أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۹۲۷۳۷
زمان انتشار: ۱۰:۵۰     ۰۱ مهر ۱۴۰۰
دام کلاهبرداران برای سرمایه‌گذاران در ارز‌های دیجیتال؛
رئیس پلیس فتا پایتخت نسبت به جلوگیری از وقوع کلاهبرداری در حوزه رمز ارزهای دیجیتال، به شهروندان هشدار داد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از باشگاه خبرنگاران، چندسالی است که تب سرمایه گذاری در بازار رمز ارزها در بین مردم بالا گرفته است و افراد سرمایه های خود را در این حوزه سرمایه گذاری کرده اند.

با اُفت بازار بورس از مرداد ماه سال گذشته و ریزش شدید شاخص بازار سرمایه، تمایل افراد به سرمایه گذاری در بازار رمز ارزها بیشتر شده است. شنیدن خبرهایی مانند افزایش چند برابر سرمایه ظرف مدت چند روز در بازار ارز های دیجیتال باعث تشویق بیشتر مردم به سرمایه گذاری در این حوزه شده است.

در این بین افرادی هستند که سرمایه های خود را که با زحمت زیادی به دست آورده اند بدون اینکه دانشی داشته باشند در بازار ارز دیجیتال سرمایه گذاری می کنند. با توجه به اینکه در حال حاضر بیشترین سرمایه گذاری و معاملات ارز‌های دیجیتالی در صرافی‌های آنلاین صورت می‌گیرد، در این بازار مالی امکان کلاهبرداری ارز‌های دیجیتال از حساب‌های سرمایه گذاران زیاد است. از این رو راه‌های کلاهبرداری زیادی با پیشرفت این فناوری به وجود آمده است که لازم است افرادی که در این بازار سرمایه گذاری می کنند با آنها آشنا شوند.

بازداشت سینا استوی کلاهبردار کریپتولند

۲۷ اردیبهشت‌ ماه امسال بود که یکی از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال به اتهام کلاهبرداری دستگیر شد. بنابر اعلام مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری سینا استوی فعال حوزه ارز دیجیتال و بلاکچین و مدیر عامل صرافی کریپتولند، به جرم کلاهبرداری و به اتهام اخلال در نظام اقتصادی دستگیر شد.

پس از دستگیری استوی حساب توئیتری وی به روز شده و متنی در این باره منتشر کرد که :

«مالک این رسانه، به اتهام اخلال در نظام اقتصادی با دستور دادسرای ویژه جرایم اقتصادی، بازداشت شد. اطلاعات تکمیلی از طریق مراجع رسمی قضایی و سایت گرداب اطلاع رسانی خواهد شد.

آشنایی با روش های کلاهبرداری از طریق رمز ارزها

کریپتولند یک پلتفرم خرید، فروش و تبادل رمزارزی است که بیش از ۳۰۰ رمزارز مختلف را هم‌اکنون پشتیبانی می‌کند. کارمزد‌ها در این پلتفرم بسیار کم بوده و قابل رقابت با بسیاری از صرافی‌های معروف دنیا همچون بایننس و Huobi Global تعریف شده است. این در حالی است که تندیس بهترین سایت کسب و کار سال ۹۹ در آخرین دوره جشنواره وب و موبایل به صرافی کریپتولند اهدا شد. همچنین تندیس مردمی بهترین شرکت‌ها و مؤسسه‌های خصوصی سیزدهمین جشنواره وب و موبایل نیز به آکادمی کریپتولند تعلق گرفت.

شرکت یکتا اکسیر سبز با نام تجاری کریپتولند از سال ۱۳۹۶ به مدت چهار سال است که در زمینه بلاکچین و رمز ارز‌ها فعالیت دارد و بیش از ۲۰۰ هزار کاربر فارسی زبان در سر تا سر دنیا از مشتریان این صرافی هستند.

کریپتولند اولین و معتبرترین صرافی رمز ارزی کشور است که خدمات معاملاتی بیش از ۳۰۰ رمز ارز از جمله بیت کوین، تتر، اتر، لایت کوین، ریپل و ... را عرضه می‌کند. این صرافی همچنین به صورت دو زبانه طراحی شده و از زبان‌های فارسی و انگلیسی پشتیبانی می‌کند.

بیانیه انجمن بلاکچین در مورد بازداشت سینا استوی

بعد از انتشار خبر دستگیری اعضا توکن غیر قانونی و بدون پشتوانه BRG، انجمن بلاکچین ایران و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و انجمن فین تک بیانیه‌ای رسمی منتشر کردند.

در این بیانیه اعلام شده که مدیر این مجموعه بر خلاف آنچه ادعا شده، عضو هیچ یک از تشکل‌های صنفی و علمی نبوده و انجمن بلاکچین ایران بار‌ها نسبت به این موضوع هشدار داده است.

واکنش های متعددی نسبت به دستگیری استوی به نمایش درآمد و همه از غیر قانونی بودن فعالیت این فرد می گفتند، فردی که به بهانه کارآفرینی در حال فعالیت بود در آخر هم به اتهام اخلال در نظام اقتصادی دستگیر شد.

نداشتن تورم، یکسان بودن قیمت در تمام دنیا و غیرقابل جعل کردن رمرز ارز‌ها از دلایل محبوبیت در بین مردم

با یکی از فعالان حوزه بلاکچین درباره شیوه های کلاهبرداری در حوزه رمز ارزها صحبت کردیم که وی معتقد است کلاهبرداری رمز ارز‌ها معمولا در همه‌ی کشور‌ها انجام می‌شود و در این بین افراد کلاهبردار به دو صورت پروژه‌های بی ارزش یا shit coin اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

محمدرضا قدوسی فعال حوزه بلاکچین ادامه داد:در روش shit coin رمز ارز‌هایی که ارزشی ندارند و سازنده اعتقاد چندانی به آن ندارد، با استفاده از تبلیغات و مسائل دیگر به مردم فروخته می‌شوند.

وی افزود: روش دوم به این ترتیب است که اشخاص بابت آن اظهار می‌کنند که پروژه‌ی ارز رمزنگاری انجام می‌دهند و در حوزه بلاک چین فعالیت می‌کنند اما در طرف مقابل این افراد کار خود را به طور کامل انجام نمی‌دهند و بلافاصله بعد از دریافت پول ارتباط خود را با سایت قطع می‌کنند. هویت افراد و شرکت‌های فروشنده نیز در موارد کلاهبرداری جعلی است.

آشنایی با روش های کلاهبرداری از طریق رمز ارزها

این فعال حوزه بلاکچین در خصوص نحوه تشخیص سایت‌های معتبر گفت: در صورت شناخت فنی محدود می‌توان به سایت‌های معتبر پی برد. از جمله راه‌های شناخت آماده نبودن زیر ساخت‌های فنی، نداشتن تیم قوی کاری یا مطالبه کردن حد زیادی از سرمایه و بالا بودن قیمت پروژه، می‌تواند نشانه‌هایی از کلاهبرداری باشد.

قدوسی در مورد پروژه‌های ایرانی ارز رمز نگاری اظهار کرد: به تازگی برخی از شرکت‌ها اقدام به ارائه پروژه و فروش آن کرده‌اند با این ادعا که یک بستری مبتنی بر بلاکچین آماده کرده و از افراد برای سرمایه گذاری دعوت و در ادامه اقدام به کلاهبرداری می‌کنند که برای فضای نوپای رمز ارز‌ها که همچنان نگاه به آن منفی است تاثیر بدی خواهد گذاشت.

وی در مورد پیامک‌های تقلبی درباره پذیره‌نویسی پروژه‌های خارجی که به کاربران ارسال می‌شود، گفت: با بررسی یکی از سایت‌هایی که پیامک‌های آن برای بعضی از افراد ارسال شده است، مشخص شد که در این سایت‌های فارسی زبان که هیچ نشانی از مدیران و اینکه چه اتفاقی قرار است در آینده آن به رخ دهد، نیست و فقط وعده دروغ هزاران دلاری به افراد ارائه می‌شود.

این فعال حوزه بلاکچین ادامه داد: یکی از دلایل محبوبیت رمز ارز‌ها در بین مردم نداشتن تورم، یکسان بودن قیمت در تمام دنیا و غیرقابل جعل کردن رمرز ارز‌ها است. همچنین جابه‌جایی آن‌ها از ارز و طلا بسیار راحت‌تر است. خرید و فروش رمز ارز‌ها در سال‌های اخیر با توجه به جذابیت آن‌ها افزایش چشمگیر داشته و از بین چندین هزار ارز دبجیتال که وجود دارد، تعداد کمی مورد توجه مردم قرار گرفته‌اند.

قدوسی ادامه داد: روز‌های اولی که بیت کوین پا به عرصه وجود گذاشت و به همراه خود بلاکچین را معرفی کرد، کمتر کسی این فکر را می‌کرد که بیت کوین تغییر شگرفی در سیستم مالی و نگاه اقتصادی دنیا ایجاد کند این تغییر با شعار از بین بردن واسطه‌ها در کلیه سیستم‌ها و سازمان‌ها شروع به فعالیت کرد.

پشتیبان رمزارز‌ها نیاز و استقبال مردم است

وی درباره نوسان و تغییر قیمت‌های رمزارز‌ها گفت: در سال ۲۰۱۷ در اوج قیمت ۲۰ هزار دلاری بیت کوین ارزش بازار آن حدود ۸۰۰ میلیارد دلار و در حال حاضر به ۲ تریلیون دلار رسیده است. در حال حاضر ۱ تا ۲درصد مردم دنیا با رمز ارز‌ها آشنا شده‌اند در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۷ کمتر از سه دهم درصد بود که نشان از رشد ده برابری در تعداد و حدود سه درصدی در ارزش بازار داشته است.

این فعال حوزه بلاکچین بیان کرد: امروزه خیلی از افراد و شرکت‌ها رمز ارز‌ها را پذیرفته‌اند و در معاملات استفاده می‌کنند و به همین دلیل کلاهبردارن نیز به این بازار ورود کرده‌اند و در کمین هستند تا از افرادی که آگاهی چندانی از این بازار ندارند کلاهبرداری کنند. افرادی که قصد خرید دارند باید در انتخاب صرافی رمز ارز دقت کنند که مالکان با هویت واقعی، با سابقه و صرافی مکان فیزیکی مشخصی داشته باشد.

راه‌های کلاهبرداری در ارز‌های دیجیتال

طرح پانزی: در این ترفند فرد کلاهبردار وعده می‌دهد که چنانچه افراد سرمایه‌های خود را در اختیار او قرار دهند می‌تواند با آن‌ها ارز دیجیتال خرید و فروش کند و سود تضمین شده‌ی قابل توجهی به این افراد بپردازد.

صرافی جعلی: شایع‌ترین شیوه‌ی کلاهبرداری صرافی‌های آنلاین ارز دیجیتال سوء استفاده از نام سایت‌ها و کیف پول‌های معتبر و اقدام به جعل کیف پول و درگاه واریز ارز است.

توکن‌های بی‌ارزش: کلاهبردار با ادعای اینکه توکن عرضه شده توسط او در آینده بسیار کاربردی و ارزشمند خواهد بود و سودی بسیار بالا نصیب کاربران خواهد شد اقدام به فروش توکن می‌کند.

پامپ و دامپ: کلاهبرداران به طور ناگهانی میزان زیادی ارز کم ارزش را خریده و با تبلیغات و هیاهوی گسترده موجب افزایش تقاضا برای آن ارز و افزایش شدید قیمت آن می‌شوند.

خطرات سرمایه‌گذاری درصرافی‌های آنلاین خارجی برای کاربران ایرانی

به دلیل تحریم ها و مسدود بودن حساب های بانکی، ایرانیان به صورت مستقیم نمی توانند در بازار های رمز از دیجیتال سرمایه گذاری و پول انتقال دهند به همین افراد برای سرمایه گذاری از صرافی های خارجی استفاده می کنند که خطرات زیادی برای سرمایه های افراد ایجاد می کند.

خطر اعتبار: احتمال اینکه پروژه ارز دیجیتال مورد نظر نتواند تعهدات خود را برآورده کند و بی‌ارزش شود.

خطر قانونی: احتمال بروز اتفاقات منفی و تاثیرگذار در رابطه با قوانین. برای مثال، ممنوعیت انجام معاملات ارز‌های دیجیتال در این دسته‌بندی جای می‌گیرد.

خطر عملیاتی: به ریسکی گفته می‌شود که معامله‌کننده نتواند به انجام معاملات، واریز یا برداشت پول خود از کیف پول ارز دیجیتال بپردازد.

برای بررسی بیشتر موضوع و اینکه واکنش پلیس را در این باره جویا شویم به سراغ رئیس پلیس فتا تهران رفته و درباره رمز ارز ها و تهدیداتی که می تواند برای مردم به همراه داشته باشد به گپ و گفت پرداختیم.

راه اندازی صرافی‌های جعلی با هدف اخاذی از مردم

سرهنگ داود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا تهران بزرگ اظهار کرد: باتوجه به اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه ارز‌های دیجیتال دارای قوانین مدونی در کشور نیستند شهروندان باید مراقب باشند تا سرمایه‌هایشان توسط افراد فرصت طلب به یغما نرود چرا که تضییع حقوق احتمالی سرمایه‌گذاران در این حوزه به‌ راحتی قابل‌ پیگیری نیست و برخی از کلاهبرداران فرصت طلب با سوءاستفاده از نا آگاهی و عدم آشنایی کاربران در فضای مجازی اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

آشنایی با روش های کلاهبرداری از طریق رمز ارزها

وی با اشاره به ریسک بالای سرمایه‌گذاری در حوزه ارز‌های دیجیتال، گفت: علاوه بر مخاطرات موجود سرمایه گذاری در این حوزه، کلاهبرداری‌های شایعی نیز در این زمینه وجود دارد، از رایج‌ ترین این کلاهبرداری‌ها می‌توان به صرافی‌های جعلی، توکن‌های بی‌ارزش و ... اشاره کرد و مؤثرترین راه برای مقابله با اقدامات مجرمانه سایبری، افزایش سطح آگاهی کاربران نسبت به این موضوع بوده و این مهم جز با احساس مسئولیت و برنامه‌ریزی و صرف زمان کافی محقق نخواهد شد.

رئیس پلیس فتا تهران با اشاره به شگرد‌های مختلف مجرمان از جمله مهندسی اجتماعی، تله گذاری، جلب اعتماد، فیشینگ و ... تصریح کرد: در جدیدترین کلاهبرداری‌های حوزه ارز‌های دیجیتال با توجه به عدم ارائه خدمات توسط برخی از صرافی‌های آنلاین خارجی به کاربران ایرانی که همین اقدام نیز نشان از ریسک بسیار بالای سرمایه گذاری در این زمینه و عدم اطمینان به این حوزه است، افرادی سودجو که خود را از مرتبطان با این صرافی‌ها و متخصص در زمینه ارز‌های دیجیتال معرفی می‌کنند، در مقابل رفع مشکلات کیف پول دیجیتال، اطلاعات کامل هویتی و حساب‌های کاربری افراد را اخذ و اقدام به استخراج وجوهات موجود در آن‌ها می‌کنند.

سرهنگ گودرزی خطاب به افرادی که در این حوزه در حال فعالیت هستند، تاکید کرد: اکثر مشکلات کاربران تنها به دلیل نا آشنا بودن افراد با این موضوع و در نتیجه عدم رعایت نکات امنیتی مربوط به آن است، این افراد حتما از یک ایمیل منحصر به فرد و گذرواژه‌ای قوی برای کیف پول و حساب‌های کاربری ارز‌های دیجیتال خود استفاده کنند و بدانند در صورت بی توجهی به تنظیمات امنیتی کیف پول‌ها و عدم نگهداری درست رمز‌های خصوصی و عمومی خود و ... با خطرات امنیتی جدی مواجه می‌شوند و احتمال اینکه سرمایه‌های خود را از دست بدهند، وجود دارد.

وی با تاکید بر عدم اعتماد به هویت‌های مجازی به شهروندان توصیه کرد: از ورود به این حوزه تا قانون‌گذاری شفاف توسط دستگاه‌های متولی خودداری کرده و از هرگونه سرمایه‌گذاری در ارز‌های دیجیتال اجتناب کنند و اطلاعات محرمانه خود از جمله اطلاعات هویتی، ایمیل، نام کاربری و رمز عبور حساب‌های کاربری دیجیتال و ... را به هیچ عنوان در اختیار افراد ناشناس قرار ندهند.

رئیس پلیس فتا پایتخت ادامه داد: توصیه‌های پلیس فتا را جدی بگیرند و همواره مراقب ترفند کلاه‌برداران و سودجویان باشند و در صورت مشاهده موارد مشکوک موضوع را از طریق سایت رسمی پلیس فتا به نشانی www . cyberpolice . ir اعلام کنند.

دستگیری ۸ متهم مرتبط با پرونده کریپتولند

روز گذشته نیز ذبیح الله خدائیان سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود از دستگیری ۸  متهم مرتبط با پرونده کریپتولند، خبر داد.

آشنایی با روش های کلاهبرداری از طریق رمز ارزها

خدائیان در ارتباط با وضعیت متضررین رمزارز‌ها بیان کرد: پرونده‌هایی در مورد رمزارز‌ها در مراجع قضایی تشکیل شده است که مهمترین آن‌ها پرونده کریپتولند است که در این پرونده ۸ بازداشتی داریم افراد زیادی در این پرونده متضرر شدند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: این شبکه حدود ۲۸۹ هزار نفر کاربر داشته است و میزان مطالبات آن‌ها ۲۰۰ میلیارد تومان است اقدامات خوبی در جهت شناسایی متهمان و اموال آن‌ها صورت گرفته است بیش از ۱۶۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و همچنین ۷ میلیون دلار از این شبکه کشف شده است و تاکنون ۱۳۰ میلیارد تومان و حدود ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار بین افراد متضرر توزیع شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها