کد خبر: ۴۹۰۳۵۰
زمان انتشار: ۰۹:۵۲     ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
مشاور حقوقی هیات دولت در گفتگو با ۵۹۸:
جواد معتمدی گفت: بزرگترین مانع برای جلوگیری از فعالیت‌های تولیدی، ماشین پرسرعت صدور مجوزها است.

طرح «تسهیل برخی مجوزهای کسب‌وکار» شرایط را برای تحقق حضور حداکثری مردم در اقتصاد فراهم می‌کند/ مانع زدایی از تولید فرصت خوبی برای دولت ها استبه گزارش سرویس خانه ملت پایگاه 598، جواد معتمدی مشاور حقوقی هیات دولت در گفتگو با خبرنگار 598 گفت: نامگذاری امسال از نظر بنده بسیار هوشمندانه انجام شده است. چرا که بازار همواره به سمت کارآمدی بیشتر حرکت می‌کند و آنچه که تولید را زمین می‌زند، مانع‌ها هستند. بزرگترین مانع برای جلوگیری از فعالیت تولیدکننده‌ها، چیزی جز دولت به معنای عام کلمه است. یعنی هر قدر دولت بزرگتر شود، کسب و کارهای مردم کوچک تر خواهند شد ویکی از نمودهای اصلی مانع تراشی دولت، در صدور مجوزها است.بزرگترین مانع برای جلوگیری از فعالیت‌های تولیدی، ماشین پرسرعت صدور مجوزها است.

معتمدی ادامه داد: برای مثال بنده مدتی به یک منطقه ترانزیت دریایی رفته بودم که در آن جا فقط 6 شرکت در حوزه تمیزکاری کشتی‌ها مشغول بودند و این در حالی بود که کشتی‌های بسیاری برای تمیزکاری در صف می‌ایستادند. وقتی علت را جویا شدم، گفتند هیچکس به شرکت‌های جدید برای تمیزکاری مجوز اعطا نمی‌کند و حتی در تمیز کردن کشتی هم با سازوکار فعلی مجوزها، انحصار وجود دارد.

مشاور حقوقی هیات دولت افزود:طرحی در مجلس تحت عنوان «تسهیل برخی مجوزهای کسب و کار» وجود دارد که به نظر می‌رسد کلیات آن برای کاهش مجوزها بسیار مناسب است. شیوه آن هم بر اساس قانون اساسی است که در آن گفته شده هرکس که مایل است، می‌تواند کسب و کار خود را راه اندازی کند که همان اصل آزادی اشتغال است. هرچند مناقشاتی در خصوص این طرح وجود دارد. برای مثال در کانون وکلا مخالفت‌هایی در خصوص این طرح دارد ولی این موضوع در کل حرکت مثبتی ارزیابی می‌شود.

معتمدی تاکید کرد: کانون وکلا می‌تواند در جایگاه همان دولتی باشد که می‌خواهد خود به تنهایی بازار را کنترل کند. به طور کلی هرنهادی که از عبارت «ظرفیت» استفاده کند، این نهاد مانع تولید است.

معتمدی با ارائه پیشنهاد‌هایی به دولت سیزدهم، گفت: دولت آینده می‌تواند برای تسهیل کسب و کار، به واحدهای تولید اعلام کند اگر چند ویژگی ساده را داشته باشید، مجاز به انجام فعالیت خود هستید. پس از شروع فعالیت این شرکت‌ها هم می‌توان مجوزهای اعلامی را رفع و رجوع کرد. اگر روزی بازار دچار شکست شد، با داده‌های حاصل از این واحدهای تولیدی، می‌توان سیاست گذاری اقتصادی کرد و کشور را از بحران‌های اقتصادی خارج نمود. بنابراین ما حق نداریم که به یک شرکت بگوییم شما حق فعالیت دارید یا ندارید. ما فقط موظف به ارائه چند ویژگی و ضابطه برای تمییز شرکت‌های حائز شرایط از دیگر شرکت‌ها هستیم.

معتمدی در پایان افزود: از آن جایی که درآمد حاصل از فروش نفت در کشور ما بسیار کم شده است، مانع زدایی از تولید فرصت خوبی برای دولت خواهد بود. دولت می‌تواند به شکل خودخواسته و عالمانه از مجوزدهی دست بکشد و هم بسیاری از هزینه‌های بی‌نیاز برای دستگاه‌های اعطاکننده مجوز را کاهش دهد و از طرف دیگر بازار را کاملا رها نکند و بعد نظارتی خود را اجرا کند.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها