أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۰۴۶۵
زمان انتشار: ۱۴:۲۳     ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
گزارش؛
خبرنگاران با وجود شیوع ویروس کرونا علی‌رغم خطرات فراوان هیچ‌گاه عرصه خبر و اطلاع‌رسانی را خالی نگذاشتند و مجاهدانه پای کار بودند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، کرونا برای همه اقشار به ویژه خبرنگاران تجربه جدیدی از کار رسانه‌ای را به وجود آورد. تجربه‌ای همراه با ترس‌ها و بیم و امیدها. گاه با تلخی از آمار جان باختگان کرونا نوشتند و زمانی نیز کام مردم را با نوشتن اخبار کمک‌های گروه‌های جهادی و … شیرین کردند.

اما از آنچه نباید در این میان غافل شد فداکاری خود اهالی رسانه است که علی‌رغم شیوع ویروس سرکش کرونا برای اطلاع‌رسانی اخبار و وقایع به مردم در همه جلسات و برنامه‌ها حضور داشتند و گاه خودشان نیز به این بیماری دچار شدند.

روز خبرنگار فرصتی است که پای صحبت خبرنگاران و اهالی رسانه خراسان‌جنوبی بنشینیم و درباره خبرنگاری در ایام کرونا بپرسیم.

مجتبی ندا خبرنگار و تصویربردار صدا و سیمای خراسان‌جنوبی، با اشاره به اینکه خبرنگار در شرایط فعلی در واقع یک چوب دو سر طلا شده است، گفت: این موضوع در شرایط کرونایی نیز صدق می‌کند و اگر خبرنگاری به مکان‌های شلوغ می‌رود به او می‌گویند خودتان چرا پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنید در حالی که وظیفه شغلی ما برای اطلاع رسانی، مجبور به این کار می‌کند و در حقیقت رسالت خبری ما است.

ریسک پذیری خبرنگاران در ایام کرونا

وی با بیان اینکه خبرنگاران عموماً اقشاری ریسک پذیر و خطر پذیر هستند، اظهار کرد: اتفاقاً هر کجا خطر هست، خبرنگاران وارد آن میدان می‌شوند تا کمبودها را به اطلاع مسئولان برسانند و بتوانند از نزدیک شرایط را ببینند.

خبرنگار و تصویربردار صدا و سیمای خراسان‌جنوبی با بیان اینکه خبرنگاران علی رغم ضرورت حضورشان در تجمعات به تازگی واکسینه شده‌اند، ادامه‌داد: برخی از مردم تصور می‌کنند که خبرنگاران از امتیازات خاصی برخوردارند در حالی که مَثل ما مانند کوزه‌گری است که از کوزه شکسته آب می‌خورد.

حمیده هوشیار از دیگر خبرنگاران خراسان‌جنوبی که در شبکه خاوران فعالیت می‌کند، نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: خاطرم هست اوایل که تنها سه بیمار کرونایی در خراسان‌جنوبی شناسایی شده بود با همان لباس مخصوص کادر درمان وارد بخش عفونی بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند شدم.

وی بیان‌کرد: شاید من تنها یک ربع آن لباس‌ها را بر تن داشتم ولی در همان مدت کوتاه دریافتم که پوشیدن این لباس چقدر سخت و طاقت‌فرسا است و کادر درمان چه ایثارگری‌هایی را رقم می‌زنند.

خاطره‌ای از روزهای ابتدایی شیوع کرونا

خبرنگار فعال خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: وقتی اولین بیمار کرونایی استان را که در همان بخش دیده بودم، چند روز بعد فوت کرد بسیار تحت تأثیر قرار گرفتم و مرتب با خودم می‌گفتم یعنی این ویروس اینقدر کشنده است.

هوشیار ادامه‌داد: الان جسارت آن روزهایی ابتدایی را ندارم چون نگرانم اگر خدای نکرده مبتلا شوم به خانواده و عزیزانم نیز منتقل کنم.

وی با اشاره به اینکه در مأموریت به شهرستان‌های مختلف به وضوح می‌بینم که برخی از مردم اصلاً ماسک نمی‌زنند، یادآور شد: ما خبرنگاران اطلاع رسانی‌های خود را درباره موضوع کرونا داریم ولی این مردم هستند که باید عمق قضیه را دریابند.

خبرنگار فعال و جوان خراسان جنوبی گفت: خبرنگاران کمتر از کادر درمان فداکاری نمی‌کنند و در واقع ما وظیفه و مسئولیت خود را نشان دادن آن ایثارگری‌های پزشکان و پرستاران و کادر درمان می‌دانیم.

سلیمانی از دیگر فعالان رسانه‌ای خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: خبرنگاران رکن مهم اطلاع رسانی هستند و هر جایی که جلسه‌ای باشد و مسئول کشوری در استان حضور داشته باشد ما موظف به پوشش برنامه‌های آن هستیم.

پوشش رسانه‌ای برنامه‌ها در روزهای داغ کرونا

وی افزود: در این شرایطی که ویروس کرونا همه جا را در بر گرفته خبرنگاران با به خطر انداختن سلامتی خود و خانواده جهت پوشش مراسم خبری حضور داشته و رسالت خطیر اطلاع رسانی به مردم را انجام می‌دهند.

سلیمانی یادآور شد: از طرف دیگر در این مدتی که ویروس کرونا جهان را در برگرفته خبرنگاران با اطلاع رسانی‌های به موقع و دقیق به جامعه آگاهی بخشی کرده و پا به پای کادر درمان دستورالعمل‌ها و نکات بهداشتی را به گوش مردم رساندند.

حکیمه بهمن زاده، از خبرنگاران خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه گفت: در طول یک سال و نیم گذشته بارها شاهد فداکاری‌های همکارانم در عرصه اطلاع‌رسانی بودم و بسیاری از آنان نیز در همین جلسات کاری به کرونا مبتلا شدند.

وی بیان‌کرد: هر زمان آمار کرونا در خراسان‌جنوبی بالا می‌رفت یکی از اولین اقشاری که دچار دغدغه می‌شدند، خبرنگاران بودند چرا که می‌دانستند باید خبر تلخی را به مردم منعکس کنند.

بهمن زاده درباره خاطرات خبرنگاری در دوران کرونا گفت: یکی از خاطرات تلخ من در دوران کرونا، گفت و گویی بود که با متولیان واحدهای تولیدی و صنعتی و صاحبان اصناف داشتم که می‌گفتند کرونا آسیب زیادی به ما وارد کرده است.

وی اظهار کرد: بسیار تلخ بود که بخواهم بنویسم صاحبان اصنافی که قبل از کرونا از پیشگامان کارهای خیر بودند امروزه به واسطه عدم برنامه‌ریزی اقتصادی در شرایط کرونایی توسط مسئولان به تسهیلات و کمک و … نیاز دارند.

خبر تعطیلی اصناف در ایام کرونا کامم را تلخ می‌کرد

این خبرنگار خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: برایم سخت بود که بنویسم طبق پروتکل‌ها باید فلان صنف تعطیل شود چون تعطیلی یک صنف به معنای مشکل در رزق و روزی یک خانواده بود اما همکاران من با دغدغه‌مندی تلاش می‌کردند مشکلات اصناف را نیز در این شرایط به گوش مسئولان برسانند.

ناصر نبی زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: خبرنگاران خراسان‌جنوبی از ابتدا شیوع کرونا مجاهدانه در عرصه اطلاع رسانی درباره روش‌های پیشگیری، فداکاری‌های کادر درمان و … حضور داشته‌اند.

وی افزود: اما نکته مهم و قابل توجه این است که با طولانی شدن مدت زمان بیماری نباید از اطلاع رسانی خسته شوند چون این ویروس سرکش همچنان جان عزیزانمان را می‌گیرد و از این جهت همچنان باید چون روزهای نخست در این عرصه حضور داشت.

کرونا دیر یا زود از این سرزمین و جهان رخت برمی‌بندد و دنیا و مردم کشور ما نیز به زندگی عادی خود بر خواهند گشت ولی آنچه در این میان باقی می‌ماند، خاطرات تلخ و شیرین از روزهای کرونایی است که با قلم زیبای خبرنگاران به تصویر کشیده شده است. خاطراتی که نشان می‌دهد در روزهای سختی و بیماری چه کسانی در کنار هم وطنان خود بودند و چه کسانی گره‌گشایی کردند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها