أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۹۱۶۹۱
زمان انتشار: ۱۱:۰۵     ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
سخنگوی سازمان غذا و دارو در توئیتی از صدور مجوز واکسن کوبایی «سوبرانا۰۲» (Soberana ۰۲) برای مصرف اضطراری گروه سنی ۲ تا ۱۸ سال در این کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایرنا: سخنگوی سازمان غذا و دارو در توئیتی از صدور مجوز واکسن کوبایی «سوبرانا۰۲» (Soberana۰۲) برای مصرف اضطراری گروه سنی ۲ تا ۱۸ سال در این کشور خبر داد.

کیانوش جهانپور روز دوشنبه در این توییت نوشت: واکسن Soberana۰۲ که در ایران با نام پاستوکووک تولید می شود در کوبا برای گروه سنی ۲ تا ۱۸ سال نیز مجوز مصرف اضطراری دریافت کرد.

واکسن کرونای مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران در کوبا به عنوان «سوبرانا۲» و در ایران به عنوان پاستوکووک نامگذاری شده است.

مطالعه کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا از ششم اردیبهشت ماه در ۸ شهر و با حضور ۲۴ هزار داوطلب آغاز شد، در شهرهای بابل، ساری، اصفهان، کرمان، بندرعباس و همدان داوطلبان مطالعه تحت مداخله دو دُز این واکسن قرار گرفتند و در شهرهای یزد و زنجان، علاوه بر دو دُز، یک دُز یادآور (سوبرانا پلاس) نیز به داوطلبان تزریق شد.

مدیر پروژه کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کرونای مشترک کوبا و ایران پیشتر گفته بود: مطالعه بررسی اثربخشی واکسن سوبرانا ۲ (پاستوکووک) در قالب مداخله دو دُزه ، فاز سوم بالینی در ۶ شهر مورد مطالعه، پایان یافته است.

به گفته دکتر احسان مصطفوی، نتایج گزارش آنالیز میانی مطالعه در مداخله دو دُزه و سه دُزه به زودی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

وی افرزود: مطالعه بررسی اثربخشی و عوارض واکسن در شهرهای با مداخله سه دُزه (یزد و زنجان) و پی گیری عوارض احتمالی واکسن در ۶ شهر مطالعه همچنان ادامه دارد.

عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران اظهار داشت: نتایج مطالعه در کشور کوبا نشان داده است که این واکسن اثربخشی ۶۵ درصد در مداخله دو دُزه و ۹۲ درصد را در مداخله سه دُزه دارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه براساس نتایج مطالعه کوبا و نتایج مطالعه تاکنون در ایران، این واکسن بی خطر و کم عارضه بوده است.

مصطفوی بیان داشت: با توجه به پیک جدید اپیدمی کرونا در کشور، سرعت گرفتن واکسیناسیون گروه های مختلف، به دست آمدن تعداد موارد لازم برای مطالعه اثربخشی در رژیم دو دُزه و تایید سازمان غذا و دارو، مقرر شد به شرکت کنندگان مطالعه در ۶ شهر (در صورت تمایل داوطلبان)، دُز یادآور نیز تزریق شود که این کار در حال انجام است.

وی از ۲۴ هزار داوطلبی که با اعتماد به انستیتو پاستور ایران، در این مطالعه شرکت کردند و همچنین پرسنل پرتلاش ۸ دانشگاه علوم پزشکی کشور که این مطالعه با همراهی آنان، در حال انجام است، تشکر و قدردانی کرد.

مصطفوی اظهار امیدواری کرد که با تولید و عرضه واکسنی شایسته نام و اعتبار یکصد ساله انستیتو پاستور ایران، بتوانیم پاسخگوی اعتماد مردم شریف ایران باشیم و از دغدغه های آنان بکاهیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها