌توان در بحران‌های دیگر همچون مسکن، کار و... در دیگر نقاط کشور مشاهده کرد. تقاطع تهدید و فرصت در این لحظه می‌تواند به تشدید یا بهبود شرایط منتهی شود.


******
مدیرعامل بنیاد برکت از امضای تفاهمنامه آبرسانی به ۴۷۱ روستای استان خوزستان خبر داد

نهضت آبرسانی به خوزستان

طی یک ماه گذشته کم‌آبی در خوزستان روندی رو به رشد به خود گرفته و باعث شده هورالعظیم، کرخه و کارون با چالش‌های جدی رو‌به‌رو شوند. تصاویر منتشرشده از خوزستان حکایت از آن دارد که کم‌آبی در این استان نه‌تنها کشاورزی و پرورش دام‌های سنگین را با مخاطره رو‌‌به‌رو کرده‌، بلکه مردم نیز در تامین آب روزانه خود با مشکل رو به رو شده‌اند.

در حالی که خوزستان در بحران کم‌آبی قرار گرفته است، از ستاد اجرایی فرمان امام خبر می‌رسد که در آینده نزدیک مشکل آب 471 روستا در 12 شهرستان در این استان حل خواهد شد. در سفر مدیرعامل بنیاد برکت به خوزستان، تفاهمنامه آبرسانی به ۴۷۱ روستای تنش‌زا در استان با اعتباری بالغ بر یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال میان این بنیاد و آبفای خوزستان به امضا رسید و بر این اساس شهرستان‌های شادگان، اهواز، دشت آزادگان، باوی، حمیدیه، باغملک، رامشیر، شوش، ماهشهر، هویزه، هندیجان و اندیمشک در آینده نزدیک مورد هدف آبرسانی قرار می‌گیرند.

در همین رابطه مدیرعامل بنیاد برکت گفت: براساس این تفاهمنامه و در مدت ۹ ماه، به ۴۷۱ روستای واقع در مناطق تنش‌زا و بحرانی ۱۳ شهرستان استان آبرسانی می‌شود.

امیرحسین مدنی ارزش این تفاهمنامه را یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: تمرکز اصلی تفاهمنامه بر تأمین لوله آب است. ضمن اینکه تانکرهای مورد نیاز برای آبرسانی به مناطق دارای تنش آبی نیز از سوی بنیاد برکت تأمین خواهد شد. مدیرعامل بنیاد برکت خاطرنشان کرد: این تفاهم‌ به نوعی بزرگ‌ترین تفاهمنامه مرتبط با پروژه‌های عمرانی در یک استان به شکل متمرکز در حوزه آبرسانی به ‌شمار می‌رود. وی درباره دیگر اقدامات بنیاد برکت در حوزه آبرسانی در استان خوزستان اظهار داشت: بنیاد پیش از این نیز به میزان ۵۰۰ میلیارد ریال در حوزه آبرسانی در خوزستان سرمایه‌گذاری مستقیم کرده است. مدنی درباره جزئیات افتتاح پروژه آبرسانی به ۷۰ خانوار روستای چای عوفی در رامشیر نیز بیان کرد: این پروژه شامل ۷ کیلومتر خط انتقال و ۵ کیلومتر شبکه توزیع و تجهیزات الکترومکانیکال است و برای بهره‌برداری از آن ۳۵ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است. مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به نهضت آبرسانی این بنیاد در کشور گفت: تا پایان سال گذشته یکهزار و ۶۷۷ روستا تحت پوشش فعالیت‌های آبرسانی بنیاد قرار داشتند که از این تعداد، یکهزار و ۱۱۵ روستا از آب آشامیدنی بهره‌مند شده‌اند.

وی ادامه داد: بنیاد برکت در سال جاری نیز ۵۰۰ روستای دیگر را به عنوان اهداف جدید آبرسانی در نظر گرفته بود که با امضای تفاهمنامه جدید و تحت پوشش قرار گرفتن ۴۷۱ روستای دیگر در استان خوزستان، مجموع روستاهای هدف آبرسانی بنیاد در سال جاری به ۹۷۱ روستا رسید.

* اختصاص ۵۵ میلیارد تومان برای حل مشکلات آبرسانی خوزستان
از سوی دیگر خبرهای امیدوار‌کننده‌ای در زمینه تسریع آبرسانی به مناطق بحرانی استان خوزستان به گوش می‌رسد. در این زمینه استاندار خوزستان از اختصاص مبلغ ۵۵ میلیارد تومان از منابع ستاد اجرایی فرمان امام برای حل مشکلات تنش آبی و آبرسانی در مناطق محروم و روستایی خوزستان و تهیه تانکر خبر داده است. قاسم دشتکی اظهار کرد: سال بسیار سختی از نظر تنش آبی و خشکسالی داشتیم و مردم هم بسیار از این بابت اذیت شده‌اند و ناراحتی و گلایه‌مندی آنها بر حق است و ما هم باید به صورت شبانه‌روزی تلاش کنیم برای اینکه دغدغه‌های مردم را کاهش دهیم. استاندار خوزستان گفت: همه انرژی و تلاش ما بر این است که آلام مردم را کمتر کنیم. نظام هم در استان کار کرده و هیچ کس منکر تلاش‌ها و خدمات نظام در استان نیست اما مشکلات زیاد است و کارهای باقیمانده و اقداماتی که نیاز به اصلاح دارد باید انجام شود.

‌دشتکی تصریح کرد: امام جمعه، علما، شیوخ، کارشناسان و اصحاب رسانه از وضعیت آب پشت سدها بازدید داشتند، آبی که برای ما قابل برنامه‌ریزی باشد با احتساب ۲ میلیارد مترمکعب آب پاییزه حدود 7 میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب محاسبه شده‌ است. وی یادآور شد: با پیگیری‌هایی که از معاون اول رئیس‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر کشور، وزیر نیرو و وزیر جهاد کشاورزی داشتیم، قرار شد هیاتی در سطح معاونان وزرا و مقامات عالیرتبه کشور به استان سفر کنند و خروجی تصمیمات این هیات مورد پذیرش مجموعه دولت و مقامات کشور خواهد بود. استاندار خوزستان گفت: پس از مذاکره با نماینده ستاد اجرایی فرمان امام مقرر شد مبلغ ۵۵ میلیارد تومان برای حل مشکلات تنش آبی و آبرسانی در مناطق محروم و روستایی خوزستان و تهیه تانکر آبرسانی توسط ستاد اجرایی فرمان امام اختصاص یابد که ۵۰ درصد از این رقم طی روزهای آینده تخصیص خواهد یافت.

* افزایش خروجی سدهای دز و کرخه
هم‌اکنون با توجه به شرایط ویژه استان خوزستان، مجلس شورای اسلامی نیز به میدان آمده تا هر چه زودتر مشکل کم‌آبی در خوزستان مرتفع شود. در این رابطه رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از رهاسازی آب و افزایش خروجی سدهای کرخه و دز خبر داد. فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: میزان خروجی سد کرخه و سد دز برای پایین دست افزایش یافت و آب در حال رهاسازی است. وی گفت: این رهاسازی با پیگیری رئیس مجلس به وزارت نیرو ابلاغ شد و بر این اساس خروجی سد دز به ۱۴۰ مترمکعب و خروجی سد کرخه به ۱۶۰ مترمکعب رسید.

******

نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی مسأله کم‌آبی استان را ناشی از سوءمدیریت می‌دانند

بوی فتنه می‌آید

خوزستان به «بلا» عادت کرده است؛ روزی درگیر سیل و مشکلات فاضلاب است، روزی ریزگردها به آنجا حمله می‌کند و روزی کارگران این خطه درگیر بلای خصوصی‌سازی نا‌بجا می‌شوند. آنطور که پیداست دیدن روزهای عادی برای مردم خوزستان آرزو شده است.

حالا بی‌آبی و خشکسالی در یکی از گرم‌ترین تابستان‌های چند سال اخیر، مردم شریف خوزستان را آزار می‌دهد. طبق اظهارات مسؤولان محلی این استان، هم‌اکنون برای حدود 700 روستا با تانکر آبرسانی می‌شود. البته این موضوع در کنار قطعی‌های مکرر آب در تمام مناطق این استان است. قطعی‌های آب به گونه‌ای است که در روزهای گذشته در مرکز استان خوزستان یعنی اهواز هم مردم چند ساعت بیشتر دسترسی به آب نداشتند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد فارغ از هر گونه اتفاق طبیعی در این استان،‌ دلیل اصلی تنش‌های آبی اخیر عدم مدیریت آب است.

در سال‌های اخیر ۲ سد در ورودی این استان یعنی کرخه و دز وظیفه تامین آب شرب و کشاورزی خوزستان را بر عهده داشتند. در پی بارندگی‌های شدید سال 98 هر دوی این سدها پر از آب شدند به طوری که حتی ناترازی ورودی و خروجی آنها مسؤولان را مجاب به باز کردن دریچه‌های سد کرد که باعث سیل کوتاه‌مدت در این استان شد. مسؤولان محلی در این منطقه پیش‌بینی می‌کردند این اتفاق سال 99 هم تکرار شود، به همین دلیل از آذرماه اقدام به آزاد‌سازی آب سدها کردند اما دیری نپایید متوجه شدند ماه‌های پایانی سال 99 و سال 1400 دیگر خبری از باران نیست اما برای فهم این موضوع خیلی دیر شده بود و دریچه سدها برای استقبال از بارانی که پیش‌بینی می‌کردند رخ دهد، باز شده بود. یکی از نکات قابل توجه درباره خوزستان موقعیت جغرافیایی آن است به طوری که این استان در پایین‌دست منطقه جغرافیایی خود واقع و همین موضوع باعث شده تاثیرات خشکسالی و ترسالی در آن محسوس‌تر دیده شود.

رودخانه‌های کرخه و کارون هم به این استان از استان‌های دیگر راهی می‌شوند و از این رو ممکن است در این مسیر اساسا آبی به خوزستان نرسد.

* زمستان سیل، تابستان خشکسالی

شرایط خوزستان و بی‌مدیریتی مسؤولان به‌گونه‌ای شده است که این استان به صورت متناوب در برخی سال‌ها درگیر سیل و در برخی مواقع درگیر خشکسالی است. این موضوع نشان‌دهنده بی‌مدیریتی واضح در این استان است.

آیت‌الله عباس کعبی، نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در این باره عنوان کرد: از نظر بنده مدیریت عادلانه توزیع آب و حکمرانی آب در کنار مشکل برق و دیگر مشکلات حیاتی، یکی از چالش‌های به جا مانده برای دولت آینده است که ناشی از سوءتدبیر و مدیریت این دولت بویژه وزارت نیرو است.

وی افزود: وزارت نیرو مقصر است و باید پاسخگو باشد چون در فصل زمستان که ترسالی است خوزستان سیل می‌آید و مجبور می‌شوند آب سدها را رها کنند و در تابستان که تنش‌آبی است، شاهد این فاجعه محیط‌زیستی می‌شویم.

کعبی گفت: بنده چند روز گذشته از قوه ‌قضائیه درخواست کردم هیاتی تحت عنوان احقاق حقوق عامه فرستاده شود که خوشبختانه قوه ‌قضائیه سریعا برای بررسی مشکل آب خوزستان اقدام کرد و هیأتی نیز اعزام شد.

وی افزود: دولت از همه استان‌ها خواسته تا بر اساس تنش آبی میزان نیاز به آب‌شان را اعلام کنند و خوزستان اعلام کرده یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب برای بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، دامداری و آب شرب نیازمند است.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: خوزستان با وجود رودخانه‌های کارون، مارون، زهره، کرخه، نیسان و... دچار کمبود آب است و جالب اینجاست که هیات دولت هم قبول کرد که خوزستان کمبود آب دارد.

وی افزود: به همین دلیل آنها باید بالادست و پایین‌دست کرخه را مدیریت می‌کردند تا این اتفاقات رقم نخورد.

* گاومیش‌های تشنه حمیدیه
در روزهای اخیر انتشار تصاویری از گاومیش‌های تشنه تالاب هورالعظیم در فضای مجازی موجب بروز واکنش‌هایی از سوی مردم و مسؤولان شد که از جمله آنها می‌توان به رهاسازی ۱۰۰ میلیمتر در ثانیه آب از سد کرخه به سمت پایین‌دست اشاره کرد. گاومیش اگر خنک نشود بیمار می‌شود و از بین می‌رود، البته به گفته قاسم تقی‌زاده‌خامسی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا بخشی از آنچه این روزها در تالاب‌ها مشاهده و با عنوان مرگ‌و‌میر ماهیان منتشر می‌شود به دلیل عدم تامین حقابه رودخانه کرخه است.

همچنین حسین رفیع کارشناس آب گفت: بیشتر تالاب‌های ایران در آخرین نقطه حوضه آبریز قرار دارند و به همین علت وقتی در بالادست اتفاقات مختلفی در جریان آب به وجود می‌آوریم، در انتهایی‌ترین نقطه که تالاب است، تاثیرات آن را می‌بینیم. در واقع ساخت سد، اجرای پروژه‌های انتقال آب، برداشت‌های بی‌رویه آب در مسیر منتهی به تالاب و نوع کشت نامناسب در طول مسیر جریان آبی حوضه آبریز بر وضعیت تالاب تاثیر می‌گذارد.

همچنین مدیرعامل اتحادیه دامداران خوزستان گفت: اگرچه آب به میزان کافی و مورد نظر به دست دامداران نمی‌رسد اما آب ارسالی به دامداران تا حدودی جوابگوی نیاز آنهاست. جواد ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد دامداری‌ها در خوزستان به صورت سنتی فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: وسعت خوزستان بسیار زیاد است و در غرب استان از هور تا جفیر، هویزه، شوش، رفیع و دیگر مناطق پراکندگی دامداری‌ها بسیار بالاست.

وی افزود: با توجه به پراکندگی و وسعت زیاد دامداری‌ها در استان نمی‌توان آمار دقیق خسارات و تلفات وارده به دامداری‌ها بر اثر بحران آب را برآورد کرد اما به دامداران اعلام شده با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی و تشکیل پرونده نسبت به اعلام و برآورد خسارت خود اقدام کنند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران خوزستان درباره اقدامات این اتحادیه گفت: با همکاری سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در کنار رودخانه‌هایی که خشک شده‌اند، تعدادی استخر در هورالعظیم، حمیدیه و دشت آزادگان برای گاومیش‌ها ایجاد می‌شود تا زمانی که سطح آب رودخانه‌ها کاهش می‌یابد، آب به صورت ذخیره در آن استخرها وجود داشته باشد و برای مدتی پاسخگوی نیاز آنها باشد.

ابراهیمی ادامه داد: با باز شدن دریچه سدهای دز و کرخه و جاری شدن مجدد آب در رودخانه‌های این مناطق، آب به طرف این استخرها هدایت می‌شود تا بتوان تا حدودی مشکلات آبی دامداران این مناطق را برطرف کرد و این استخرها به عنوان یک منبع ذخیره برای مدتی باقی بمانند.

وی با بیان اینکه روزانه برای حوزه حمیدیه حدود ۲۰ تا ۳۰ دستگاه تانکر آب ارسال می‌شود، گفت: خوشبختانه با ورود سپاه و بسیج به موضوع بحران کم‌آبی، تعدادی تانکر آب در اختیار ما قرار گرفته است و آب برای روستاها و دامداری‌هایی که آب ندارند، ارسال می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران خوزستان گفت: اگرچه آب به میزان کافی و مورد نظر به دست دامداران نمی‌رسد اما آب ارسالی به دامداران تا حدودی جوابگوی نیاز آنهاست.

اختصاص ۵۵ میلیارد تومان برای حل مشکلات آبرسانی خوزستان از اعتبارات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام
استاندار خوزستان گفت: طی مذاکره با نماینده ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) مقرر شد مبلغ ۵۵ میلیارد تومان برای حل مشکلات تنش آبی و آبرسانی در مناطق محروم و روستایی خوزستان و تهیه تانکر آبرسانی توسط این ستاد اختصاص یابد. قاسم دشتکی در جلسه هماهنگی دهه ولایت که در بیت امام جمعه برگزار شد، اظهار کرد: سال بسیار سختی از نظر تنش آبی و خشکسالی داشتیم و مردم هم بسیار از این بابت اذیت شده‌اند و ناراحتی و گلایه‌مندی آنها بحق است و ما هم باید به صورت شبانه‌روزی تلاش کنیم تا دغدغه‌های مردم را کاهش دهیم. ‌دشتکی بیان کرد: در برخی مناطق استان آبرسانی از طریق تانکر انجام می‌شود که از مدیر مربوط خواستم رقم مورد نیاز برای این کار را اعلام کند. بر اساس اعلام وی، حدود ۳ میلیارد تومان برای این بخش اختصاص دادیم و تاکید کردم هر میزان بیش از این مورد نیاز است حتما تامین می‌کنیم تا هیچ‌گونه مشکلی در این بخش نداشته باشیم. وی تاکید کرد: همچنین ۱۷۰ میلیارد تومان از مناطق محروم، ۱۰۷میلیارد تومان نیز از محل تنش آبی و یک نوبت دیگر هم ۷۵ میلیارد تومان از تنش آبی به آبفا اختصاص دادند و از فرمانداران خواستیم بخش آب را در اولویت خود قرار دهند و پروژه‌هایی را که با مبلغ حدود ۱۰میلیارد تومان به سرانجام می‌رسند اجرایی کنند.

استاندار خوزستان گفت: در پایان این نشست نیز پس از مذاکره با نماینده ستاد اجرایی فرمان حضرت امام مقرر شد مبلغ ۵۵ میلیارد تومان برای حل مشکلات تنش آبی و آبرسانی در مناطق محروم و روستایی خوزستان و تهیه تانکر آبرسانی توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام اختصاص یابد که ۵۰ درصد از این رقم طی روزهای آینده تخصیص خواهد یافت.

* خروجی سدهای دز و کرخه افزایش یافت
در همین حال رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از رهاسازی آب و افزایش خروجی سدهای کرخه و دز خبر داد. فریدون حسنوند در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: میزان خروجی سد کرخه و سد دز برای پایین‌دست افزایش یافت و آب در حال رهاسازی است. وی گفت: این رهاسازی با پیگیری رئیس مجلس به وزارت نیرو ابلاغ شد و بر این اساس، خروجی سد دز به ۱۴۰ مترمکعب و خروجی سد کرخه به ۱۶۰ مترمکعب رسید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها