يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۱۵۰۰
زمان انتشار: ۱۱:۳۸     ۱۱ شهريور ۱۴۰۰
تردیدها درباره برگزاری پیاده‌روی گسترده ایرانیان در ایام اربعین؛
با توجه به اینکه کمتر از یک ماه تا اربعین حسینی باقی مانده، هنوز طرف عراقی درباره وضعیت پذیرش زائران خارجی اظهارنظر نکرده است. بر همین اساس، مسؤولان از زائران خواستند تا مشخص نشدن وضعیت به سوی مرزها حرکت نکنند.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، در آستانه اربعین حسینی، اخبار متنوعی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود و هرکس جویای وضعیت اربعین سال جاری است تا ببیند می‌تواند امسال کوله‌بار خود را ببندد و با زائران حسینی همقدم شود یا اینکه همچون سال گذشته باید از راه دور زائر کربلا باشد.

امکان حضور میلیونی ایرانیان در اربعین امسال وجود ندارد

مسؤولان کشورمان نیز همواره درصدد نهایی شدن وضعیت اربعین امسال هستند تا زائران را از بلاتکلیفی در آورند؛ تا جایی که امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه با اشاره به سفر اخیر به عراق و دیدار با الکاظمی، نخست وزیر این کشور گفته است: مردم ایران بدانند امکان اینکه به صورت میلیونی مثل سال‌های قبل سفر کنند، به خاطر محدودیت‌های کرونایی وجود ندارد و قرار است ما ترتیبات خیلی خاصی را در داخل ایران اعمال کنیم که هم مشارکت در اربعین داشته باشیم و در عین حال تبعات غیرمطلوب در حوزه کنترل و مهار کرونا ان‌شاءالله رعایت شود.

علاوه بر این، حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین با اشاره به اینکه اشتیاق عراقی‌ها برای حضور زائران ایرانی در ایام اربعین بیش از سال گذشته است، از تلاش برای اعزام زائران با رعایت نکات بهداشتی و ضوابط خاص خبر داده است.

۵۰ یا ۵۰۰ هزار ایرانی به حماسه اربعین مشرف می‌شوند؟

با این وجود، هنوز طرف عراقی پاسخ روشنی به درخواست ایران برای صدور مجوز اعزام زائران ایرانی در ایام اربعین صادر نکرده است و همانطور که وزیر امور خارجه گفته است، طرف عراقی تا آخر هفته جاری قرار است نتیجه را اعلام کند.

البته در روزهای گذشته، اخباری از پذیرش حداقلی از سوی عراق مطرح شده بود و منابع آگاه از پذیرش پنج یا حتی ۵۰۰ هزار نفری زائران کشورهای خارجی خبر دادند که هنوز این تعداد نهایی نشده و قرار است در جلسات امروز بررسی بیشتری در این زمینه صورت گیرد. درخواست ایران حداقل ۵۰۰ هزار زوار است که البته طرف عراقی هنوز با این تعداد موافقت نکرده است.

امیدواریم محدودیتی برای اعزام زائران اربعین اعمال نشود

امید کوثری، مدیر اجرایی جدید ستاد مرکزی اربعین حسینی نیز می‌گوید: ما در ستاد اربعین جلسه‌ای داشتیم تا درباره وضعیت اربعین به نتیجه برسیم، اما به دلیل اینکه طرف عراقی هنوز به درخواست ما پاسخ نداده است، تغییری ایجاد نشده و همچنان منتظر تصمیم عراق هستیم.

حجت‌الاسلام حمید احمدی،  مدیر کمیته فرهنگی ستاد اربعین هم با بیان اینکه ستاد مرکزی اربعین امیدوار است محدودیتی برای اعزام زائران به حماسه عظیم اربعین وجود نداشته باشد، می‌گوید: امیدوارم با اعزام زائران بتوانیم به زائران اربعین خدمت کنیم.

تلاش برخی مسؤولان عراقی برای جلوگیری از محدودیت‌ها در اربعین/ از معجزه امام حسین (ع) نباید غافل شد

با این وجود، دولت عراق هم با توجه به اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون هیچ ویزای زیارتی صادر نکرده است، درباره پذیرش زائر خارجی همچون قبل از کرونا مردد است و می‌خواهد ضوابطی را تعیین کند که برخی تزریق واکسن را یکی از این شروط عنوان کردند که به نظر می‌رسد این امر چندان مورد پذیرش مسؤولان عراقی قرار نگرفته است؛ چرا که برخی از متولیان امر در عراق معتقدند که حضور میلیونی در عاشورای امسال و حتی راهپیمایی اربعین سال گذشته با وجود شیوع کرونا در جهان و سلامت زوار در این حماسه عظیم نشان داد که نباید از معجزه امام حسین (ع) غافل بود.

تزریق واکسن کرونا برای ایام اربعین قطعی است؟

البته مسؤولان کشورمان معتقدند با توجه به وضعیت موجود، در صورتی طرف عراقی با پذیرش زائران ایرانی موافقت کند، تزریق واکسن، یکی از شروط اعزام زائران خواهد بود و مسؤولان ایرانی این امر را پیگیری می‌کنند. ناگفته نماند در صورت قطعی شدن این موضوع، باید تزریق واکسن کرونا برای اعزام زائران کشورمان در ایام اربعین به عراق، به تصویب ستاد کرونا و وزارت بهداشت برسد و از سوی ستاد اربعین اعلام شود.

علاوه بر این، سه شنبه جلسه‌ای در زمینه اربعین در عراق برگزار شد که در این جلسه هنوز نتیجه نهایی درباره نحوه پذیرش زائران اتخاذ نشده است و به گفته یک منبع مطلع، عراق قرار بود پذیرش زائران اربعین را فقط به صورت هوایی اعلام کند که با توجه به درخواست ایران، تصمیم‌گیری برای وضعیت اربعین نهایی نشده و امروز نیز جلسه‌ای در این زمینه برگزار خواهد شد و ممکن است تغییراتی در زمینه نحوه پذیرش زوار ایجاد شود.

مرزهای زمینی در ایام اربعین باز می‌شود؟

در هر صورت اگر عراق هم محدودیتی برای اربعین اعمال کند، باید در ایران سازوکاری به منظور ثبت‌نام از مشتاقان زیارت اربعین به عمل بیاورد. همچنین با توجه به اینکه در ماه گذشته پس از توافق دو کشور برای برقراری سفر به عتبات، دولت عراق با برنامه‌ریزی وزارت بهداشت این کشور مجوز حضور زائران ایرانی به عتبات به صورت هوایی را صادر کرد، به نظر می‌رسد که امسال هم سفر اربعین فقط به صورت هوایی انجام شود. چرا که در صورت بازگشایی مرزها به روی زائران به طور حتم امکان اعمال محدودیت‌ها به درستی وجود ندارد و همانطور که مسؤولان مرزی معتقدند، در صورت باز شدن مرزهای زمینی به روی زائران اربعین به طور حتم تعداد زوار بیش از یک میلیون نفر خواهد بود که این امر با توجه به صحبت‌های وزیر امور خارجه امکان‌پذیر نیست.

تزریق واکسن کرونا برای ایام اربعین قطعی است / مرزهای زمینی امسال باز می‌شود؟

حسین قاسمی، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور نیز با بیان اینکه مرزهای زمینی همچنان بسته است، می‌گوید: با توجه به اینکه وضعیت اربعین هنوز به قطعیت نرسیده است، هیچ نوع تردد زائر از مرز زمینی نداریم و مرزها همچنان بسته است. علاوه بر این، از عاشقان حسینی می‌خواهیم که به سوی مرزها حرکت نکنند و منتظر تصمیم نهایی عراق و اعلام رسمی آن از سوی مسؤولان وزارت خارجه و ستاد اربعین باشند.

برای بازگشایی مرزهای زمینی برای تردد زائران اربعین، ابتدا باید منتظر نظر دولت عراق درباره نحوه پذیرش زائران ایرانی و همچنین تصمیم مسؤولان کشورمان در این باره باشیم و هنوز تا زمان مشخص نشدن وضعیت اربعین، بازگشایی مرزها مشخص نیست.

عاشقان حسینی فعلا از حرکت به سوی مرزها خودداری کنند

همچنین با وجود آمادگی موکب‌های اربعینی برای ارائه خدمات به زوار اربعینی، هنوز به دلیل نامشخص بودن وضعیت اربعین از سوی دولت عراق، هیچ کدام از موکب‌ها برنامه‌ای برای ارائه خدمات ندارند و در مسیر زوار و مرزها نیز مستقر نشدند. بر همین اساس، مسؤولان ستاد اربعین تأکید دارند که زائران از مراجعه به سوی مرزها و تجمع در آنجا بپرهیزند.

تلاش دولت برای برقراری سفر اربعین پس از یک سال وقفه

البته با توجه به مذاکرات صورت گرفته در دولت، به نظر می‌رسد که امسال برخلاف سال گذشته مسؤولان نسبت به اعزام زائران با رعایت نکات بهداشتی مصمم‌تر هستند و قصد دارند با توجه به مذاکرات صورت گرفته با طرف عراقی، مسیر زیارت اربعین را برای زائران باز کنند.

اما با توجه به استقبال عاشقان حسینی برای تشرف به حماسه اربعین، باید مسؤولان کشورمان هم برای نحوه پذیرش زائران سازوکارهایی را در نظر بگیرند تا به دلیل اعمال محدودیت مشکلی در زمینه اعزام ایجاد نشود. سال ۹۸ که آخرین اعزام به عراق در ایام اربعین صورت گرفت، بیش از سه میلیون نفر از کشورمان در حماسه اربعین شرکت کردند.

در سال‌های گذشته سازمان حج و زیارت به عنوان متولی این امر سامانه سماح را راه‌اندازی کرده بود و زائران قبل از اعزام در این سامانه ثبت‌نام می‌کردند که هنوز این سامانه با توجه به نامشخص بودن وضعیت اربعین از سوی عراق، فعال نشده است.

به گزارش فارس، سال گذشته با وجود آمادگی ایران طرف عراقی از نپذیرفتن زائر خارجی خبر داد و دو روز قبل از اربعین به پذیرش محدود زوار اشاره کرد که به دلیل اعلام آن در زمان نامناسب هیچ زائر و موکب ایرانی در حماسه اربعین حضور پیدا نکرد. امسال نیز با وجود مذاکرات ایران، طرف عراقی هنوز تصمیم قطعی را اعلام نکرده است و مسؤولان کشورمان همچنان پیگیر هستند تا شرایط برای اعزام زائران اربعین را فراهم کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها