أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۹۳۶۹۱
زمان انتشار: ۱۴:۲۷     ۱۷ مهر ۱۴۰۰
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که رژیم صهیونیستی در جایگاهی نیست که درباره ایران صحبت کند، درباره مذاکرات وین گفت: این آمریکاست که می‌خواهد به اتاق مذاکرات بازگردد؛ پس نیازمند کلید ورود است.

به گزارش پایگاه 598، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که اخیرا سفری به پاریس داشت، در گفت‌وگو با فرانس ٢٤ در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه درباره از سرگیری مذاکرات وین در آینده نزدیک، اظهار داشت: به محض این‌که روند بررسی و بازبینی رایزنی‌های قبلی پایان پذیرد.

* دومین فرآیند بازبینی هنوز پایان نپذیرفته 

وی با ذکر این نکته که بعد از آغاز به کار دولت جدید ما دو روند بررسی گفت‌وگوهای قبلی را در داخل کشور آغاز کردیم، خاطرنشان کرد: نخستین پروسه بازبینی پایان یافته و به جمع بندی رسیده است و بر همین اساس تصمیم گرفتیم که قطعا به گفت‌وگوهای هسته‌ای با گروه ۱+۴ در وین ادامه بدهیم و آن را اعلام کرده‌ایم. بنابراین، پاسخ به نخستین پروسه بازبینی مثبت بوده است.

خطیب‌زاده با یادآوری این نکته که دومین فرآیند بازبینی هنوز پایان نپذیرفته است، گفت: دولت جدید در حال مرور تمامی جزییات گفت‌وگوهای صورت گرفته در جریان ۶ دور مذاکرات در دولت گذشته است و طبعا در این راستا سؤالاتی دارد و می‌خواهد بررسی کند. این‌که کمبودها چه بوده و مجموعه ویژگی‌ها و نتایج آن گفت‌وگوها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: اما به زودی روند این بازبینی نیز به جمع بندی خواهد رسید و ما قادر خواهیم بود که یک تاریخ مشخص برای دور جدید گفت‌وگوها تعیین کنیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به این‌ پرسش که آیا می‌توانید یک زمان تقریبی را اعلام کنید؟ اظهار داشت: رئیس جمهور و وزیر امور خارجه اعلام کرده‌اند که به محض تکمیل روند بازبینی گفت‌وگوهای قبلی تاریخ اعلام خواهد شد. هم اکنون تلاش‌های زیادی در تهران برای بازبینی همه جزییات مربوط به مذاکرات قبلی در جریان است. چرا که این جزییات فراوانی در ارتباط با مذاکرات وجود دارد. تصور می‌کنم که این زمان کمتر از زمان مورد نیاز تیم دولت آقای بایدن برای بازگشت به گفت‌وگوهای وین باشد.

*  این آمریکاست که می‌خواهد به اتاق مذاکرات بازگردد؛ پس نیازمند کلید ورود است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سؤال که از نظر شما چه جزییاتی باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد؟ عنوان کرد: سؤالاتی برای دولت جدید وجود دارد که چرا گفت‌وگوهای قبلی به نتیجه دلخواه در مذاکرات و سندی که مورد رضایت همه طرف‌ها باشد، منجر نشده است.

وی ادامه داد: همچنین ما به دنبال تدوین دقیق موضوعاتی هستیم که باید در دور بعدی گفت‌وگوها به شکلی مناسبی به آنها پرداخته شود. مهم‌ترین موضوع برداشتن تمامی تحریم‌هایی است که پس از خروج یکجانبه رئیس جمهور ترامپ از برجام علیه ایران اعمال شده است.

خطیب‌زاده با یادآوری این‌که شما می‌دانید دولت ترامپ ۸۰۰ تحریم یکجانبه و غیرقانونی جدید علیه ایران اعمال کرده است که باید همگی آنها برداشته شود، خاطرنشان کرد: این در واقع موضع ما از ابتدا بوده است، لذا باید راهی برای اخذ تضمین لازم برای رفع همه این تحریم‌ها به‌ طور موثر پیدا کنیم.

بیشتر بخوانید:

توضیح سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیش‌شرط بازگشت به مذاکرات

خبرنگار از خطیب‌زاده پرسید که آیا شرط شما برای حضور بر سر میز مذاکره برداشته شدن تمام تحریم‌های مورد اشاره است؟ که وی پاسخ داد: صحبت از پیش شرط در این زمینه نیست. در واقع ایران و گروه ۱+۴ همگی اعضای برجام هستند و این آمریکاست که می‌خواهد به اتاق مذاکرات بازگردد؛ پس نیازمند کلید ورود است و این کلید در واقع همان توانایی پاسخگویی این کشور به درخواست کشورهای ۱+۴ و ایران است.

وی با بیان این‌که موضوعات مهمی در این زمینه وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی از آنها برداشتن تمامی تحریم‌هایی است که اعمال شده یا مجددا برقرار شده و یا تحت عناوین دیگری از سوی دولت رئیس جمهور ترامپ علیه ایران اتخاذ شده است و همچنین تضمین این موضوع که مجددا شخص دیگری در آمریکا این توافق را نقض نخواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سؤال که‌ آیا هیچ امتیاز دیگری از آمریکا می‌خواهید؟ ادامه داد: ما گمان می‌کنیم که باید مذاکرات را در میز مذاکرات دنبال کرد، اما نکته اصلی این است که باید به توافق امضا و مهر و موم شده احترام گذاشته شود. لذا باید اطمینان حاصل کنیم که تضمین کافی برای اجرای کامل و متعهدانه مفاد توافق هسته‌ای از سوی همه طرف‌ها وجود دارد.

خبرنگار از خطیب‌زاده سؤال کرد که آیا با روی کار آمدن جو بایدن امیدواری جدیدی در این زمینه دارید؟ تصریح کرد: آقای بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی وعده بازگشت به توافق‌های بین‌المللی را داد که دولت ترامپ به صورت یکجانبه از آنها خارج شده بود. توافق آب‌ و هوایی پاریس و برجام از جمله این موارد بودند و امیدواری فراوانی در واشنگتن برای بازگشت سریع به این توافقات وجود داشت. اما عملا در مورد برجام این اتفاق نیفتاد.

وی گفت: اگر بخواهم شفاف و صریح بگویم دولت جدید در آمریکا عملا سیاست‌ها و رهیافت‌های خود را در قبال ایران تغییر نداده است.

خطیب‌زاده همچنین افزود: تحریم‌های اعمالی توسط دولت ترامپ کماکان علیه جمهوری اسلامی ایران جاری است و ما شاهد تغییر عمده و معناداری در سیاست‌های دولت جدید آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران نبودیم.

*  اسرائیل در جایگاهی نیست که درباره ایران صحبت کند

خبرنگار با اشاره به ادعای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر این‌که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به نقطه مناقشه برانگیزی رسیده و از تمامی خطوط قرمز عبور کرده، نیز بیان کرد: هر کسی می‌داند که اسرائیل در جایگاهی نیست که درباره ایران صحبت کند.

وی ادامه داد: این رژیم بر روی بیش از صدها کلاهک هسته‌ای نشسته است، عضو ان‌.پی‌.تی نیست و از پیوستن به این معاهده و یا هر رژیم نظارتی بین‌المللی دیگری اجتناب می‌کند.

خطیب‌زاده تصریح کرد: این رژیم که از صدها کلاهک هسته‌ای برخوردار بوده، پیوستن به پادمان‌ را رد می‌کند و مخالف خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای است حق ندارد در مورد جمهوری اسلامی ایران اظهارنظر کند که عضو ان‌.پی‌.تی است، کاملا به حقوق و تعهدات خود پایبند بوده است و ۱۵ گزارش پی در پی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان تنها نهاد تخصصی دارای صلاحیت در حوزه هسته‌ای، حاکی از پایبندی کامل و صادقانه جمهوری اسلامی ایران به توافق هسته‌ای بوده است.

خبرنگار از وی پرسید بنابراین شما می‌گویید که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست؟ که وی تأکید کرد: فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای حق مسلم ما است و رژیم صهیونیستی به عنوان رژیم برخوردار از کلاهک‌های هسته‌ای از هیچ جایگاهی برای اظهارنظر درخصوص فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران برخوردار نیست.

وی ادامه داد: همزمان، همانطور که اشاره کردم عضویت ایران در ان‌.پی‌.تی به این معنا است که نه تنها سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین نظامی و دفاعی‌ ما ندارد، در عین حال به این مفهوم است که ایران در تلاش برای دفاع از نظام عدم اشاعه در سراسر جهان می‌باشد.

* گفت‌وگوها بین ایران و عربستان

این دیپلمات ارشد ایرانی در ادامه گفت‌وگو با فرانس ۲۴ و در پاسخ به پرسشی درباره گفت‌وگوها بین ایران و عربستان و اینکه آیا شاهد تغییرات جدید در زمینه بازسازی روابط دو کشور خواهیم بود؟ نیز بیان کرد: چندین دور گفت‌وگو بین مقامات دو کشور در بغداد و با کمک دوستان عراقی ما برگزار شده که در جریان آنها موضوعات مختلف مورد علاقه، از جمله دوجانبه و منطقه‌ای مورد تبادل نظر قرار گرفته است. اکنون با امید فراوان در جایگاهی قرار داریم که می‌توانیم گفت‌وگوهای شفاف و صریحی را با دوستان عربستانی خود داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: به اعتقاد من اگر شاهد تغییر رویکردها باشیم، شاهد نتایج و خروجی خوب و مناسبی از این گفت‌وگوها نیز خواهیم بود.

*  یک تراژدی انسانی به معنای واقعی در یمن روی داده

خبرنگار از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید در ارتباط با یمن ادعاهایی مبنی بر حمایت شما از حوثی‌ها وجود دارد، پاسخ شما به این ادعاها چیست؟ که وی با ذکر این نکته که اکنون یمن در شراط فاجعه‌باری قرار دارد و همگی شاهد شرایط بحرانی در این کشور هستیم، اظهار داشت: یک تراژدی انسانی به معنای واقعی در یمن روی داده است که دلیل آن نیز جنگ عربستان علیه یمن ، بمباران‌ها علیه این کشور و محاصره کامل آن کشور است.

خطیب‌زاده اضافه کرد: میلیون‌ها یمنی محتاج نیازهای اولیه هستند و همه طرف‌ها باید به حل بحران یمن کمک کنند. جمهوری اسلامی ایران از روز نخست به صراحت اعلام کرد که بحران یمن راه‌حل نظامی ندارد و همه طرف‌ها باید توان خود را جمع کنند تا به شکل‌گیری یک راه‌حل سیاسی برای حل بحران یمن کمک کنند.

خبرنگار پرسید که شما برای حل بحران یمن چه رویکردی دارید؟ که سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: جمهوری اسلامی رویکرد بسیار سازنده‌ای هم در زمینه کمک به ابتکار سازمان ملل برای گفت‌وگو با دوستان یمنی ما داشته است و هم زمینه شکل گیری گفت‌وگوهای یمنی - یمنی را تسهیل کرده است.

به گفته وی بحران یمن یکی از موضوعاتی بود که ما در جریان گفت‌وگوها با همتایان عربستانی در بغداد نیز در مورد آن صحبت کردیم و کماکان به این تلاش‌های خود ادامه خواهیم داد.

* صحبت از شناسایی طالبان قدری زودهنگام است

خطیب‌زاده در ادامه این گفت‌وگو درباره درباره روابط ایران با حکومت طالبان در افغانستان نیز عنوان کرد: اکنون صحبت از شناسایی قدری زودهنگام است. جمهوری اسلامی ایران با همه طرف‌های مختلف در افغانستان ارتباط داشته و در تماس است. مهم‌ترین موضوع این است که آینده افغانستان باید مبتنی بر یک حکومت فراگیر و برگرفته از خواست مردم باشد.

وی توضیح داد: حکومت فراگیری که منعکس کننده تنوع موجود در بین مردم افغانستان است. تضمین کننده صلح و ثبات در آینده این کشور خواهد بود و این نگاه باید برای همه، به‌ ویژه رهبران افغانستان روشن شود.

سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر این‌که افغانستان نباید به مامنی برای افراط‌گرایی و تروریسم تبدیل شود، اظهار داشت: افغانستان باید یکی از طرف‌ها در تمام ترتیبات منطقه‌ای و یک دوست خوب برای همه‌ در منطقه و خارج از آن باشد. اینها مواردی هستند که باید همه به کمک یکدیگر در راستای تضمین آینده افغانستان در دستورکار قرار دهیم.

خطیب‌زاده در پایان این گفت‌وگو و در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به افراط گرایی و مرز مشترک با افغانستان، در این زمینه ترس دارید؟ گفت: ما نگرانی‌هایی داریم. تاریخ نشان می‌دهد در فقدان یک حکومت قوی یا حکومت فراگیر و یا عدم مشارکت همه طرف‌ها در حکومت در افغانستان، نگرانی‌هایی جدی در زمینه احتمال بازگشت افراط‌گرایی به افغانستان وجود دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها