کد خبر: ۴۹۱۸۳۹
زمان انتشار: ۱۲:۲۰     ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
تدبیر واکسنی دولت سیزدهم؛
جریان مذکور بر این باور بود که به جای مذاکره برای واردات واکسن سعی داشته مسئله منع واردات واکسن از انگلیس و آمریکا را به عنوان حربه تبلیغاتی در دست گیرد تا از زیر بار فشار افکار عمومی شانه خالی کند.

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه 598، به نقل از دولت سیزدهم با واردات به موقع واکسن به کشور نشان داد راهکار برون رفت از مشکلات تکیه به دیپلماسی فعال به جای چشم داشتن به الطاف بی پشتوانه آمریکایی است. همزمان با آغاز همه گیری کرونا در جهان، موضوع واکسن به عنوان یکی از راه های ایجاد ایمنی در بین مردم به طور جدی از سوی مراکز علمی و پژوهشی و شرکت های بزرگ تولید واکسن و داروسازی دنبال شد. ایران نیز همزمان با مقوله واردات واکسن ساخت و خودکفایی در دستیابی به واکسن کرونا را در دستور کار قرار داد.

در بهمن 99 با تسهیل شدن واردات واکسن به کشور از مبدا قابل اعتماد، مقادیری واکسن به کشور وارد شد تا گروه های سنی حساس و کادر درمان که در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار داشتند در برابر این ویروس موزی واکسینه شوند. اما در شرایطی که مردم برای ایمن شدن در برابر ویروس کرونا از طریق واکسیناسیون عمومی امیدوار شده بودند مشخص شد که موضوع واردات واکسن از کشورهای همسو و دوست نیز دچار مشکل شده و روند واردات واکسن به کشور به طور کامل متوقف شده است. این میان برخی توقف واردات واکسن به کشور را تماما ناشی از تحریم ها دانسته و راهکار برون رفت از آن را توافقی که می بایست در قالب مذاکرات انجام می شد اما نشد عنوان کردند، برخی دیگر اما معتقد بودند توقف واردات واکسن به کشور مشخصا به کم کاری دولت و عدم مدیریت در استفاده از دیپلماسی مربوط است.

جریان مذکور بر این باور بود که نهادهای مسئول در دولت قبل به جای مذاکره برای واردات واکسن از کشورهای نزدیک و همسو سعی داشته مسئله منع واردات واکسن از انگلیس و آمریکا را به عنوان حربه تبلیغاتی در دست گیرد تا از زیر بار فشار افکار عمومی برای پاسخگویی نسبت به افزایش مرگ و میرها و کم کاری دولت شانه خالی کند.

پادوهایی که بر موج «چرا واکسن نمی خرید» سوار شدند
پس از برگزاری تحلیف رئیس جمهور سیزدهم پادوهای سیاسی جریان نزدیک به دولت قبل موج سواری تازه ای را در کشور آغاز کردند و بر تبل «چرا واکسن نمی خرید» کوبیدند. دولت سیزدهم اما بلافاصله بعد از آغاز کار با فعال کردن ظرفیت های مغفول در عرصه دیپلماسی، واردات انواع واکسن های مورد تایید سازمان بهداشت جهانی را در دستور کار قرار داد و توانست در مدت زمانی کوتاه میلیون ها دوز واکسن وارد کند. ضمن اینکه به گفته مسئولان دولتی و مقامات وزارت امور خارجه طی هفته های آینده 40 میلیون دوز واکسن دیگر به کشور وارد خواهد شد.

نگاه به الطاف آمریکایی به جای بهره گیری از ظرفیت‌های دیپلماسی
در این میان اما کم کاری دولت قبل در واردات واکسن امری حتمی است که مسئولیت مرگ و میرهای رخ داده در کشور را متوجه دولت دوازدهم و حسن روحانی به عنوان سکاندار دولت قبل خواهد کرد. از سوی دیگر اقدام دولت سیزدهم در واردات سریع واکسن به کشور نشان داد دولت قبل نه تنها در زمینه واردات واکسن بلکه در ابعاد مختلف دیپلماسی از ظرفیت های در اختیار هیچ بهره ای نبرده و تنها نگاهش به الطاف آمریکا و حمایت های غرب بوده است. حمایت های بی پشتوانه ای که هیچ گاه نتوانسته است اعتماد ملت ایران را به خود جلب کند.

اتریش یک میلیون دوز واکسن به ایران ارسال می‌کند
رییس شورای اجرایی اتحادیه بین المجالس جهانی اعلام کرد: اتریش بزودی یک میلیون دوز واکسن به ایران ارسال خواهد کرد. احمد نادری رییس شورای اجرایی اتحادیه بین المجالس جهانی، در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: در اولین روز سفر به اتریش، جلسه ای سازنده با آقای ولفگانگ گرستل رئیس گروه دوستی اتریش با ایران در موضوعات مختلف داشتیم. مسائل منطقه ای از جمله بحران افغانستان، موضوعات اقتصادی فیمابین ومسائل دیگر از جمله محور بحث ها بود. اتریش بزودی یک میلیون دوز واکسن به ایران ارسال خواهد کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها