کد خبر: ۴۹۳۱۸۰
زمان انتشار: ۱۳:۰۵     ۰۷ مهر ۱۴۰۰
در آسمان شب و زیبایی‌های آن هنوز پدیده‌هایی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید و برای دقایقی از تنش‌های روزمره فاصله بگیرید. بگذارید چند رویداد نجومی مهم مهرماه را با هم مرور کنیم.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از شهرآرا نیوز، با عبور خورشید از نقطه اعتدال پاییزی، وارد فصل پاییز و ماه مهر می‌شویم. با کوتاه‌تر شدن طول روز و تغییر ساعت رسمی کشور، فرصت بیشتری برای رصد آسمان شب و زیبایی‌های آن داریم. شاید تماشای آسمان شب از میان آلودگی نوری شهر‌ها را غیرممکن بدانید؛ ولی باید یادآوری کنیم که هنوز پدیده‌هایی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید و برای دقایقی از تنش‌های روزمره فاصله بگیرید. بگذارید چند رویداد نجومی مهم مهرماه را با هم مرور کنیم.

جمعه ۱۶ مهر: اوج بارش شهابی اژد‌هایی

بارش شهابی اژد‌هایی یکی از بارش‌های متغیر سال است و نمی‌توان تعداد شهاب‌هایی را که امکان مشاهده شدن دارند به طور دقیق تخمین زد. شهاب‌های این بارش حاصل برخورد ذرات باقی مانده از دنباله دار جیاکوبینی-زینر با جوّ زمین هستند. آخرین گذر این دنباله دار از نزدیکی زمین در سال ۱۳۹۷ اتفاق افتاد و تا سال ۱۴۰۴ که دوباره به ملاقاتمان بیایند، انتظار زیادی از بارش شهابی اژد‌هایی نداریم. امسال بارش ۲ روز پس از ماه نو اتفاق می‌افتد و نور ماه مزاحم نیست؛ بنابراین، اگر در شهر‌های کوچک یا روستا زندگی می‌کنید یا برای طبیعت گردی به خارج از مناطق مسکونی می‌روید، می‌توانید بلافاصله پس از تاریک شدن آسمان با نگاه به سمت شمال غربی آسمان، بخت خود را برای دیدن شهاب‌های بارش اژد‌هایی امتحان کنید.شنبه ۱۷ مهر: مقارنه ماه و سیاره زهره

پس از تاریک شدن آسمان در غروب شنبه ۱۷ مهر، می‌توانید هلال باریک ماه را درکنار سیاره پرنور زهره به آسانی مشاهده کنید. تقریبا نیم ساعت پس از غروب آفتاب، سیاره زهره در ۴ درجه‌ای سمت چپ ماه قرار دارد و به مرور این فاصله کمتر می‌شود. این فرصت خوبی برای علاقه‌مندان به عکاسی است تا تصاویر زیبایی از این دو جرم آسمانی درکنار مناظر زمینی ثبت کنند. برای رصد و عکاسی از این پدیده، تا یک ساعت و سی دقیقه پس از غروب آفتاب فرصت دارید.

پنجشنبه ۲۹ مهر: اوج بارش شهابی جباری

بارش شهابی جباری، یکی از بارش‌های مهم هر سال است و در شرایط مناسب می‌توان حدود ۲۰ شهاب در هر ساعت مشاهده کرد. بااین حال با توجه به اینکه ماه کامل در آسمان حضور دارد، شهاب‌های کم نور در روشنایی ماه محو خواهند شد و تعداد کمتری از آن‌ها را می‌توان مشاهده کرد. کانون این بارش در شمال صورت فلکی شکارچی (جبار یا Orion) قرار دارد و بهترین زمان برای مشاهده آن از حدود ساعت ۳ بامداد تا پیش از طلوع آفتاب است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها