يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۱۶۸۸
زمان انتشار: ۱۰:۵۱     ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
آلرژی یا حساسیت فصلی معمولا با فرا رسیدن فصل پاییز گریبان‌گیر بسیاری از افراد می‌شود. کسانی که آلرژی فصلی دارند با فرا رسیدن فصلی که در آن علائم آلرژی ظاهر می‌شود برای یک مبارزه آماده می‌شوند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از برترین، آلرژی یا حساسیت فصلی معمولا با فرا رسیدن فصل پاییز گریبان‌گیر بسیاری از افراد می‌شود. کسانی که آلرژی فصلی دارند با فرا رسیدن فصلی که در آن علائم آلرژی ظاهر می‌شود برای یک مبارزه آماده می‌شوند. مبارزه برای حفظ کیفیت زندگی. علائم آلرژی می‌توانند ما را در ساعات کار، خواب و تفریح با مشکلات جدی روبه‌رو کنند.

حساسیت فصلی و راه‌های درمان خانگی

در هر فصل گیاهان گوناگونی شروع به گرده افشانی یا تولید و پخش کردن هاگ می‌کنند. گاهی در جا‌های مختلف گیاهان متفاوتی وجود دارند که زمان گرده افشانی آن‌ها ممکن است متفاوت باشد. آیا اگر یک فرد به یکی از این گیاهان، گرده‌ی آن‌ها یا هاگ آن‌ها حساسیت داشته باشد، زمان بروز حساسیت فقط در یک فصل خاص خواهد بود؟

چه فصلی آلرژی می‌آورد؟

بهار و پاییز به دلیل شدت تغییر دما باعث افزایش خطر آلرژی فصلی می‌شوند و اگر شما یکی از هزاران افراد مبتلا به آلرژی فصلی هستید، مطمئن باشید که به خصوص در فصل بهار و پاییز عطسه بسیار زیادی را تجربه خواهید کرد.

گرفتگی بینی؛ آبریزش بینی و سایر نشانه‌های ناراحت کننده‌ای را تجربه خواهید کرد. گاهی آلرژی فصل تابستان ادامه خواهد یافت. اما شما که قادر نیستید تمام گیاهان و چمن‌ها در محیط اطراف را با گیاهان و چمن‌های مصنوعی و پلاستیکی جایگزین کنید تا آن‌ها شما را اذیت نکنند، پس می‌توانید به جای تغییر دادن محیط از روش‌های ساده و خانگی برای کنترل این مشکل استفاده کنید. بیمارانی که به محرک‌های فصلی نظیر چمن، علف‌های هرز و گرده‌ها آلرژی دارند در فصل بهار بیشتر از علائم بیماری را تجربه می‌کنند، اما در فصل‌های سرد سال آلرژی فصلی بسیار ضعیف می‌شود.

با این حال با توجه به اینکه گیاهان مختلف در زمان‌های مختلف سال گرده افشانی می‌کنند بسته به نوع آلرژی شما و محل زندگی شما ممکن است حساسیت‌های فصلی در تمام فصول سال شما را رها نکنند. حتی ممکن است شما در خانه گیاهان آپارتمانی و حتی مو‌های حیوانات خانگی آلرژی داشته باشید و به آن‌ها واکنش نشان دهید.

ممکن است در میان آلرژی‌های فصلی و رینیت آلرژیک درگیر شوید. تفاوت میان آلرژی‌های فصلی و رینیت آلرژیک این است که آلرژی‌های فصلی بسته به فصل سال اتفاق می‌افتد، اما رینیت آلرژیک در تمام طول سال شما را درگیر خود می‌کند.


علائم رایج حساسیت فصلی

بعضی از افراد به اشتباه حساسیت فصلی را با بیماری های دیگر اشتباه می‌گیرند. اما حساسیت فصلی علائم خاص خود را دارد، که در ادامه به ۴ نمونه از رایج‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم. اگر این علائم را داشتید، یعنی دچار حساسیت فصلی هستید.

حساسیت فصلی و راه‌های درمان خانگی

رایج‌ترین علائم

عطسه کردن، خس خس سینه و آبریزش چشم، از جمله علائم رایج حساسیت فصلی هستند. در صورتی که علائم زیر را تجربه کردید، به احتمال زیاد دچار حساسیت فصلی شده‌اید.

  • عطسه کردن مکرر
  • آبریزش یا خارش چشم‌ها
  • آبریزش بینی
  • گرفتگی بینی، گوش‌ها و سینه
  • خارش گلو
  • پف کردن پلک‌ها
  • خس خس سینه
  • سرفه کردن
  • سردرد خفیف

این علائم را ندارید

بسیاری از علائم در سرماخوردگی و حساسیت فصلی مشترک هستند، بنابراین تشخیص این دو عارضه از یکدیگر دشوار است. به همین دلیل، بررسی علائمی که در این دو بیماری مشترک نیستند، می‌تواند مفید باشد. اگر هر کدام از علائم زیر را تجربه کردید، به احتمال زیاد دچار سرماخوردگی (و نه حساسیت فصلی) شده‌اید.

  • ضعف و خستگی
  • احساس درد در کل بدن
  • سردرد شدید
  • گلودرد (که متفاوت از خارش گلوی ناشی از حساسیت است.)

یک روش دیگر برای تفاوت قائل شدن بین سرماخوردگی و حساسیت، مدت زمانی است که طول می‌کشد تا علائم برطرف شوند. سرماخوردگی معمولا خود به خود طی ۷ تا ۱۰ روز برطرف می‌شود. این در حالی است که حساسیت تا زمانی که درمان شود یا محرک برطرف شود، باقی می‌ماند. این یعنی ممکن است حساسیتتان با توجه به چیزی که به آن حساسیت دارید، چند ماه طول بکشد.

بروز علائم در زمان مشخص

اگر حساسیت فصلی دارید، حتما می‌دانید که علائم در یک زمان مشخص از سال بروز می‌کنند و تقریبا در زمان مشخصی هم برطرف می‌شوند. در بیشتر افراد، علائم حساسیت فصلی در فصل بهار شروع شده و در فصل پاییز تمام می‌شود.


کنترل بهتر آلرژی فصلی با تغییر شیوه زندگی

‌می‌دانیم بهترین راه رهایی از آلرژی، تعیین عامل آلرژی‌زا و دوری کردن از آن است، اما این کار همیشه ساده نیست. به همین دلیل با تجویز پزشک معالج یا گاهی صلاحدید دکتر داروساز در داروخانه، با استفاده از برخی دارو‌ها می‌توانیم علائم آلرژی را کاهش دهیم.

حساسیت فصلی و راه‌های درمان خانگی

همچنین، با رعایت بیشتر برخی نکات در خانه هم می‌توانیم به کنترل ساده‌تر علائم آلرژی فصلی کمک کنیم. در زیر به برخی از این اقدامات اشاره می‌کنیم:

بسته نگه داشتن پنجره‌ها

در روزهای پایانی تابستان خوب است اگر پنجره‌ها را بسته نگه داریم و در صورت امکان روی کولر یا دریچه کولر یا دستگاه تهویه هوا را با فیلتر بپوشانیم. این فیلتر از انتقال ذرات موجود در هوا جلوگیری می‌کند.

نکات مهم هنگام ورود به خانه

وقتی به خانه وارد می‌شویم، ناخواسته مقداری از گرده گیاهان یا سایر عوامل آلرژی‌زا را ممکن است با خود به داخل خانه بیاوریم. این عوامل ممکن است روی پوشاک، کفش، مو و پوست ما قرار داشته باشند. خوب است اگر بتوانیم هنگام ورود به خانه مستقیم به حمام برویم و لباس‌ها را هم برای شستشو بگذاریم.

استفاده از ماسک

وقتی از خانه خارج می‌شویم یا در خانه مشغول استفاده از جارو برقی هستیم، باید از ماسک استفاده کنیم. ماسک N ۹۵ بهترین ماسک برای این مورد است. این ماسک از عبور ۹۵ درصد از ذرات معلق در هوا از جمله گرده‌های گیاهان پیشگیری می‌کند.

تغذیه سالم

جالب است بدانید در پژوهش‌های پزشکی مشخص شده مصرف غذا‌های مفید مانند سبزی‌ها، میوه‌ها و مغزیات مانند بادام در مجموع باعث کنترل بهتر علائم آلرژی می‌شوند.

شستشوی گلو و بینی

وقتی مواد آلرژی‌زا به مخاط بینی یا گلو می‌چسبند، مدتی طول می‌کشد تا واکنش دستگاه ایمنی بدن ما را تحریک کنند و علائم آلرژی ظاهر شود. شستشوی گلو (غرغره) و شستشوی بینی با محلول نمکی (سرم شستشو) می‌تواند با کاهش تعداد این عوامل در مخاط حلق و بینی، به کاهش علائم آلرژی منجر شود.

نوشیدن مایعات فراوان

آلرژی باعث تحریک مخاط و تولید ترشحات بیشتر در بینی و پشت حلق می‌شود. نوشیدن آب و آبمیوه‌ی بیشتر، باعث رقیق شدن و دفع راحت‌تر این ترشحات می‌گردد. مایعات گرم مانند چای و سوپ یا بخور گرم هم می‌تواند در این مورد مفید باشد.

استعمال دخانیات ممنوع

هرگونه آلودگی هوا از جمله دود قلیان و سیگار، علائم آلرژی فصلی را وخیم‌تر می‌کند. دود دخانیات، آبریزش و خارش بینی و چشم را تحت تاثیر منفی خود قرار می‌دهد. حتی گاهی اسپری‌ها مانند اسپری عطر یا دود ناشی از شومینه نیز علائم آلرژی ما را تشدید می‌نماید.


درمان آلرژی فصلی

برای درمان آلرژی فصلی باید عوامل محرک سیستم ایمنی بدن خود را بشناسید. ممکن است تصور کنید که از گرده‌ی گل دچار حساسیت می‌شوید، اما احتمال دارد بعضی عوامل دیگر، علت بروز حساسیت باشند. بیش از دو سوم افراد مبتلا به حساسیت‌های بهاری علائم خود را در طول سال نیز دارند. یک متخصص آلرژی نه تنها علائم حساسیت را درمان می‌کند بلکه می‌تواند به شما کمک کند تا عامل اصلی حساسیت خود را شناسایی و برطرف کنید.

حساسیت فصلی و راه‌های درمان خانگی

متخصصان درمان آلرژی راهکار‌هایی را ارائه می‌کند که عبارتند از:

دارو‌های خوراکی کنترل کننده آلرژی (مثل آنتی‌هیستامین‌ها)

دارو‌های موضعی (مثل اسپری‌های بینی، قطره‌های چشمی، …)

اگر از قبل سابقه ابتلا به حساسیت‌های فصلی داریم، متخصص آلرژی دو هفته قبل از بروز علائم، تجویز دارو را شروع می‌کند.


چه تفاوتی بین کووید ۱۹ و حساسیت فصلی وجود دارد؟

کووید ۱۹ یک بیماری تنفسی مسری است که در اثر عفونت با ویروس کرونا رخ می‌دهد آلرژی‌های فصلی که توسط گرده‌های معلق در هوا ایجاد می‌شوند، می‌توانند منجر به رینیت آلرژیک فصلی، که بینی و سینوس‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ورم ملتحمه آلرژیک فصلی، که چشم‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، شود.

حساسیت فصلی و راه‌های درمان خانگی

کووید ۱۹ و آلرژی‌های فصلی علائم مشترکی دارند، اما تفاوت‌های اساسی بین این دو وجود دارد.

تب در آلرژی وجود ندارد هر چند برخی از افراد احساس گرما می‌کنند، اما در حقیقت فاقد تب می‌باشند! در بیماری کرونا تب یکی از علائم اصلی به شمار می‌آید!

بدن درد و کوفتگی عضلات یکی از علائم اصلی بیماری کرونا می‌باشد در حالی که در آلرژی بعضی از افراد مبتلا، احساس رخوت و بی حالی دارند که با درد و کوفتگی بدن کاملاً متفاوت است!

پاسخ به آنتی‌هیستامین‌ها هم یکی از روش‌های متمایز کننده بیماری آلرژی با بیماری کرونا است! بدین صورت که افراد آلرژیک به خوبی به آنتی‌هیستامین‌ها پاسخ داده و به میزان قابل توجه‌ای علائم آنها فروکش می‌کند. در حالی که بیمار مبتلا به کرونا به آنتی‌هیستامین پاسخ نداده و یا به میزان بسیار اندکی پاسخ می‌دهد.

شاید بهترین کار این باشد که با یک پزشک متخصص آلرژی مشورت کنیم و پیش از آغاز مشکلات آلرژی با راه‌های غیردارویی و دارویی از وقوع علائم آلرژی پیشگیری کنیم یا آنها را تحت کنترل درآوریم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها