أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۹۲۵۷۲
زمان انتشار: ۱۱:۲۶     ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
گلابی‌های غیربرجامی؛
عنوان «گلابی‌های برجام» نیز زمانی از سوی رئیس‌جمهور سابق بر سر زبان افتاد که منافع ملی ما در برجام تأمین نشده بود، اما هر روز از میوه و ثمره آن معاهده کذایی به عنوان گلابی یاد می‌شد که به کشور رسیده و مردم مشغول تناولند!

به گزارش پایگاه 598، در روابط بین‌الملل یک اصطلاح پرکاربرد داریم به نام «منافع ملی». همه نظام‌های جهان هم بدون تعارف و بدون رودربایستی‌های معمول و بدون اعتماد به طرف مقابل و با تمام قوا از تأمین منافع ملی خود در روابط بین‌الملل سخن می‌گویند. عنوان «گلابی‌های برجام» نیز زمانی از سوی رئیس‌جمهور سابق بر سر زبان افتاد که منافع ملی ما در برجام تأمین نشده بود، اما هر روز از میوه و ثمره آن معاهده کذایی به عنوان گلابی یاد می‌شد که به کشور رسیده و مردم مشغول تناولند!

حالا رئیس دولت سیزدهم بدون آنکه بحث را زیاد به گذشته و به داخل دولت قبل بکشاند، یادآور شده است که اگر مردم تغییری در وضعیت واکسیناسیون کرونا و عضویت ایران در پیمان شانگ‌های می‌بینند، باید بدانند که اتفاق خاصی نیفتاده بلکه صرفاً دنیا متوجه شد آن نگاه خوشبینانه و از سر خوش‌خیالی به غرب، جای خودش را با اتکای به توانمندی‌های داخلی و معاشرت و شراکت با همسایگان و کشور‌های مستقل و قدرتمند شرق عوض کرده است.

البته آقای رئیس‌جمهور به درستی و بنا به مصلحت مردم کار خودش را می‌کند و برنامه‌ای برای تعریض و اعتراض به گذشته ندارد و این رویه‌ای خداپسندانه و مردم‌دارانه است، زیرا مردم توان و حوصله جر و بحث‌های قوای قبل و بعد را ندارند و دولتی هم که بر سر کار می‌آید منطقاً همه کاستی‌های قبلی را می‌داند و برای نقد کاستی‌ها و اعتراض به آن و رسوا کردن رفتار دولت‌های گذشته نمی‌آید و دولت سیزدهم نیز انصافاً تا این جای کار کمتر به گذشته وارد شده است و در بعضی مواقع کاملاً بدون توجه به قبل روبه آینده دارد. اما وظیفه رسانه‌ها نقد گذشته و حال و پیش‌بینی آینده است و این همان چیزی است که به یک رسانه نشان می‌دهد آن «گلابی‌های برجامی» اگرچه به دست نیامد، اما «گلابی‌های غیربرجامی» از راه رسیده است.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری، سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور روز گذشته در دیدار جمعی از فرزندان و خانواده شهدا گفت: سخن و پیام شهیدان همچون سخن قرآن و پیامبر اسلام (ص) در فضا طنین‌انداز است، ولی فقط گوش‌هایی که برای شنیدن سخن حق آماده شده‌اند، طنین سخن و پیام آنان را می‌شنوند.

باطل هرچه تلاش کند، رفتنی است
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روز به روز پیام شهدا که همان پیام قرآن و پیامبر (ص) است، در جهان طنین‌افکن‌تر می‌شود، افزود: تاریخ گواه آن است که باطل هر چه هم تلاش کرده و در ظاهر قدرت یافته، اما در نهایت رفتنی است، اما حق روز به روز بیشتر جلوه می‌کند و امروز شاهد هستیم که جلوه‌های حق نظیر اربعین هر روز بیشتر از قبل مورد توجه قرار می‌گیرند.

آیت‌الله رئیسی خانواده شهدا را پرچم‌های برافراشته تفکر و راه شهدا توصیف و تصریح کرد: شما فرزندان و خانواده شهدا نماینده فرهنگ، راه و سخن شهیدان هستید و همه ما در دولت و دیگر نهاد‌های حکومتی موظف هستیم راه نورانی شهدا را ادامه دهیم.

رئیسی با بیان اینکه مناسب‌ترین افراد برای تداوم راه شهدا، خانواده معظم شهیدان هستند، اظهار داشت: به طور طبیعی هرکس بهتر، شهیدان و مرام آنان را درک کرده باشد در تداوم راه و مسیر آنان اولویت دارد؛ همانگونه که مقام معظم رهبری، امام راحل را بهتر از همه شناختند و امروز بهتر از هر کسی راه امام (ره) را تبیین کرده و به پیش می‌برند و هرگز هم اجازه ندادند این خط نورانی به رغم تلاش‌هایی که صورت گرفت، منحرف شود.

تلاش دولت برای بهره‌گیری از ظرفیت خانواده شهدا
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دولت نیز تلاش خواهد کرد همین مسیر نورانی را ادامه دهد، خاطرنشان کرد: شما نمایندگان و خانواده شهدا حتماً عملکرد دولت را زیر نظر قرار دهید و هر جا دیدید که عملکرد یا اقدامی با راه و آرمان شهدا تطبیق ندارد، تذکر دهید. آیت‌الله رئیسی ادامه داد: حتماً برای این منظور ساز و کاری برای ارتباط مستمر و منظم خانواده شهدا با دولت ایجاد خواهیم کرد تا از نظرات و یاری شبکه عظیم و اثرگذار یادگاران شهدا بهره‌مند شویم. رئیس‌جمهور اضافه کرد: دولت نیز باید ارتباط منظمی با شبکه عظیم خانواده شهدا داشته باشد و از ظرفیت‌های خوبی که در بین آنان است، استفاده کند. باید به فرزندان شهدا میدان داده شود تا جوهره وجودی خود را که از والدین شهید خود به ارث برده اند، به منصه ظهور برسانند، همانگونه که امام راحل به پدران جوان شما میدان داد تا خودشان را نشان دهند. آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: بنده سفارش می‌کنم و شما هم پیگیر باشید تا با وزیر کشور که از وزیران کلیدی دولت است، جلسه داشته باشید تا ساز و کاری برای بهره‌گیری شایسته از ظرفیت‌های موجود در خانواده‌های شهدا به‌ویژه در زمینه مسائلی نظیر موضوع زن و خانواده ایجاد شود.

دکتر رئیسی با اشاره به انتصاب رئیس جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران، تصریح کرد: آقای قاضی‌زاده هاشمی بیش از ۱۲ سال سابقه خدمت در بنیاد جانبازان دارند و از آنجا که تخصص ایشان نیز پزشکی است، می‌توانند در زمینه مسئله درمان جانبازان که امروز یکی از مشکلات جدی این بخش است، کمک مؤثری کنند.

رئیس‌جمهور با انتقاد از اینکه خدمت رسانی به خانواده معظم شهدا در بنیاد شهید و امور ایثارگران در جنبه مسائل خدماتی، محدود شده و خدمات فرهنگی و اجتماعی آن تقریباً تعطیل شده است، خاطرنشان کرد: معتقدم که آقای قاضی‌زاده هاشمی با عنایت به تجربه خوبی که در این زمینه دارند، می‌توانند فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بنیاد شهید را نیز فعال کنند و وجهه این بنیاد را از یک نهاد خدماتی صرف به بنیاد شهید واقعی که امام راحل بنیان گذاشتند، بازگردانند.

تکیه بر توان داخلی انجام خیلی کار‌ها را ممکن می‌کند
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اظهارات مطرح شده از سوی میهمانان جلسه، گفت: در زمینه توسعه کشور هیچ محدودیتی برای استفاده از تجارب کشور‌های مختلف نداریم، اما بی تردید برای انتخاب نسخه مناسب پیشرفت، دقت زیادی خواهیم داشت تا این نسخه تطبیق کامل با اقتضائات ایران اسلامی داشته باشد.

دکتر رئیسی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه دولت بتواند در شکل‌دهی به سبک زندگی تأثیر مثبتی داشته باشد، افزود: امروز فضای ارتباطی جامعه با گذشته خیلی تفاوت کرده و دایره ارتباطات افراد بسیار گسترده‌تر شده و نمی‌توان این فضای ارتباطی را محدود کرد؛ لذا باید تلاش کنیم تا حد امکان این عرصه را مصون‌سازی کنیم تا جوانان و آحاد مختلف جامعه به جای آنکه صرفاً متأثر شوند، بتوانند مؤثر واقع شوند.

رئیس‌جمهور در ادامه با تأکید بر اینکه اگر بر توان داخلی تکیه کنیم، انجام خیلی از کار‌ها ممکن خواهد شد، اظهارداشت: متأسفانه شاهد بودیم که بعضی‌ها واردات واکسن یا حتی پیوستن کشور به سازمان شانگ‌های را متوقف بر پذیرش FATF کرده بودند و حتی در جلسات رسمی نیز بر موضع خود پافشاری می‌کردند.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: در فاصله کوتاه سپری شده از دولت سیزدهم اتفاق خاصی نیفتاده که باعث افزایش واردات واکسن و یا پذیرش عضویت کشورمان در سازمان شانگ‌های بشود، الا اینکه کشور‌های همسایه و دوست ما دیدند که دیگر توجه ما صرفاً به غرب نیست و ارتباط با همسایگان و کشور‌های منطقه اولویت سیاست خارجی ایران شده است. تعدادی از فرزندان شهدای انقلاب اسلامی حاضر در این نشست نیز در سخنانی ضمن بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود تصریح کردند که انقلاب اسلامی با هدف تأسیس نظام توحیدی به پیروزی رسید که راه رسیدن به این نظام از مسیر عدالت‌خواهی می‌گذرد. در سال‌های گذشته قطار انقلاب در مسیر اصلی خود نبود، اما با پیروزی دولت سیزدهم این قطار به مسیر خود بازگشته و امید‌ها به تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی پررنگ‌تر از همیشه شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها