أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۹۰۰۵۶
زمان انتشار: ۱۰:۰۳     ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
پیشتازی تجاری ترکیه از ایران به روایت آمار؛
بررسی آمار تجاری 4 ماهه نخست سال 2021 نشان می‌دهد مبادلات تجاری ترکیه با اتحادیه اروپا 35 برابر ایران است، مهم‌تر اینکه سهم صادراتی ترکیه از کل ارزش تجاری‌اش با اتحادیه اروپا 48.7 درصد می‌باشد.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، آمارهای منتشرشده از سوی گمرک نشان می‍‌دهد کل تجارت کالایی ایران و اتحادیه اروپا (که شامل 27 کشور می‌باشد) طی4 ماه نخست 2021 برابر با 1450میلیون یورو است که 1.1 درصدی نسبت به مدت مشابه سال2020 کاهش یافته است.

صادرات ایران به منطقه اروپا طی4 ماه ابتدایی سال 2021، نزدیک به 263 میلیون یورو و کل واردات ایران از این منطقه طی همین مدت حدود 1187 میلیون یورو است.

مبادلات تجاری ترکیه با اتحادیه اروپا 35 برابر ایران شد + نمودار

همکاری‌های تجاری بین ترکیه و اتحایه اروپا اما کاملا متفاوت است، صادرات کالایی ترکیه به اتحادیه اروپا طی4 ماهه نخست 2021 حدود 24.7 میلیارد یورو (میانگین ماهانه 6.1 میلیارد یورو) بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود 21 درصد رشد داشته است. طی همین مدت ترکیه حدود 26 میلیارد یورو کالا نیز از اتحادیه اروپا واردات داشته است.

مبادلات تجاری ترکیه با اتحادیه اروپا 35 برابر ایران شد + نمودار

بررسی آمار تجاری ایران و ترکیه نشان می‌دهد که مبادلات تجاری ترکیه با اتحادیه اروپا 35 برابر ایران است، مهم‌تر اینکه سهم صادراتی ترکیه از کل ارزش تجاری‌اش با اتحادیه اروپا 48.7 درصد می‌باشد و به نوعی ترکیه در روابط تجاری‌اش با اتحادیه اروپا به صورت پایاپا عمل کرده است اما سهم صادراتی ایران در تجارت با اروپا فقط 18 درصد است، بعبارتی ایران در تجارت با اروپا نقش "بازار مصرف" را ایفا می‌کند.

گذشته از اتحادیه اروپا که شاید گفته شود مناسبات سیاسی و جغرافیایی مانع از شکل‌گیری تجارت سازنده ایران با این اتحادیه بوده است، در کشورهای منطقه نیز شرایط به همین منوال است به طور مثال میزان صادرات ترکیه به سوریه که همسایه مشترک ایران و ترکیه می‌باشد طی سه ماهه نخست امسال 324 میلیون دلار و صادرات ایران به سوریه در سه ماهه نخست سال 57 میلیون دلار بوده است، بعبارتی ترکیه 5.6 برابر بیشتر از ایران از اقتصاد سوریه بهره برده است (این را نیز باید در نظر گرفت که صادرات ایران به سوریه نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 23 درصدی همراه بوده است).

صادرات ترکیه در سه ماهه نخست امسال به بلغارستان 766 میلیون دلار بوده و این در حالی است که طبق اطلاعات منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی کل صادرات ایران به بلغارستان در سال 1399 برابر با 34 میلیون دلار بوده است، بعبارتی ترکیه فقط در سه ماه نخست امسال بیش از 22 برابر کل صادرات ایران به بلغارستان در سال 1399 صادرات داشته است.

مبادلات تجاری ترکیه با اتحادیه اروپا 35 برابر ایران شد + نمودار

صادرات ترکیه در سه ماهه نخست امسال به کشور گرجستان 291 میلیون دلار بوده است و کل صادرات ایران به گرجستان در سال 1399 برابر با 44 میلیون دلار بوده یعنی ترکیه فقط در سه ماهه نخست امسال 6.6 برابر کل صادرات ایران به گرجستان در سال 1399 صادرات داشته است.

مبادلات تجاری ترکیه با اتحادیه اروپا 35 برابر ایران شد + نمودار

آمارهای اقتصادی به وضوح نشان می‌دهد که کشور ترکیه نسبت به ایران سیاست‌های اقتصادی موفق‌تری در پیش گرفته است و این پیشتازیِ اقتصادی صرفا محدود به روابط تجاری با اتحادیه اروپا نیست، ترکیه به جهت بهره‌مندی از بازار مصرف کشورهای منطقه آسیا میانی و غربی نیز با فاصله معناداری از ایران جلوتر است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها