أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۹۲۳۳۴
زمان انتشار: ۱۰:۲۰     ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
تلاش آمریکا برای انزوای اقتصادی ایران شکست خورد؛
سازمان همکاری شانگهای در کنار سازه‌ها و نهادهای منطقه‌ای دیگر مثل اتحادیه اقتصادی اورآسیا یا گروه بریکس، مجموعا در حال شکل دادن به شرایط جدیدی در نظام بین‌المللی مبتنی بر چرخش از غرب به شرق و آسیا است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم، صحبت از جمهوری اسلامی ایران به عنوان ضلع چهارم مربع قدرت شرق می‌شود که گفته می شود در نظم نوینی در قرن بیست و یکم شکل گرفته بخش عمده‌ای از این قدرت در این مربع شکل می‌گیرد که چین، روسیه، هند و ایران است. سوالی که در اذهان مطرح میشود این است که از این منظر عضویت ایران در این سازمان چقدر حائز اهمیت است؟

شعیب بهمن با اشاره به اینکه، در طول سال‌های گذشته هم این طرح و این ایده بارها ارائه شده مبنی بر اینکه کشورهای مهمی مثل ایران،‌ روسیه چین و هند می‌توانند از رهگذر همکاری با یکدیگر شرایط نوینی را در فضای بین‌المللی رقم بزنند،‌گفت:  بر این اساس کشورهای مذکور هم می‌توانند همکاری‌های بین خودشان را افزایش بدهند و در واقع بر قدرت یکدیگر بیفزایند بواسطه این همکاری هم این فرصت را و این ظرفیت را دارند که بخواهند با یکجانبه‌گرایی‌های ایالات متحده آمریکا در سطح نظام بین المللی به مواجه بپردازند.

به گفته این کارشناس حوزه اقتصاد بین الملل، این یک واقعیت است وقتی ما قدرت این کشورها را در کنار یکدیگر می‌گذاریم متوجه می‌شویم که هر کدام از اینها در محدوده و منطقه‌ای که حضور دارند یک قدرت منطقه‌ای بزرگ و یک قدرت بین‌المللی بزرگ هستند و وقتی ظرفیت اینها در کنار همدیگر قرار می‌گیرد قطعا می‌تواند تاثیرات بسیار بزرگتری بر فضای بین‌المللی بگذارد.

واقعیت این است که در طول سال‌های گذشته کشورهای غربی به رهبری آمریکا تلاش بسیار گسترده‌ای کردند برای اینکه جمهوری اسلامی ایران را با انواع فشارها و تحریم‌های اقتصادی و سیاسی و امنیتی منزوی بکنند قدرت ایران را به چالش بکشند. حتی ایران را در سطح بین‌المللی به یک بازیگر کاملا منزوی تبدیل بکند. امروز حضور ایران در سازمان همکاریهای شانگهای، در ترکیب این سازمان به عنوان عضو دائمی در وهله اول نشان می‌دهد که تمام این تلاش‌ها شکست خورده و در وهله دوم دریچه جدیدی باز شده که این دریچه جدید می‌تواند از رهگذر همکاری‌ها در آینده شرایط نوینی را در فضای بین‌المللی رقم بزند.

وی افزود، بنابراین نهادهایی مثل سازمان همکاری شانگهای در کنار سازه‌های و نهادهای منطقه‌ای دیگر مثل اتحادیه اقتصادی اورآسیا یا گروه بریکس، مجموعا در حال شکل دادن به شرایط جدیدی در نظام بین‌المللی است که این شرایط جدید حکایت از این دارد که قدرت از سمت غرب تغییر پیدا می‌کند و دارد به سمت شرق و آسیا می‌آید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها