أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۱۵۹۲
زمان انتشار: ۱۵:۱۵     ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
موج قم هراسی که از اواخر سال 98 در اثر شناسایی نخستین موارد ابتلا به کرونا در کشور به راه افتاده بود، بار دیگر از زبان یکی از رسانه های به اصطلاح اصولگرا به گوش می رسد.

سرویس اجتماعی پایگاه 598: موج قم هراسی که از اواخر سال 98 در اثر شناسایی نخستین موارد ابتلا به کرونا در کشور به راه افتاده بود، بار دیگر از زبان یکی از رسانه های به اصطلاح اصولگرا به گوش می رسد.

جوان آنلاین رسانه وابسته به سپاه در مطلبی با عنوان کرونا پشت هیچ مرزی نمی‌ماند بازهم به دروغ شیوع کرونا از قم اشاره کرده و نویسنده، یادداشت خود را با مطلبی کذب شروع و به موشکافی چرایی پیک های پیاپی کرونا پرداخته است.

نویسنده این مطلب در قسمتی از یادداشت خود به دروغ "شیوع کرونا از قم" پرداخته و نوشته است: این روز‌ها صحبت از سویه «لامبدا» است که می‌گویند از «دلتا» هم خطرناک‌تر است. البته ناگفته نماند که سازمان جهانی بهداشت هم از بررسی سویه "مو" خبر داده است. یعنی اینکه هر روز با چهره جدیدی از کرونا مواجه می‌شویم که آمادگی مبارزه و مقابله با آن را نداریم و فقط قربانی می‌دهیم.
شاید یادمان نرفته باشد که بیماری کرونا از قم شروع شد و خیلی زود به سایر استان‌ها رفت و در نهایت، دولت تصمیم گرفت روز‌های آخر اسفند ۹۸ و نوروز ۹۹ را به طور کلی تعطیل اعلام کند.

شروع ماجرا...

در اسفند سال 98 فضای مجازی و بسیاری از خبرگزاری‌ها به دنبال منشا داخلی کرونا بودند و عجیب اینجا بود که بسیاری از آن‌ها به یک نام می‌رسیدند: عجیب‌تر اینکه قم؛ شهری که نه فرودگاه دارد و نه مرز! شهری در مرکز کشور که عده‌ای تلاش کردند، تنها به دلیل اینکه اولین موارد ابتلا به کرونا در آن تشخیص داده شد، در ذهن مردم، قم را با کرونا و منشاء این ویروس گره بزنند.

دروغ بزرگ «شیوع کرونا از قم» اینبار توسط رسانه های معاند نیز پررنگ تر شد که پا را فراتر گذاشته و در خبری دروغین ادعا کردند که وزارت بهداشت پیشنهاد تعطیلی و قرنطینه قم را داده است اما شورای عالی امنیت ملی با آن مخالفت کرده است! ایران اینترنشنال ادعا می‌کند وزارت بهداشت درخواست کرده‌است قم قرنطینه شود، ولی این درخواست با مخالفت سران در این جلسه روبرو شده؛ این رسانه معاند در ادامه دروغ پردازی های خود می نویسد: سران کشور عنوان میکنند که قرنطینه قم موجب سوءاستفاده رسانه‌های آمریکایی می‌شود!!

متاسفانه سخنگوی سابق وزارت بهداشت نیز با انتشار توئیت های به این دروغ ها دامن زد:

وی در اظهاراتی که خلاف واقع بودن آن توسط خود وزارت بهداشت محرز شد؛ گفته بود: "منشأ بیماری کرونا در کشور، واضحاً و مشخصاً در ارتباط با تعدادی کارگر چینی و دانشجویانی است که در بهمن ماه به چین رفت و آمد کرده‌اند و در استان قم سکوت و یا حضور داشته‌اند. "

ماجرای حساست و شجاعت پزشکان قمی

نخستین موارد تأیید شده از فراگیری جهانی بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ در ایران در تاریخ ۲۹ بهمن از قم گزارش شد. "هرچند پیش از این نیز موارد مشکوک به بیماری کرونا در ایران گزارش شده بود در واپسین روز بهمن ۹۸، به دنبال فوت ۲ بیمار با عوارض تنفسی در بیمارستان کامکار-عرب‌نیا قم، شایعاتی دربارهٔ مرگ این بیماران به علت کروناویروس شکل گرفت. اما دانشگاه علوم پزشکی قم با تکذیب شایعات مربوط به مبتلا بودن این دو بیمار فوت شده به کروناویروس، اعلام کرد که تاکنون هیچ‌گونه شواهدی تشخیصی مبنی بر ابتلا به بیماری کرونا دیده نشده‌است. نهایتاً در ۳۰ بهمن روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد که نتایج آزمایش اولیه ۲ مورد از موارد مشکوک از نظر ابتلا به کروناویروس، مثبت گزارش شده‌است. در همین روز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد که در چهار روز گذشته شاهد گسترش بیماری‌های تنفسی در قم بودیم و طی این مدت ۲ نفر در یکی از بیمارستان‌های قم بر اثر بیماری تنفسی فوت کردند و امروز تست اولیهٔ این دو فرد در مورد بیماری کرونا مثبت اعلام شد."

همین حساسیت و شجاعت پزشکان قمی در اعلام تست مثبت افراد فوت شده کافی بود که از بروز فاجعه بزرگتر در کشور جلوگیری شود و مسئولین با آمادگی بیشتر به مقابله با این ویروس بپردازند. همانطور که اشاره شد هرچند پیش از این نیز موارد مشکوک به بیماری کووید-۱۹ در ایران گزارش شده بود ولی هیچ استانی حاضر نبود از فوتی ها تست کرونا گرفته شود و با مخفی کاری‌ای که استان های کشور در پیش گرفته بودند ممکن بود به علت بی اطلاعی مردم تعداد فوتی های کشور در آن مقطع زمانی بسیار بیشتر باشد.

در پایان امیدواریم که نویسنده مطلب به اشتباه سهوی و یا عمدی! خود پی برده و ضمن عذرخواهی از مردم فهیم قم اقدام به اصلاح یادداشت خود کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها