أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۸۹۹۷۰
زمان انتشار: ۱۳:۱۲     ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
مشک آن است که خود ببوید...
در این نوشتار تضاد میان گفتار در " کشور را خوب اداره کردن " و کردار در " کشور را خوب رها کردن " بطور اجمال پرداخته شده است.

سرویس سیاسی پایگاه 598-دکتر سید جواد هاشمی فشارکی/ اقای روحانی‌روز سوم مرداد 1400 در شصت و یکمین مجمع عمومی سالیانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایراندر هفته پایانی اضمحلال دولتش، مدعی شد: "کشور را به خوبی اداره کردیم!!! ..... و دولت دوازدهم می‌تواند با رشد مثبت اقتصادی دولت را تحویل دهد.!!"

اداره کردن به معنی قوام دادن. نظام دادن. گرداندن. چرخاندن. تنظیم کردن. تمشیت، رتق و فتق دادن. نظم و نسق دادن امور می‌باشد.

معنی مدیریت، به کارگیری علم و هنر در هماهنگی و هدایت منابع مالییا انسانی و یا هردو، در رسیدن به هدف با حداکثر کارایی است.

وظایف مدیریت: آنچه بین اغلب صاحب نظران مشترک است، ۵ وظیفه اصلی مدیر است که چنین است: برنامه ریزی / سازماندهی / به کار گماردن / رهبری / کنترل

الف - برنامه ریزی: مهم‌ترین کار برنامه ریزی دولت در بودجه بندی سالانه می‌باشد، که هرساله با مشکلات بی سابقه در تنظیم فصول آن؛ افزایش هزینه دولت، کاهش هزینه‌های عمرانی، عدم شفافیت و نیز کسری شدید بودجه بوده است.

ب - سازماندهی: یکی از اشکالات مطروحه به دولت 11 و 12 ناهماهنگی در تیم اقتصادی دولت بوده است، علت اصلی تورم شدید وگرانی های افسار گسیخته بی سابقه نیز این ناهماهنگی بین اعضا تیمدولت بوده است.

ج - به کار گماردن: چندین هزار مدیر لایق از هنگام روی کار آمدن اقای روحانی تغییر یافته است و نزدیک دو انتخابات 1396 و 1400 نیز افرادی را تغییر داد که شائبه سیاسی کاری و تأثیر بر انتخابات را داشت.

د - رهبری: اعضای هیات دولت گلایه داشتند که رییس جمهور دیر به دیر به انها وقت می‌دهد و یا توجهی به امور ندارد. و این نشان از فقدان ویا ضعف شدید رهبری امور دولت بوده است.

ه - کنترل: در بسیاری امور، دولت و وزرا بر حوزه کاری خود اشراف نداشته و عرصه بر سود جویان باز بوده و بدلیل سو مدیریت؛ سبب تورم‌های بی سابقه چند برابری در همه زمینه‌ها بوده و مشکلات معیشتی زیادی را برای مردم بهمراه داشته است. حتی زمانی که رییس جمهور اعلام کرد دیگر برای 1400 افزایش قیمت نخواهیم داشت؛ بازهم کشور شاهد موج گرانی دوباره گردید.

برایند 5 وظیفه مدیر عالی کشور: از وضعیت عملکرد 5 وظیفه مذکور، اقای روحانی از هیچ کدام نمره کف قبولی را کسب نکرده و بجز مردودی هیچ نمره دیگری از سوی کارشناسان و مردم کف جامعه و بازار کسب نکرده است.

شواهد: غیر از منتقدین که دارای اسناد ومدارک سو مدیریت دولت می‌باشند، صدها مدیر زیر مجموعه اقای روحانی در طول سالهای ریاست وی از سو مدیریت بخشهای دیگر گلایه داشته‌اند. اوج این سو مدیریت به نامه نگاری دو وزیر به یکدیگر (بجای حل مشکل در هیات دولت) تجلی کرد. در این خصوص یادداشتب با موضوع "مدیریت دولت تدبیر و امید ازکلام تا عمل"، منتشر شده در ایثار پرس، 12 آذر 1399 به نشانی http://www.isarpress.ir/?p=3421 و نیز " طنین نحوه مدیریت دولت" منتشر شده در پایگاه خبری تحلیلی 598، ۱۱ آذر ۱۳۹۹ به نشانی http://www.598.ir/fa/news/481323/ مستندا تبیین شده است.

جمله رییس جمهور: که "کشور را به خوبی اداره کردیم!" بیشتر جنبه شوخی داشته ودر غیر اینصورت جنبه توهین به آحاد جامعه تلقی می‌شود.

مصداق ضرب المثل اصیل ایرانی: " هیچ بقالی نمی‌گوید ماست من ترش است" و هیچ کس بد ِ مدیریت و یا مدیران تنبل خود را نمی‌گوید و به این ترتیب آفرین و تمجید گفتن از خود و یا کشور داری خود هم نمی‌تواند دلیل موجهی بر کیفیت و برگزیدگی آن‌ها باشد. و هر چیزی باید به خودی خود برگزیدگی ِخود را گواه باشد. به عبارت دیگر به مصداق این ضرب المثل " مشک آن است که ببوید؛ نه آنکه عطار بگوید " بایستی عملکردهای مدیریت گواه باشد، نه بیان شیرین بودن حلوای خود.

خود ستایی چرا؟: رفتار هرکس (ده‌ها توهین به منتقدان) باید معرف و بیانگر فضایل او و مدیریت وی باید در عملکرد وی تجلی یابد، با تعریفاز خود کردن نمی‌توان چیزی اضافه کرده و حقایق را جور دیگری زیبا جلوه داد. چنانچه خوب بودن یک کالا را نمی‌توان بر اساس تعریفو چرب زبانی فروشنده متوجه شد، زیرا فروشنده هیچ گاه ارزش کالای خود را پایین نمی‌آورد.

ادعای بی سند: تعجب و تأسف در این است که اقای روحانی کشور را با انبوهی از مشکلات و بحران‌هایی که طی 8 سال گذشته با سوءمدیریت خود و وزرایش برای کشور و مردم ایجاد کرده‌اند، دارند ترک می‌کنند، وادعایی می‌کند که با حقایق بسیار فاصله دارد. کاش اقای روحانی جرات می‌کرد، پس از دوسال پشت میز نشینی در دوران کرونا وگرانی میان مردم می‌رفت و از انان می‌خواست که عکس العملشان را راجع به این جمله‌اش نشان دهند! آن وقت می‌توانست صحت این کلامش را حسو ارزیابیکند!

تعیین جایزه برای اقای روحانی: ایشان یک نمونه با سند ارائه کنند که در هشت سال گذشته خوب اداره شده و جایزه بگیرند و از انبوه خطاهای وی در می‌گذریم و می‌گذریم.

عبرت آموزی: ضرب المثل فوق همچنیناین اخطار می‌دهد که باید در انتخاب افراد اصلح چشمانمان را به روی حقایقباز کرده و با احساساتمان تصمیم نگیریم. وسکان سرنوشت خویش و جامعه را به اهلش بسپاریم.

تفاوت حرف و عمل: میان گفتار در " کشور را خوب اداره کردن " و کردار " کشور را خوب رها کردن " تفاوت از زمین تا اسمان است. شاید اگر کشور اصلاً مدیر نمی‌داشت بهتر از این می‌بود!

صاحبان حرفهای بی‌عمل: رهبر انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب در بهمن 1397 چنین بیان فرموده‌اند:" انقلاب اسلامی همچون پدیده‌ای زنده و با اراده، همواره دارای انعطاف و آمادهٔ تصحیح خطاهای خویش است، امّا تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست. به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان می‌دهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرفهای بی‌عمل می‌شمارد، ....". (عبارت چهارم درآغازبیانیه گام دوم انقلاب اسلامی) هشداری که شنیده نشد و افسوس آینده نیز ثمری بجز پشیمانی برای صاحبان حرف‌های بی‌عمل بهمراه نخواهد داشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها