کد خبر: ۴۹۳۱۷۱
زمان انتشار: ۱۲:۲۷     ۰۷ مهر ۱۴۰۰
به شیعیان افغانستان چه می‌گذرد؟
در روزهای گذشته شهروندان هزاره و شیعه مذهب مناطق متعددی در ولایت دایکندی واقع در مرکز کشور افغانستان گفته‌اند که امارت طالبان برای آنها ضرب الاجل تعیین کرده که خانه‌ها و زمین‌های زراعتی خود را ترک کنند.

به گزارش سرویس بین الملل  پایگاه 598، در روزهای گذشته شهروندان هزاره و شیعه مذهب مناطق متعددی در ولایت دایکندی واقع در مرکز کشور افغانستان گفته‌اند که امارت طالبان برای آنها ضرب الاجل تعیین کرده که خانه‌ها و زمین‌های زراعتی خود را ترک کنند؛ در غیر این صورت عواقب سرباز زدن از این دستور برعهده خودشان است و هیچ گونه حق شکایتی نخواهند داشت.

در همین زمینه محمد محقق، رهبر حزب اسلامی وحدت افغانستان و از شخصیت‌های صاحب نام شیعیان قوم هزاره‌، در صفحه فیس بوک خود گفته است که به بیش از ۸۰۰ خانواده در محله‌ای در ولسوالی «گیزاب» ولایت دایکندی از سوی طالبان دستور داده شده است که خانه‌های خود را ترک کنند.

براساس گزارش رسانه های افغانستان روز پنجشنبه و جمعه گذشته ۴۰۰ خانوار از روستاهای «کندیر» و «تگاب‌دار» ولسوالی گیزاب مجبور به ترک خانه های خود و پناهنده شده به شهر نیلی مرکز دایکندی شدند. درادامه این گزارش آمده است در مناطق «لوره‌شیو» و «تگاب‌دار» فرماندهان محلی طالبان بدون ارائه هرگونه سند و مدرک ادعای مالکیت ۱۵ روستا را دارند.

ایستگاه رادیویی «صدای قریه» نیز اعلام کرد که پس از کوچ دادن اجباری مناطق «کندیر» و «تگاب‌دار» اکنون نوبت به منطقه «غم‌قل» رسیده و به آنها ۳ روز مهلت داده‌اند تا خانه و کاشانه خود را ترک کنند. این منبع نوشته است که پس از کوچ اجباری از ولسوالی گیزاب اکنون کوچی‌های پشتون در ولسوالی «خدیر» این استان نیز دستور داده است که زمین و منازل خود را ترک کرده و از این مناطق خارج شوند.

رادیو صدای قریه نوشته است با وجود که مردم بارها در اداره ولسوالی‌های گیزاب و خدیر شکایت کرده اند اما حکومت محلی طالبان به جای رسیدگی به شکایت آنها، این افراد را زندانی کرده اند و چند روز می شود که در زندان به سر می برند. نادر یکی از ساکنان این منطقه به صدای قریه گفته است که مرتضی مدبر، غلام عباس و صابری که برای شکایت به مرکز ولسوالی رفته بودند، دستگیر و زندانی شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی به نقل از مردم محلی، این گزارش را تأیید کرده است. در گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است که شهروندان ولسوالی‌ گیزاب ولایت دایکندی در تلاش‌اند تا کسی را بیابند که به آن‌ها کمک کند. همچنین در بخش دیگری از این گزارش آمده است که نیروهای طالبان تمامی خطوط مخابراتی منطقه را از کار انداخته‌اند.

در ویدئوهای زیادی نیز که از این شهروندان در برخی خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است؛ آنان در حال انتقال وسایل ضروری زندگی خود هستند. ویدئوهای دیگری نیز از اعتراض برخی ریش سفیدان محلی دیده می‌شود که به اقدامات شنیع طالبان در تصفیه قومیتی معترض شده‌اند.

در یکی از این ویدئوها، پیرمردی که همراه با یک جمع مقابل دوربین ایستاده است؛ در اعتراض به این تصمیم طالبان می‌گوید: "ما ۵۰ سال است که در اینجا ساکنیم و حالا امارت اسلامی از ما می‌خواهد این منطقه را ترک کنیم. طالبان به اهالی روستاهای «خرکک»، «شاغلجه» و «میدان ملک» واقع در ولسوالی پاتو، سه روز وقت داده است که هرچه را که می‌توانند با خود ببرند و اعلام کرده که پس از آنان حق هیچ گونه شکایتی ندارند. امارت اسلامی می‌خواهد مردم شیعه را گم کند! مگر مردم شیعه در این کشور سهیم نیستند و خدمت نکرده‌اند؟!"

در ویدئو دیگری یک پیرمرد اهل روستای «خرکک» که برخی مایحتاج زندگی خود را بار یک حیوان کرده است؛ با اشاره به زمین‌های زراعی پیش روی خود می‌گوید: "ما این روستا را ساختیم؛ حالا طالبان آمده و می‌گوید خانه خود را ترک کنید! آیا در قانون اسلام چنین امری وجود دارد؟ ندارد! حال دَ کجا بُریم ما، دَ کجا شویم ما؟!"

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها