أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۰۵۴۸
زمان انتشار: ۱۶:۰۱     ۱۹ مرداد ۱۴۰۰
بازیگران زن در این قبیل آگهی ها هویتی ندارند و تنها برای خوشامد صاحب آگهی و برای جلب توجه، حرکات و آرایش های خاصی دارند.

به گزارش پایگاه 598-زهره حسنی سعدی دبیر کارگروه زنان و خانواده انجمن مستقل دانشگاه تهران/ هفته گذشته شرکت محصولات لبنی و بستنی دومینو، در صفحه اینستاگرام خود، تیزر تبلیغاتی نامناسبی را منتشر کرد. نقطه جنجالی این کلیپ چندان غریب نبود؛ استفاده از جذابیت های جنسی و کالا شدن زنان برای دیده شدن بیشتر محصول. چیزی که قبلا در تبلیغات دیگر استفاده شده است. از تبلیغ شکلات تا شلنگ! خشونت پنهانی که علیه هویت زنان بی سروصدا و آرام از فضای مجازی تا قلب جامعه در حال گسترش است. این خشونت با کلمات خوش آب و رنگی مانند لزوم حضور اجتماعی و در بند نبودن زنان، در نقش یک نجات دهنده، همچون گرگی در پوشش بره سعی دارد سوء استفاده از جذابیت های جنسی زنان را عادی جلوه دهد. 

بازیگران زن در این قبیل آگهی ها هویتی ندارند و تنها برای خوشامد صاحب آگهی و برای جلب توجه، حرکات و آرایش های خاصی دارند. با دیدن چهره و حرکات مصنوعی و سرتاسر جنسی بازیگر زن، احساس تحقیر شدن در چهره خیلی از زنان جامعه دیده می شود. ااحساسات فروخورده زنانی که در مواجهه با این کلیپ، می گفتند: آنقدر هرجا از چهره و جذابیت های جنسی زنان استفاده کردند خسته شدیم. تا کی این نگاه ابزارگونه قرار است بر زنان حاکم باشد؟ تا کی قرار است در فضای فکری و فرهنگی جامعه، زنان تنها با جذابیت های جنسی، بدن و چهره شناخته شوند؟ 

این پیام ها و بازخوردهای زنان جامعه و احساس خشمی که از سوی آنان دریافت شد، یکی از علل مهمی بود که دیگر مثل قبل کاربران فضای مجازی با سکوت و یا شماتت های عادی از این ماجرا عبور نکنند. سیل اعتراض به این تیزر در اینستاگرام به راه افتاد. هشتگ تحریم دومینو کلیدواژه ای بود که در استوری و توییت های کاربران استفاده می شد. خواسته کاربران فضای مجازی حذف این تیزر تبلغاتی بود. داخلی شکایات شرکت دومینو نیز از این اعتراضات مصمون نماند و بسیاری از مردم صدای خود را از این طریق به گوش مسئولان دومینو رساندند. در همین راستا خبرنگار جنس اول طی تماس با روابط عمومی شرکت دومینو نسبت به سوءاستفاده تبلیغاتی از زنان اعتراض و در خواست مصاحبه کرد. اما شرکت مذکور حاضر به پاسخ گویی نشد. 

صبح پنجشنبه بود که اولین نتیجه اعتراضات مردمی با حذف چالش دومینو از صفحات مجازی آن به ثمر نشست. چالشی که دومینو پس از انتشار تیزر جنجالی خود از مردم خواسته بود که از لحظه بستنی خوردن مانند بازیگر تیزر جنجالی فیلم بگیرند و بفرستند. پس از حذف این چالش، به دلیل هجمه های زیاد کاربران فضای مجازی به پست تبلیغاتی، شرکت دومینو کامنت های پست را محدود کرد.

موج اعتراضات بیشتر و بیشتر می شد و در حرکتی نمادین کاربران بستنی دومینو را به سطل زباله می انداختند تا اعتراض خود را بهتر به گوش مسئولان این شرکت برسانند. 

بالاخره و پس از فشار افکار عمومی پنجشنبه شب، دومینو تیزر جنجالی خود را حذف کرد. نتیجه ای که مردم با اعتراضات به جای خود به دست آوردند. اقدامی که مردم با این حرکت ضد زن دومینو انجام دادند، نشان از این دارد که جامعه چندان به مسائل فرهنگی بی توجه نیست. اگرچه شاید این روزها دغدغه به حق خیلی از مردم مسائل معیشتی باشد، اما نمی توان از مسائل فرهنگی مهمی که هویت نیمی از افراد جامعه، را خدشه دار می کند، غفلت کرد. 

اما ماجرای تیزر دومینو به همین جا ختم نشد. حوالی بعد از ظهر شنبه، کانال اصلاحات نیوز مدعی شد که یک مقام آگاه در وزارت ارشاد گفته است: «با وجود آنکه این تیزر بدون دریافت مجوز در فضای مجازی منتشر شده بود ساعتی پس از انتشار و با رصد همکاران تبلیغاتی، کلیپ که خارج از مقررات مصوب تولید و توزیع شده بود از صفحه شرکت مذکور حذف و تذکرهای لازم به آن ها ابلاغ شد. 

رسانه های خارجی این واکنش مبهم و بدون منبع کانال تلگرامی اصلاحات نیوز، با مصادره به مطلوب حرکتی مردمی را اقدامی حاکمیتی قلمداد کردند. با وجود بایکوت و تحریف واقعیت توسط برخی رسانه های به نظر می رسد افکار عمومی نسبت به استفاده ابزاری از زنان و هنجار شکنی در حیطه مسائل اخلاقی حساسیت بالایی دارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها