أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۲۶۵۲
زمان انتشار: ۱۵:۴۳     ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت اقدام استرالیا، انگلیس و ایالات متحده برای ایجاد مشارکت امنیتی، بیش از رقبای احتمالی، متحدان ناتو آن‌ها را شگفت‌زده کرد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) معاهده امنیتی جدید آمریکا و انگلیس به همراه استرالیا را موجب شگفتی ناتو خواند. 

وی تصریح کرد: این یک شگفتی کامل و یک شوک برای ناتو بود. نه برای کسانی که آمریکا، استرالیا و انگلیس مخالفان خود می‌خوانند و علیه‌شان همکاری می‌کنند، بلکه برای متحدانشان و بلوک‌های نظامی و سیاسی که ایالات متحده و انگلیس بخشی از آن‌ها هستند، یک شگفتی مطلق بود. 

به گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه، این دیپلمات روس در ادامه گفت: تحولاتی که در اطراف استرالیا در حال رخ دادن است، سرزمینی به ظاهر دور ، آنچه در آنجا اتفاق می‌افتد نه تنها جالب نیست - هرچند واقعاً جالب است - بلکه نیازمند توجه ویژه جامعه تحلیلگران سیاسی، از جمله کارشناسان روابط بین‌الملل و مسائل نظامی و استراتژیک است.

بعد از آن که سران کشورهای آمریکا،‌ انگلیس و استرالیا بامداد روز پنجشنبه توافقنامه برای همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام را امضا و اعلام کردند برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود، کانبرا اعلام کرد که توافق ۹۰ میلیارد دلاری زیردریایی با پاریس را فسخ خواهد کرد.

فرانسه که به نظر شوکه می‌رسید، شدیداً به این اقدام مشترک اعتراض و آن را خنجر از پشت توصیف کرد. 

پاریس همچنین در اعتراض به این اقدام استرالیا و توافقش با آمریکا و انگلیس، سفیرانش را از کانبرا و واشنگتن برای مشورت فراخواند. در پی این تنش دیپلماتیک، همچنین برخی جلسات و نشست‌ها بین کشورهای غربی که یک طرف آن فرانسه بوده، لغو شده است. 

ناتو هم هشدار داده که لغو قرارداد خرید زیردریایی‌های فرانسه توسط استرالیا، پیامدهایی را برای این اتحاد نظامی به همراه خواهد داشت. 

از طرف دیگر، «نیکلای پاتروشف» رئیس شورای امنیت روسیه هم گفته توافق نظامی اخیر آمریکا، انگلیس و استرالیا علاوه بر چین، اقدامی خصمانه علیه روسیه است. به گفته رئیس شورای امنیت روسیه، توافق این سه کشور (موسوم به اوکوس) در نهایت باعث ایجاد یک بلوک نظامی جدید با هدف مهار و مقابله با روسیه و چین خواهد شد.

پیش از این مقام‌های ارشد دولت چین هم درباره توافق آمریکا و انگلیس با استرالیا برای ساختن زیردریایی اتمی هشدار داده و آن را عاملی در جهت «اشاعه سلاح اتمی» در منطقه خواندند.

علاوه بر چین، برخی کشورهای آسیایی منطقه از قبیل اندونزی و مالزی هر درباره اثرات منفی این توافق نظامی بر امنیت این منطقه هشدار دادند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها